یکشنبه 6 آذر 1384

گفت‌وگوی خواندنی با مهدی كلهر، مهر

چهره سیاسی "مهدی کلهر" اولین بار در مناظره تاریخی انتخابات ریاست جمهوری در صفحه تلویزیون دیده شد. در آن مناظره، کلهر ازطرف احمدی نژاد با مرعشی، از طرف هاشمی رفسنجانی مناظره می کرد و به تصدیق همگان موفق شد در این مناظره پیروز میدان باشد. گفتگوی مشروح "مهر" با کلهر را از نظر می گذرانید:
"مهدی کلهر" ، مشاور ارشد احمدی نژاد در دوران تبلیغات ریاست جمهوری که هم اینک از طرف رئیس جمهور به عنوان عضو هیات نظارت بر صداوسیما، منصوب شده است، با حضور در "خبرگزاری مهر" به سوالات متنوع خبرنگاران فرهنگی و سیاسی مهر پاسخ داد.

کلهر در مورد علت علاقه مند شدنش به احمدی نژاد گفت: برایم جالب بود که احمدی نژاد در مقام شهردار به نقدها جایزه می داد، در شهرداری تهران، فستیوال نقد گذاشته بودند، این خصلت احمدی نژاد برای من خیلی جالب بود و متوجه شدم که او با تیپ معمول مدیران تفاوت دارد.

وی افزود: معمولا مدیران، منصب مدیریت را به عنوان "سرپل ارتقاء به مناصب بالاتر" نگاه می کنند و تمام انرژی و توان خود را صرف کارایی و کارآمدی نمی کنند، وجود خود را موقتی می دانند و بیشتر در پی زد وبند و کنارآمدن با سایر مدیران هستند، به همین دلیل است که نوآوری و خلاقیت و جسارت در بسیاری از مدیران وجود ندارد، اگر مدیری آینده خود را ببینید و بخواهد، آینده مدیریتی خود را باید از نقد استقبال کند.

کلهر با اشاره به آسیب های مدیریتی در کشورمان، تصریح کرد: برخی مدیران هنوز در فضای اضطرار و عبور از بحران به سر می برند، این بسیار خطرناک و مخرب است، بحران زمان معینی دارد، معنی نمی دهد 27 سال در بحران باشیم و با منطق بحران، مدیریت کنیم.

وی توضیح داد: حتی در فقه هم احکام ثانویه که اضطراری هستند، باید زمان مند باشند، ولی فقیه می تواند برای "مدتی"، حج و حتی نماز را تعطیل کند ولی نمی تواند برای ابد این کار را انجام دهد. امام (ره) در آذرماه سال 62 در بیانیه ای بر این موضوع تکیه کردند که شرایط خاص و اضطراری در مورد مدیران و مدیریت کشور، وجود ندارد اما به پیام امام توجه نشد.

کلهر گفت : مدیران اضطرای در سالهای اول انقلاب با صداقت اعلام می کردند که سررشته ای از امور ندارند و صرفا بر اساس اضطرار و بحران در منصب مدیریت نشسته اند، اما بعدها این صداقت هم از بین رفت و حتی شروع به ظاهرسازی و درست کردن واژه ها و دکترین ها هم کردند.

در ادامه این گفتگوی خودمانی و بدور از تکلف، کلهر به ویژگی های خاص اسلام وقدرت و کارآمدی اسلام برای اداره جامعه اشاره کرد و گفت: اسلام دیکتاتوری را نمی پذیرد، "لااکراه فی الدین" اساس و مانیفیست ادیان الهی است، در عرصه تفکر الهی، خیر و شر و نفس اماره و لوامه و مطمئنه فقط بسترساز حرکت انسان هستند و هرکس به میزان رشد و ارتقای ظرف روحی خودش جلو می رود و جایزه می گیرد؛ اصلا قرار نیست همه مثل هم باشند، آزادی که به شیطان داده شده، از جنس فرهنگی است؛ از نظر اسلام، شیطان قدرت سیاسی و فیزیکی ندارد و جنس کارش شبیه کار هنری و الهام گونه است.

وی ادامه داد: ما در مقام فکر کردن، مفهوم "اطاعت کردن" نداریم؛ اسلام اطاعتی، باطل است. تمام آیه های تکلیف آور قرآن خطاب به "ایمان آورندگان" است، یعنی شخص باید در زمان بلوغ، اسلام را بشناسد و تحقیقا به آن برسد، بزرگترین قربانیان آزادی بیان، شیعیان هستند، ائمه اطهار(ع) قربانی آزادی بیان شده و شهید شدند، امام حسین (ع) هم بخاطر گفتن حرف حق و ایستادن بر حرف حق، شهید شد، البته آزادی اغواگری غیر از آزادی بیان است.

وی تصریح کرد: بزرگترین آفت آزادی بیان، "دروغ" است، دروغگویی باید در عرصه بیان از بین برود، در غرب هم همینطور است، شما حق ندارید یک کلمه دروغ به کسی بگویید یا منتشر کنید، شدیدترین پیگردهای قانونی را علیه شما انجام می دهند، ولی در ایران، برخی مطبوعات هر تهمت و دروغی می گویند و وقتی هم می گوییم چرا دروغ و تهمت می زنید، می گویند خوب تکذیبه بفرستید! این روش در هیچ جای دنیا وجود ندارد، ما امروز واقعا نیاز داریم که یک کار کارشناسی در مورد آزادی بیان انجام شود.

کلهر گفت: مثلا عرصه ای مثل رمان، عرصه بی در و پیکری است ، تاثیر رمان از جنس تاثیر عاطفی است، یک رمان می تواند بدون اینکه مخاطب متوجه شود، یک مکتب سیاسی یا فلسفی را تبلیغ کند.

وی افزود: نظام سیاسی جهان غرب مبتنی بر یک مکتب فلسفی، فکری، مدرن و پیچیده بنا شده و در طول زمان، در آن نوسازی صورت گرفته است. متاسفانه در گذشته، ما جوانانی را به غرب می فرستادیم که نه آگاهی و نه تجربه کافی داشتند و چیزهایی را از غرب برای ما می آوردند که نه تنها برای جامعه مفید نبود بلکه مخرب هم بود.

رئیس سابق مرکز موسیقی صداوسیما خاطرنشان کرد: ما امروز نیازمند یک غرب شناسی نوین هستیم، نباید جوان 18 ساله را به غرب بفرستیم، باید دانشمند 50 ساله را به غرب بفرستیم و اتفاقا از او سوغاتی و تجربه هم بخواهیم.

کلهر گفت: امروز ما مقداری دچار "شرق زدگی"، "رفاه گریزی" و "تجربه گریزی" شده ایم که باید این اشکالات را در نظام تفکر خودمان برطرف کنیم. ضمن اینکه غرب هم روزهای سرنوشت سازی را در پیش دارد، امروز در غرب، نهیلیسم و سکولاریسم خریداری ندارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی قرار است جهان شمول شود، این یک اصل مهم است که نباید فراموش شود، مثلا اگر در روزگار گذشته با دست خودمان انفاق می کردیم، امروز باید با ایمیل و کارت اعتباری انفاق کنیم یا وجوهات بدهیم، فرم خیلی چیزها باید تغییر کند، هرچیز سنتی، الزاما اسلامی نیست، شاکله دین زیباشناسانه و منطقی است.

وی گفت: اخیرا در بلژیک کنفرانسی محرمانه گذاشته اند و نظام حکومتی ایران را بررسی کرده اند و به نتیجه رسیده اند که بهترین نظام حکومتی جهان است؛ هم حدود و اختیارات حکومت مشخص است و هم کمترین امکان سوءاستفاده از قدرت در این نظام وجود دارد و از طرف دیگر مرزهای قوانین سیال است و خود را با شرایط زمان و مکان تطبیق می دهد.

کلهر سپس به وقایع نهم دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: احمدی نژاد بیشترین سفرهای استانی را بین کاندیداها داشت و از همه هم زودتر شروع کرد، استراتژی انتخاباتی احمدی نژاد بسیار هوشمندانه و زیرکانه تدوین شده بود.

وی در مورد دکتر قالیباف، یکی از نامزدهای این دوره انتخابات گفت: من قالیباف را خیلی دوست دارم، ولی اگر یک پست سیاسی ناگهان به دست یک نظامی بیفتد، این اتفاق جالبی نیست؛ نوع رشد سیاستمداران با نظامی ها تفاوت دارد، نوع نگاه یک نظامی به ارتقاء با نگاه یک سیاستمدار برای رشد و ارتقاء تفاوت دارد، یک نظامی برای ارتقا و رشد همیشه باید بله قربان گو باشد، ولی این در سیاست جایی ندارد.

کلهر که خود از کارگردانان و کارشناسان تئاتر و سینما است، در مورد قوی ترین و موثرترین فیلم های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات نهم اظهار داشت: موثرترین فیلم به نظرم، فیلم دکتر احمدی نژاد بود که آقای شمقدری ساخته بود و بعد فیلم دوم آقای هاشمی رفسنجانی (لعل).

مشاور سابق ریاست سازمان صدا وسیما در ادامه گفت: قرار ما (ستاد تبلیغاتی احمدی نژاد) این بود که در دور اول با هیچ یک از نامزدها درگیر نشویم و این خیلی به رشد آرای احمدی نژاد کمک کرد. احمدی نژاد در دوره ای طولانی، "سکوت تبلیغاتی" داشت و همین باعث شد تا از دیگران متفاوت شود. کلهر افزود: این درست است که ما با "چراغ خاموش" به میدان آمدیم.

نماینده رئیس جمهور در هیات نظارت بر صدا وسیما تاکید کرد: از آقایان علما خواسته بودیم که از احمدی نژاد، کتبی حمایت نکنند و حمایتشان را صرفا شفاهی ابراز کنند، اگر انتخابات دور دوم، 5 روز عقب می افتاد، آرای احمدی نژاد خیلی بیشتر می شد.

کلهر در پاسخ به این سوال که اگر در دور دوم، آقای هاشمی به نفع آقای کروبی کنار می رفت، سرنوشت انتخابات به نظر شما چه می شد، گفت: این اتفاقی بود که هیچ برنامه ای برای آن نداشتیم، من وقتی این شایعه را شنیدم، نگران شدم.

وی خاطرنشان کرد: در دور دوم، بسیاری از هواداران ستاد دانشجویی "معین" به ستاد احمدی نژاد پیوستند و بسیاری از سایت ها و وبلاگ های ما توسط این گروه فعال شد، کل هزینه ستاد احمدی نژاد در کل کشور، حدود 200 میلیون تومان شد که اصلا با مخارج سایر نامزدها قابل مقایسه نبود.

کلهر خاطرنشان کرد: انتخابات نهم بسیار تامل انگیز و جالب بود، کسانی که در دور دوم به احمدی نژاد رای دادند، بعضا کسانی بودند که تابه حال رای نداده بودند، حتی در دور اول هم رای نداده بودند، 75 درصد آرای احمدی نژاد در دور دوم، متعلق به جوان ها بود. رای به احمدی نژاد، رای به احیای انقلاب و عدالت بود.

کلهر هشدار داد که سیاست تبلیغاتی احمدی نژاد بعد از ریاست جمهوری، دچار رکود شده و آن سیاست تبلیغی "موفق" رعایت نمی شود. وی تصریح کرد: نباید با سکوت، یک حالت خلاصی و خنثی در بین مردم و رای دهندگان به احمدی نژاد به وجود بیاید.

این صاحبنظر امور رسانه ای در پاسخ به سئوالی در مورد دلایل ریشه انتقادات زودهنگام از دولت احمدی نژاد و میزان واقعی بودن و جدی بودن این انتقادات گفت : انتقاد از دولت احمدی نژاد ، از یک سال قبل شروع شد، زمانی که احمدی نژاد در سال قبل شروع به تبلیغات کرد، خیلی ها احتمال می دادند که شهردار موفق تهران، برای عرصه وسیع تری وارد میدان شود، احمدی نژاد هیچ وقت به تخریب ها و تهمت ها پاسخ نداده است، احمدی نژاد حتی اگر رئیس جمهور هم نمی شد ، مردم تهران تحت تاثیرش بودند، با وجود تبلیغات رقبا، مردم باور کرده بودند که خدمات و سرویس هایی که احمدی نژاد در دوران شهرداری به مردم داده بود، صادقانه بود ، مردم باور کرده بودند که احمدی نژاد برای پایین شهر بیشتر از بالای شهر خرج کرده است، من فکر می کنم انتقاداتی که امروز هم از احمدی نژاد می شود، چندان با این موج تخریب متفاوت نیست.

کلهر در خصوص مصداق "واردترین انتقاد" به احمدی نژاد گفت: احمدی نژاد در مدیریت یک مکانیسم انقلابی دارد، در 24 ساعت تصمیماتی را می گیرد که در دوره های قبل 5 سال طول می کشید، خطای 5 ساله در 24ساعت فشرده می شود و این برای رسانه ها خیلی چشمگیر شده است. در صورتی که این تغییر و تحول چیز عجیبی نیست، کشوری مثل آمریکا در موضوع هسته ای ایران، عرض 48 ساعت، سه بار نظر خود را تغییر داد.این از اصول مدیریت است ولی چون در کشور ما بوروکراسی ریشه دوانده است، این کارهای احمدی نژاد به نظرمان عجیب و غیرمنطقی می آید.

خبرنگار "مهر" به شوخی از کلهر سوال کرد: "بالاخره آقای احمدی نژاد، چند باجناق دارد؟ چون هر از چندگاهی اسم یک نفر به عنوان باجناق ایشان مطرح می شود!" کلهر پاسخ داد: از خودشان بپرسید!

کلهر سپس به گلایه از مطبوعات پرداخت و گفت: مطبوعات و رسانه های ما در دوره احمدی نژاد چند کوتاهی بزرگ مرتکب شدند، اول اینکه انتظار می رفت رسانه ها، شعار "عدالت گستری" احمدی نژاد را تجزیه و تحلیل و نقد می کردند که این کار را نکردند. همچنین در مورد شعار "مهرورزی"، مهرورزی یک حقیقت در انقلاب ما بود، در سال 57-58 در جامعه ما موج می زد، من یک خاطره ای بگویم در اوج درگیری های انقلاب در بهمن 57، بیمارستانها به مردم اعلام کردند که ما به خون نیاز داریم، در بیمارستان سوم شعبان که ما در آنجا بودیم، مردم آنقدر خون اهدا کردند که مجبور شدیم؛ حوض های خانه های اطراف را با یخ پر کنیم و کیسه های خون را در درون حوض بگذاریم، "مهرورزی"، یک خصلت ملی و استراتژیک مردم ایران است، چرا از آن غفلت می کنیم؟ این دوشعار، عدالت گستری و مهرورزی در حقیقت آرمانها و مطالبات مردم بوده و هست. مصادیق عینی مهرورزی باید توسط رسانه ها تبیین شود، حتی مثلا رنگ شاد خیابان ها و دیوارهای شهر می تواند نمادی از مهرورزی باشد، یا اینکه پلیس جرائم بار اول مردم را ببخشد، کاری که احمدی نژاد کرد و با افزایش جریمه ها مخالفت کرد، یا آزادی زندانیان مستحق در ماه مبارک رمضان، اصول سیاست مهرورزی ، برخورد ارشادی است ، نه خصمانه.

وی ادامه داد: سفر احمدی نژاد به دورافتاده ترین، فراموش شده ترین، فقیرترین جای ایران، یعنی خراسان جنوبی، نمادی از مهرورزی است، یا طرح صندوق "مهر رضا" یا "سهام عدالت" که برای حل مشکل ازدواج جوانها طراحی شد، یکی از مصائب جامعه ما سختی ازدواج است، در دوره انقلاب، سن جوان ها برای ازدواج 23 سال بود و الان به 39 سال هم رسیده است!

کلهر در مورد شیوه های خاص مدیریت احمدی نژاد گفت: رئیس جمهور در جمع استانداران به نکته مهمی اشاره کرد که با استقبال مردمی هم مواجه شد، احمدی نژاد گفت حالا که مردم پارتی می خواهند، شما مسئولین، استانداران بشوید ، پارتی مردم! این طور می شود امور را اصلاح کرد، این شیوه ای بود که احمدی نژاد در شهرداری هم به کار گرفت.

وی افزود: البته مدیریت انقلابی در جامعه که به لختی و کندی و بوروکراسی عادت کرده، قطعا سخت است، واقعیت این نیست که دیگر نمی شد با روش گذشته کشور را اداره کرد، مشکل بوروکراسی ما، مشکل مدیریتی است نه مشکل کارمندان و بدنه ، الان همه در جامعه منتظر تحول مدیریت هستند.ساختار قوه اجرایی نیازمند انقلاب است، یعنی نیازمند تغییر وسیع و جدی رفتارها و حتی خرده ساختارها، البته قطعا در جراحی، ضایعات هم وجود دارد اما مهم ضرورت این جراحی است ، نباید ضایعات این جراحی را یکجا ببینیم. در جریان انتخابات هم همه کاندیداها بر بدنه ناکارآمد و کند قوه مجریه تاکید داشتند. کارها به مرور درست می شود، بلکه با سرعت درست می شود.

کلهر گفت: احمدی نژاد، "مورد - مورد" عمل می کند تا نتایج کار زود نشان داده شود، احمدی نژاد می خواهد نشان دهد که می شود یک استان محروم را انتخاب کرد و با مدیریت انقلابی، عرض 6 ماه تحول ایجاد کرد.

این صاحبنظر امور فرهنگی و سیاسی گفت: ثانیه ها برای احمدی نژاد با ارزش است ، اگر می بینید او به برخی چیزها بی اعتناست، برای این است که فکرش جای دیگری است، در فکر ساختن و سازندگی و اصلاح و ...

وی خاطرنشان کرد: سیاه نمایی هایی که می شود، از جمله در مورد فرار سرمایه، اغراق است.

کلهر در پاسخ به سوالی در مورد اینکه دولت در مورد "مهرورزی"، دکترین ندارد گفت: جامعه مدنی و دولت هر کدام برای خودشان جهت و سویی دارند، الان بین دولت و جامعه مدنی، دیالوگ برقرار نیست. برقراری این دیالوگ که به عملی شدن شعارها می انجامد، کار مطبوعات است. متاسفانه به نظر می رسد، توطئه سکوت و بی اعتنایی و نادیده گرفتن و سبک شمردن شعارهای دولت ، شکل گرفته است در حالی هدف رسانه نباید تخریب دولت یا بی اعتنایی به دولت باشد.

نماینده رئیس جمهور در هیات نظارت بر صدا وسیما در پاسخ به این سوال که برخی معتقد هستند ساختار کافی برای اصلاحات و تحول در کشور وجود دارد و طرح هایی مثل مهر رضا و ... جنبه شعاری دارد و نیازی هم به آنها نیست و هنر سرعت دادن به ساختار موجود است و عملکرد اورژانسی - موردی نمی تواند در درازمدت به مصلحت کشور باشد، مثل اختصاص 30 میلیارد تومان به مساجد استان خراسان جنوبی که این استان شاید 300 مسجد هم نداشته باشد پاسخ داد: ما قبلا قانون داشتیم اما این کافی نبوده است، ببینید یکی از اصول مهم اداره و مدیریت، نگاه از بیرون است، یعنی همین عملکردی که شما اسمش را اورژانسی و موردی می گذارید، این اصلا بد نیست، اصل بر بسیط سازی و ساده سازی امور است نه مرکب سازی آن" مردم با پیچیده شدن امور از حکومت بیگانه می شوند، قوانین دست و پاگیر مردم را کلافه و اذیت می کند، نگاه خارج از این چارجوب ها ، واقعا در شرایط حاضر ضروری است، این راه حل در تمام دنیا هم هست.

کلهر ادامه داد: من مثالی بزنم، ما وزارت کشاورزی داشتیم و اتفاقا وزیر آن در دولت موقت مهندس بازرگان، خیلی هم با امام (ره) نزدیک بود ، اما امام در عین وجود وزارت کشاورزی، " جهاد سازندگی" را هم تاسیس کرد و جهاد آنقدر رشد کرد که اندام تجزیه شده وزارت کشاورزی، در ساختار جهاد سازندگی به کار گرفته شد. یا اینکه مثلا وزیری در دولت نهم شماره موبایل و ایمیل اش را می دهد و موبایلش از فرط تماس های مردم می سوزد با ایمیل اش پر می شود، نشان از این دارد که کارها از لحاظ قانونی و معمولی پیش نمی رود. همین هجومی که مردم به وزراء می برند، نشان ارتقای سطح توقع مردم نیست، توقع مردم طبیعی و منطقی است، ما مجبوریم که به یک استان مثلا پورسانت بدهیم، مجبوریم که به استان تزریقات شدید و زیاد انجام بدهیم.

وی تصریح کرد: هنوز معتقدم که ریاست جمهوری احمدی نژاد یکی از بزرگترین شانس های ملت ما بود، اگر گزینه ای غیر از احمدی نژاد انتخاب می شد، ما بحران های عجیب و غریبی در کشور داشتیم، در زلزله بم، تجربه تلخی از ناکارآمدی داشتیم. ولی واقعا ناکارآمدی ها و بی برنامه گی ها و مشکلات وحشتناک بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگار "مهر" از کلهر سوال کرد، آیا روند مدیریتی احمدی نژاد، بازگشت به تئوری تصدی گری دولت و افزایش دخالت دولت نیست که به عقیده بسیاری از صاحبنظران، مشکل اقتصاد ایران همین مساله است، کلهر گفت: نه اینطور نیست، راه ما این است که یک ماشین بزرگ و خراب را اوراق می کنیم و یک ماشین جدید و کوچک می سازیم، مشکل ما بی پولی نیست، ادارات ما پارسال چقدر کار کردند، امسال چقدر کار کردند؟ یک هشداری را ما از اوایل انقلاب داشتیم که فراموش کردیم :" یا ما باید بوروکراسی را در گور کنیم یا بوروکراسی ما را در گور می کند!"

از کلهر ، سوال شد، برخلاف ادعای شما ، خیلی ها اعتقاد دارند که کارهایی که احمدی نژاد می کند، هیچ ربطی به گردش نخبگان و تغییر و تحول ساختارها ندارد، چیزی که وجود دارد این است که رئیس جمهور، یک عده افراد مورد وثوق دارد که آنها را بدون داشتن تخصص، صرفا به دلیل مورد اعتماد بودنشان در راس کارها و سازمانها و وزارتخانه ها قرار می دهد، این شبیه مدیریت قبیله ای و رفاقتی است نه گردش نخبگان، وی پاسخ داد: بله قبول دارم که رئیس جمهور یک عده افراد مورد وثوق دارد، ولی وقتی ما در کشوری هستیم که از مدیرانش ، بانک اطلاعات و شناسنامه مدیریتی نداریم، استفاده از افراد مورد وثوق، منطقی است، در آمریکا، یک مدیر از زمان دانشجویی اش، شناسنامه و پرونده دارد، حتی شوخی های دوران دانشجویی اش هم ثبت می شود، ما برای دوران گذار از این شیوه استفاده می کنیم و این شیوه موقتی است، در این پوسیدگی قوه مجریه، نیازمند تیم اجرایی بودیم.

وی در خصوص اطرافیان رئیس جمهور گفت: کسانی که اطراف رئیس جمهور هستند، همگی در چند نکته مشترک هستند: ساده زیست هستند، سالم هستند و به مبانی انقلاب اسلامی باور و یقین دارند، باید توجه کنیم که یک مدیر فاسد، می تواند کل مجموعه را خراب کند، واقعیت این است که ما در دوران سخت گذار هستیم.

کلهر گفت : احمدی نژاد یک فرصت برای انقلاب است، چون کاریزماتیک نیست و واقعا آمده تا کار کند و بسازد، احمدی نژاد آدم بسیار سالمی است و تخریب اش ، بی انصافی است.مردم ، احمدی نژاد را به عنوان یک مجری خوب می شناسند، نه روحانی و هنرمند و روشنفکر و ... این یک فرصت بسیار خوب است که باید قدر آن را بدانیم.

کلهر در مورد روند آتی دولت احمدی نژاد و تعامل با قوای دیگر و به خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تقابل احمدی نژاد و هاشمی به نفع کشور نیست، به نظر من شخصیت هاشمی جدای از همه مسئولیت ها و مناصب ، قابل بررسی است، هاشمی انصافا یکی از استوانه ها و محورهای جدی انقلاب است، آقای هاشمی 44 سال است که در کنار انقلاب است، در کنار امام و رهبری بوده و حضوری موثر هم داشته است ، ما در دنیا، کسی مثل آقای هاشمی را نداریم، هاشمی برای نسل امروز و فردا یک گنجینه است.

وی ادامه داد: کره زمین امروز تحت تاثیر انقلاب اسلامی است، حادثه ای نیست که در کره زمین، به نوعی به انقلاب ربط پیدا نکند، به نظر من اقای هاشمی با این شخصیت عظیم، هنوز جایگاه واقعی اش، در رسانه ها دیده نشده، هاشمی فداکاری بزرگی کرد که رئیس جمهور شد، هاشمی خیلی بزرگتر از یک رئیس جمهور بود، ابداعات هاشمی از جمله در مورد مساله فلسطین( رفراندوم در سرزمین های اشغالی بعد از بازگشت همه آوارگان فلسطینی و قبول نتیجه آن، هرچه که باشد) یک طرح فوق العاده درخشان در سطح بین الملل است، تمام کارهای عمرانی مملکت در زمان هاشمی طرح ریزی شد، اینها را نباید فراموش کرد، حتی اگر هاشمی ،رئیس مجمع تشخیص مصلحت هم نباشد، باید برای همه رسانه ها ، دانشگاهها ، یک مرجع درجه یک به حساب بیاید، هاشمی متعلق به ملت است.

وی در مورد شخصیت آقای خاتمی هم گفت: من برای آقای خاتمی هم احترام زیادی قائلم، ایشان یک چهره از اسلام نوین نشان داد، خاتمی از دستاوردهای نظام است.

کلهر در پایان در مورد تعامل دولت با قوای دیگر هم باید بگوییم که به نظر من، الان تقریبا مجلس به آن سرعت تطبیق با قوه مجریه رسیده است و قوه قضایی هم طبعا کندتر از بقیه عمل می کند ولی در حال رسیدن به دو قوه دیگر است، همین بحث اعلام اسامی مفسدان اقتصادی، در اوایل انقلاب 15 روزه به نتیجه می رسید ولی الان هم در حال جلو رفتن هستیم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت‌وگوی خواندنی با مهدی كلهر، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016