یکشنبه 29 آبان 1384

احمد زيد‌‏آبادي: امروز هيچ گفتمان غالبي در جامعه وجود ندارد، ايلنا

- سكان رهبري سياست خارجي ايران در اختيار يك نهاد است
- نبايد نگران بود كه چرا شوق و شور سياسي در جريان دانشجويي وجود ندارد


تهران- خبرگزاري كار ايران

يك روزنامه‌‏نگار اصلاح‌‏طلب، گفت: فرصتي با توجه به شرايط امروز جامعه ايجاد شده تا اصلاح‌‏طلبان و طرفداران اصلاحات، دموكراسي را تبديل به يك رفتار در جامعه كنند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، احمد زيدآبادي در نشستي كه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده مكانيك دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي با عنوان " در بررسي پرونده انرژي هسته اي" در اين دانشكده برگزار شد، گفت: در كشور ما عده‌‏اي دموكراسي را تحمل نمي‌‏كنند، حتي در بعضي موارد دموكرات‌‏ها هم اين گونه عمل مي كنند. بايد تلاش كنيم تا در حوزه عمل دموكراسي نهادينه شود.
وي ضمن انتقاد به شعار "آوردن پول نفت بر سر سفره‌‏ها"، گفت: به عنوان يكي از اقشار پايين جامعه بدم نمي‌‏آيد تا پول نفت بر سر سفره‌‏ها بيايد ولي اين حرف يك حرف غيركارشناسانه است. با اين عمل قيمت نفت افزايش پيدا خواهد كرد و تورم بالا مي رود. حتي اگر منظور از آوردن پول نفت بر سر سفره ها توسعه واردات در كشور باشد، موجب خواهد شد تا توليدگران ما ورشكسته شوند.
زيدآبادي ادامه داد: تنها راه استفاده از پول نفت ايجاد اشتغال است كه تنها با يك سياست خارجي معتدل و مطمئن به وجود خواهد آمد. در غير اين صورت دولت فقير و فقيرتر مي‌‏شود. شايد اين شعار براي عوام جالب باشد ولي جامعه را دچار ناتواني خواهد كرد.
زيدآبادي با اشاره به اين كه بحث تحريم انتخابات تنها ميان جمعي از نخبگان مطرح شد، حمايت اين افراد از كانديداي خاص را در دوران انتخابات تاثيرگذار ندانست و گفت: من اگر به عنوان يك حامي تحريم انتخابات مردم را به شركت در انتخابات دعوت مي‌‏كردم، چقدر مي توانسته تأثيرگذار باشم. نخبگان جامعه مانند؛ عزت‌‏الله سحابي، مردم را دعوت به حضور در انتخابات كردند ولي نتيجه آن چه شد؟
وي افزود: اگر احمدي‌‏نژاد راي نمي‌‏آورد و معين راي مي‌‏آورد، چه تغييري در جامعه به خصوص در روند رسيدگي به پرونده هسته‌‏اي مي‌‏شد، حتي آقاي معين نمي‌‏توانست در اين خصوص نظري بدهد و ما بايد زير علم اين آدم كه دستش از همه جا بسته بود، سينه مي‌‏زديم.
زيد آبادي تصريح كرد: در حال حاضر وضعيت جريان دانشجويي خيلي بهتر از گذشته است، بگذاريد جريان دانشجويي به همين حالت كه است، سير كند و هر كاري كه مي‌‏خواهد انجام دهد اين مقدار ايراد نگريد كه اين جريان چرا منفعل شده است. به زور نمي‌‏توان فضا را عوض كرد، اوضاع جامعه آنقدر هم كه مي‌‏گويند وحشتناك نيست، مطمئن باشيد اين انفعال ابدي نيست و زمان برمي‌‏گردد.
وي با بيان اين كه امروز هيچ گفتمان غالبي در جامعه وجود ندارد و هيچ شخصيت فرا جناحي نمي‌‏تواند رهبري جامعه را بر عهده بگيرد تصريح كرد: يك انتقال در سطح جامعه به وجود آمده و ديگر گفتمان قبلي وجود ندارد و بايد به آينده اميد داشت. دانشجويان بايد هوشياري خود را حفظ و شرايط جامعه را تحليل كنند و نبايد نگران اين مساله بود كه چرا شوق و شور سياسي در جريان دانشجويي وجود ندارد.
وي با تأكيد بر اين كه پس از انتخابات رياست جمهوري هيچ تغيير عمده‌‏اي در سياست خارجي ايران به وجود نيامده، اظهار داشت: سكان رهبري سياست خارجي ما در اختيار نهادهاي خاصي است كه تغييري در روند آنها به وجود نيامده است. در دوره خاتمي سياست خارجه ما رفتاري دوگانه داشت و در عمل يك چيز را دنبال مي‌‏كرد و در خارج چيز ديگري و اين مساله باعث شده بود كه در بيرون از مرزهاي ايران فكر كنند ما به دنبال گفت‌‏وگو هستيم.
زيدآبادي افزود: بعد از شكست اصلاح طلبان در انتخابات آنچه در پشت پرده بود، به صورت شفاف درآمد. نمي‌‏خواهم بگويم اين امر مثبت يا منفي است، به طور قطع اين مساله تبعاتي دارد كه ضربات مهلكي به نظام خواهد زد و هر كسي كه اعتقاد به اين نظام دارد، بايد از اين مساله نگران باشد.
وي در خصوص روند فعلي رفتار مسوولين در سياست خارجه و تاثير آن در روابط بين المللي، اظهار داشت: امروز روندي كه به وجود آمده كه گريزناپذير است و هر چه جلو مي رويم تاثيرات اقتصادي آن بر ايران سخت‌‏تر خواهد شد، البته عده‌‏اي نيز معتقد هستند بايد به اين مساله مثبت نگاه كرد تا زماني كه عوارض ايجاد شده در سياست خارجي، مشخص نشود، نمي‌‏توان آن را نقد و در آن تحول ايجاد كرد.
زيد آبادي با تاكيد بر اين كه ما بايد خود را با نظم جهاني تطبيق دهيم يا بايد حذف شويم، اظهار داشت: عده‌‏اي در جامعه ما نمي خواهند حذف شوند و در كنار آن نيز قصد ندارند با نظم جهاني تطبيق پيدا كنند. امروز نظمي در خاورميانه صورت گرفته كه سازمان ملل نيز از آن حمايت كرده است و دولت‌‏هاي منطقه نيز خود را با آن تطبيق داده‌‏اند. ايران اگر نخواهد خود را با اين نظم تطبيق دهد، چيزي از نظام باقي نمي ماند.
وي ادامه داد: برخي نيز معتقد هستند كه اگر ما كنار بياييم به منزله خودكشي ماست. اين زبان دولت فعلي است و همين موضوع نيز باعث اختلاف ميان مسوولان شده كه آيا بايد با اين نظم به وجود آمده كنار آمد و يا آنكه در مقابل آن ايستاد. تا زماني كه فرمولي براي كنار آمدن بايد اين مساله وجود نداشته باشد، همين دعواها ادامه پيدا خواهد كرد.
اين روزنامه نگار اصلاح طلب ادامه داد: درگيري‌‏هاي بلوك قدرت در كشور ديگر شخصي شده و ديگر جنگ، دعواها و خط و مشي مطرح نيست، حتي ميان اصول‌‏گرايان نيز درگيري‌‏ها شديد است. براي تحليل اين درگيري‌‏ها نمي‌‏توان از طريق جامعه شناسي عمل كرد بلكه بايد اين دعواها را روان شناسي كرد.
زيد آبادي با بيان اين كه ناكارآمدي جناح حاكم مشخص شده است، اظهار داشت: فكر مي‌‏كردم پس از انتخحابات به دليل يكدست شدن جامعه برخي از مشكلات حل شود و كارها بهتر انجام شود. برخي حرف‌‏هاي خوب هم زده مي‌‏شود ولي هيچ تغييري ايجاد نشد.
وي افزود: امروز نيز دولت براي ناكارآمدي خود به دنبال دشمن مي گردد و مجبور است خود را با مديريت قبلي درگير كند.
زيدآبادي با تأكيد بر اين كه رفتار آمريكا و اروپا در قبال پرونده هسته‌‏اي ايران را اين پرونده را به شوراي امنيت مي‌‏برد، اظهار داشت: اگر آنها به دنبال اين مساله نباشند، بايد بگوييم كه رفتار گذشته شان احمقانه بوده است. آنها قطعا بر خلاف ميل ما عمل خواهند كرد. استراتژي اصلي شان بردن پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي امنيت است و گام به گام اين كار را انجام مي‌‏دهند.
زيدآبادي اظهار داشت: رفتن پرونده ايران به شوراي امنيت باعث خروج سرمايه خارجي از ايران و پنهان شدن سرمايه‌‏هاي داخلي مي‌‏شود، البته تصور مي كنم در ابتدا تحريم‌‏هاي ديپلماتيك را آغاز كنند و كشور ايران را به سمت انزوا بكشانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آنها قصد دارند تا آنقدر به ايران فشار بياورند تا خواسته‌‏هايشان را قبول كنند و مرحله به مرحله اين كار را انجام خواهند داد.
وي آخرين راهكار آمريكا و اروپا را حمله نظامي دانست و مدعي شد: اگر نطنز راه‌‏اندازي شود و اروپا و آمريكا به اين نتيجه برسند كه ايران در يك راه غير بازگشت قرار دارد، حتما ايران را مورد هدف قرار خواهند داد.
زيد آبادي با بيان اين كه آمريكايي ها به هيچ وجه به دنبال تجزيه در ايران نيستند، اظهار داشت: فرمول آمريكايي‌‏ها همان چيزي است كه براي افغانستان و عراق مي خواستند، اين كه افرادي بر تجزيه ايران دامن مي‌‏زنند، خطاي بزرگي انجام داده‌‏اند. آمريكايي‌‏ها نيز از اين مساله حمايت نخواهند كرد اما اگر بخواهند در ايران فشار بياورند، از پتانسيل قوميت‌‏ها براي تحت فشار قرار دادن ايران استفاده خواهند كرد.
اين روزنامه‌‏نگار اصلاح‌‏طلب، تجزيه ايران را غير ممكن دانست و اظهار داشت: تجزيه ايران وضعيت خاورميانه بسيار وخيم خواهد كرد وئ آمريكايي‌‏ها مي دانند كه اين امر باعث بي‌‏ثباتي در منطقه خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمد زيد‌‏آبادي: امروز هيچ گفتمان غالبي در جامعه وجود ندارد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016