شنبه 28 آبان 1384

آيت‌‏الله صانعي: جدايي دين از سياست تابع رأي مردم است، آفتاب

آفتاب:آيت‌‏الله العظمي صانعي گفت: جدايي دين از سياست تابع خواست ملت‌‏هاست، ملت ايران به يك جمهوري در چارچوب اسلام رأي داده است، اگر خداي ناخواسته روزي برسد كه ديگر اين را نخواهد و رأي به خلافش بدهد، آن رأي محترم خواهد بود و جدايي دين از سياست تابع رأي مردم است.
---------------------------------


به گزارش پايگاه اطلاع‌‏رساني دفتر حضرت آيت‌‏الله صانعي، اين فقيه نوانديش شيعه در ديدار با خبرنگار تلويزيون فاكس نيوز با بيان مطلب فوق و با اشاره به اينكه بيش از هر چيز طرفداري از حقوق انسانها در اسلام برايش مطرح است، افزود: امروز مسئله حقوق بشر در دنيا مطرح شده و بعضاً گفته مي شود كه اسلام با حقوق بشر مخالف است، بنابراين ما بايد روي اين موضوع بيشتر تكيه كنيم و نظر حقيقي اسلام را بر اساس عدل، صلح و رحمت و انصاف استخراج نماييم.
اين فقيه شيعه با تأكيد براينكه بمب گذاري‌‏ها در عراق، صددرصد با اسلام مخالف است، اشاره كرد: اسلام حتي نمي‌‏پذيرد كه مورچه زيرپاي انسان از بين برود، چه رسد به اينكه حق حيات عده‌‏اي از انسانها را از ايشان سلب كند.

آيت‌‏اللّه صانعي با اشاره به اينكه برخي از اصول قانون اساسي بايد در درازمدت تغيير كند و البته گفتن آن اصول قابل تغيير هم فايده‌‏اي ندارد، افزود: قانون اساسي كه اسلام باشد، تغيير نمي‌‏كند. اما بهرحال قوانين اساسي خواسته هاي مردم است كه مي‌‏تواند در طول زمان تغيير كند.

آية اللّه صانعي در بخش ديگري از اين گفت‌‏وگو تصريح كرد: خواسته‌‏هاي امام بعد از رحلت ايشان ضربه خورده و به آنها خوب عمل نشده است.
اين مرجع نقليد شيعيان در ادامه گفت: مرد بودن و بطور كلي جنسيت در مقامات دولت شرط نيست، بلكه انسانيت شرط است و لذا زن هم مي‌‏تواند رييس‌‏جمهوري شود. بعيد مي‌‏دانم با توجه به وضع فعلي در دوران حيات خودمان شاهد اين باشيم كه زني به مقامات بالا برسد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيت‌‏اللّه صانعي در ادامه اين گفت‌‏وگو مسئله غيرانتخابي بودن برخي رهبران در ايران را با وجود اختيارات بالايي كه دارند، نيازمند اصلاح دانست و درباره جدايي دين از سياست گفت: جدايي دين از سياست تابع خواست ملت‌‏هاست. ملت ايران به يك جمهوري در چارچوب اسلام رأي داده اين اگر خداي ناخواسته، روزي برسد كه ديگر اين را نخواهد و رأي به خلافش بدهد، آن رأي محترم خواهد بود و جداي دين از سياست تابع رأي مردم است. با اين همه مسلمانان اين دورا از هم جدا نمي بينند.

ايشان با تأكيد براينكه به عنوان يك مسلمان و نه شيعه، از برقراري حكومت شيعي در عراق خوشحال است، افزود: به هر حال براي اسلام خوشحالم، چون شيعه و سني مي‌‏خواهند در كنار هم زندگي كنند و آيت‌‏اللّه سيستاني نيز حوزه نجف را بخوبي حفظ كرده‌‏اند. در هر حال عراقي‌‏ها روي پاي خودشان ايستاده و از ما كمكي نخواسته‌‏اند. بعيد است مسئولين ايران هم خواستار عدم امنيت در عراق باشند.

ايشان در آخرين بخش اين گفت‌‏وگو با تأكيد بر اينكه شرايط به گونه‌‏اي است كه نمي‌‏تواند نظرش را درباره رعايت حقوق بشر اعلام كند، افزود: بطور كلي هر مسئله‌‏اي راجع به حقوق بشر در ايران پس از رحلت مرحوم امام-سلام اللّه عليه- بوجود آمده است. اميد و آروزي ما هم اين است كه همه انسانها به همزيستي مسالمت‌‏آميز با يكديگر برسند و بتوانند با زندگي در كنار هم به يكديگر كمك كنند و به هيچ كسي هم ظلم نشود.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيت‌‏الله صانعي: جدايي دين از سياست تابع رأي مردم است، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016