دوشنبه 16 آبان 1384

اتحادیه اروپا درخواست جمهوری اسلامی ایران را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای رد کرد، آفتاب

آفتاب : اتحادیه اروپا درخواست جمهوری اسلامی ایران را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای رد کرد. به گفته یک دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای، علت عدم پذیرش درخواست تهران، سر باز زدن این کشور از تعلیق سوخت هسته‌ای بوده است.
--------------------------------


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دیپلمات اروپایی که خواهان محفوظ ماندن نام خود شده بود، در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای میان سه کشور اروپایی و ایران گفت: به هیچ وجه چنین امری امکان‌پذیر نیست.

واکنش منفی این دیپلمات اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که ایران روز گذشته به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید کامل از سایت نظامی پارچین را داده بود. پارچین پیش از این نیز مورد بازرسی قرار گرفته بود، اما بازرسی‌های پیشین محدود به مکان‌های خاص و با تأیید مقامات ایرانی بود. این نخستین بار است که این سایت به صورت کامل مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اتحادیه اروپا پیش از این هر نوع مذاکره با ایران را مشروط به تعلیق کلیه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم کرده بود. مذاکرات میان تهران و سه کشور اروپایی به دنبال بروز اختلاف میان طرفین عملا قطع شده است. این وضعیت پس از آن پیش آمد که دولت جدید ایران اعلام کرد که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت و بدین ترتیب تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را که با هدف اعتمادسازی انجام می‌داد، به دلیل روند کند مذاکرات لغو کرد.

با گذشت زمان و در شرایطی که انتظار می‌رود پرونده ایران در هفته‌های آتی پس از گزارش مدیرکل آژانس به شورای حکام و تصمیم‌گیری در مورد ارجاع پرونده هسته‌ای تهران به شورای امنیت بار دیگر در کانون توجه قرار گیرد، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در نامه‌ای که به نمایندگان سه کشور اروپایی تقدیم شد، آمادگی تهران را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد.

اقدام لاریجانی هرچند در ابتدا با واکنش مثبت جک استراو، وزیر خارجه بریتانیا و خاویر سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا همراه شده و هر دو سیاستمدار بلندمرتبه اروپایی از اشتیاق اروپا برای بررسی پیشنهاد ایران سخن گفته بودند، اما اکنون با توجه به گفته‌های این دیپلمات غربی به نظر می‌رسد اروپا تحت فشار آمریکا ترجیح می‌دهد تا همراهی با واشنگتن را به تعامل با تهران برگزیند.

Copyright: gooya.com 2016