جمعه 27 آبان 1384

جرج بوش خواستار تجدید نظر ایران در قبال پیشنهاد مسکو شد، راديو فردا

روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست اپک، در مورد برنامه اتمی ایران و کره شمالی به مذاکره پرداختند و جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا ایران را به تجدید نظر در موضع و تصمیم خود در قبال پیشنهاد مسکو فراخواند. روسیه به جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده بود که مرحله غنی سازی اورانیوم از چرخه فرآوری هسته‌ای در روسیه انجام شود. اما مقامات جمهوری اسلامی تا کنون از ارائه پاسخ شفاف در این خصوص خودداری کرده‌اند. استفن هدلی مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی به منافع و ارزشهای نهفته در پیشنهاد روسیه پی ببرد زیرا به گفته وی این پیشنهاد می تواند راهی برای رهایی از شرایط فعلی باشد.
نیوشا برنا
------------------------------------------------

جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حاشیه نشست اپک ، در مورد برنامه اتمی ایران و کره شمالی به مذاکره پرداختند. این مذاکرات جانبی در حالی برگزار می شود که کمتر از یک هفته دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف تصمیم گیری در قبال پرونده اتمی ایرن تشکیل جلسه خواهد داد.

نیوشا برنا (رادیو فردا): طی نشست جانبی رئیس جمهوری آمریکا و روسیه، جرج بوش مقامات ایران را به تجدید نظر در موضع و تصمیم خود در قبال پیشنهاد مسکو فراخواند.
دولت روسیه چندی پیش در راستای اعتمادسازی بین‌الملل نسبت به برنامه اتمی ایران، به جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد که مرحله غنی سازی اورانیوم از چرخه فرآوری هسته‌ای در روسیه انجام شود. اما مقامات جمهوری اسلامی در برخورد با این مقوله حساس که از دید ناظران بین‌المللی ممکن است به تولید سلاح اتمی منجر شود، تا کنون به اظهار نظرهای مبهم بسنده کرده و از ارائه پاسخ شفاف در این خصوص خودداری کرده‌اند.

در حالی که طی نخستین واکنش از سوی مقامات ایران، علی لاریجانی دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، گفته بود برای جمهوری اسلامی انجام غنی سازی در داخل خاک ایران مطرح است، از سوی دیگر چهار روز پیش محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس ایران در مصاحبه با روزنامه آساهی ژاپنی گفت اگر پیشنهاد روسیه در ضمن حفظ حقوق ایران باعث جلب اعتماد جامعه بین‌الملل شود، جمهوری اسلامی از این پیشنهاد استقبال خواهد کرد. در این میانه رهبران کشورهای طرف مذاکره با ایران، این تعلل در پاسخگویی را نوعی رد پیشنهاد تعبیر کردند.

به گفته استفن هدلی مشاور امنیت ملی کاخ سفید، طی مذاکرات امروز جرج بوش و ولادیمیر پوتین که در حاشیه اجلاس سران کشورهای آسیا – اقیانوسیه به وقوع پیوست، رئیس جمهوری ایالات متحده، پشتیبانی خود را از پیشنهاد اخیر روسیه ابراز کرده است. پیش از این کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز از این پیشنهاد استقبال کرده بودند. آقای هدلی در ادامه ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی به منافع و ارزشهای نهفته در پیشنهاد روسیه پی ببرد. به گفته مشاور امنیت ملی کاخ سفید این پیشنهاد می تواند راهی برای رهایی از شرایط فعلی باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما در دیگر سو، در حالی که جرج بوش از راهکار پیشنهادی روسیه در قبال برنامه اتمی ایران استقبال کرد، در مقابل رئیس جمهوری روسیه در مواضع خود مبنی بر مخالفت با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، هیچ انعطافی از خود نشان نداد. کماکان آمریکا موافق و روسیه مخالف ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت باقی ماندند.

به گفته دن بارتلت مشاور عالی رئیس جمهوری آمریکا، طی ملاقات امروز سخن خاصی درباره ارجاع پرونده به شورای امنیت به میان نیامد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در تاریخ 24 نوامبر یعنی پنجشنبه آینده، طی نشستی در خصوص سرنوشت پرونده اتمی ایران، بار دیگر به مذاکرات بنشینند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جرج بوش خواستار تجدید نظر ایران در قبال پیشنهاد مسکو شد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016