شنبه 21 آبان 1384

رويتر: طرح هسته‌يي پيشنهادي اروپا براي ايران تدوين شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

خبرگزاري رويتر به نقل از يك ديپلمات اتحاديه‌ي اروپا گزارش داد كه سه كشور آلمان، انگليس و فرانسه پيش‌نويس پيشنهادي را تدوين كرده‌اند كه به ايران اين فرصت را مي‌دهد، فعاليت‌هاي حساس هسته‌يي‌اش را به روسيه منتقل كند تا اطمينان حاصل شود كه تهران سوخت را صرفا براي مقاصد صلح‌آميز هسته‌يي به كار مي‌گيرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري انگليسي به نقل از افرادي كه آن‌ها را ديپلمات‌هاي آگاه از اين پيشنهاد خواند، ادامه داد: براساس اين پيشنهاد كه مورد حمايت فرانسه، انگليس، آلمان و واشنگتن است، ايران قادر خواهد بود بخشي از برنامه‌ي توليد سوخت هسته‌يي‌اش را حفظ كند، مشروط بر آنكه حساس‌ترين بخش آن يعني غني‌سازي اورانيوم به روسيه منتقل شود.

اين گزارش به نقل از ديپلماتي از يكي از سه كشور طرف مذاكره با ايران كه نامي از وي نبرد، ادامه داد: اين سند "عناصر راه‌حلي بلند مدت " نام دارد و همان پيشنهادي را مطرح مي‌كند كه در رسانه‌ها گزارش شده است.

وي افزود: اگر ايران تا پيش از برگزاري نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در 24 نوامبر ( سوم آذرماه) اين پيشنهاد را نپذيرد، ممكن است اتحاديه‌ي اروپا و آمريكا پرونده‌ي اين كشور را براي اعمال مجازات‌هاي اقتصادي احتمالي به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهند.

اين گزارش افزود: مقامات ايراني گفته‌اند كه قصد دارند هر گونه پيشنهادي را بررسي كنند، اما خاطرنشان كردند كه تهران از قصدش براي دنبال كردن چرخه‌ي سوخت هسته‌يي خود دست بر نخواهد داشت.

رويتر به نقل از ديپلماتي كه خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: اين متن هيچ نكته‌ي تعجب‌برانگيزي ندارد. در اين سند از روسيه نام برده شده است و طرحي را براي غني‌سازي اورانيوم به طور مشترك ميان ايران و روسيه مطرح مي‌كند.

وي ادامه داد: سند ياد شده به واشنگتن و مسكو تحويل داده شده بود.

براساس اين گزارش، ايران تحت پيش‌نويس اين پيشنهاد مي‌تواند به فعاليت براي فرآوري اورانيوم در تاسيسات اصفهان ادامه دهد، اما بايد گاز هگزافلورايد اورانيوم را براي غني‌سازي در شركتي مشترك ميان روسيه و ايران به روسيه منتقل كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ديپلمات ياد شده همچنين گفت كه مقامات سه كشور اتحاديه‌ي اروپا اين پيشنهاد را به علت اين كه احتمال بسيار زياد تهران آن را نخواهد پذيرفت، كم اهميت مي‌دانند.

براساس اين گزارش، ديپلمات ياد شده مدعي شد: اگر تهران اين پيشنهاد را نپذيرد با اين مساله اين گونه برخورد خواهد شد كه اين كشور مي‌خواهد سلاح هسته‌يي داشته باشد و به دنبال برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌يي نيست.

وي در ادامه ادعا كرد:‌غني‌سازي اورانيوم در ايران براي ايران هيچ معناي اقتصادي ندارد. انجام اين كار در روسيه ارزان‌تر خواهد بود و به جهان اطمينان خواهد داد كه هيچ اورانيوم غني‌شده‌اي به سوي برنامه‌ي تسليحاتي منحرف نخواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رويتر: طرح هسته‌يي پيشنهادي اروپا براي ايران تدوين شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016