یکشنبه 6 آذر 1384

اعتراض دانشجويان دانشگاه تهران به انتصاب عميد زنجاني به رياست اين دانشگاه، ادوارنيوز

ادوارنيوز: دانشجويان دانشگاه تهران صبح امروز با تعطيل كردن كلاسها و تجمع در برابر كتابخانه مركزي دانشگاه نسبت به انتصاب عميد زنجاني به رياست اين دانشگاه اعتراض كردند.


دانشجويان از ساعت 10 صبح و همزمان با برگزاري مراسم توديع دكتر فرجي دانا و معرفي عميد زنجاني به عنوان رييس دانشگاه تهران اعتراضهاي خود را آغاز كردند. در ابتدا چند بيانيه از سوي تشكلهاي مختلف دانشجويي از جمله انجمن اسلامي دانشگاه تهران قرائت گرديد كه در آن به روند غير دموكراتيك انتصاب رييس دانشگاه تهران اعتراض شده بود.

در اين تجمع دانشجويان با سر دادن شعارهايي همچون" رييس انتصابي، استعفا استعفا" "دانشجو مي ميرد ذلت نمي پذيرد" " زاهدي پاسخگو! پاسخ كو، پاسخ كو" و سر دادن سرود اي ايران و سرود يار دبستاني اعتراض خود را اعلام كردند.

همچنين دانشجويان با سر دادن شعارهايي بر عليه وزير علوم خواستار حضور و پاسخگويي وي نسبت به اعتراضات دانشجويان شدند. دانشجويان همچنين در تلاش براي ورود به محل برگزاري مراسم توديع به درب اصلي كتابخانه مركزي هجوم آوردند كه با زنجيره انساني حراست و نيروهاي امنيتي به عقب رانده شدند كه در لحظاتي منجر به برخورد فيزيكي دانشجويان با حراست گرديد.

در هنگام خروج اساتيد دانشگاه از محل برگزاري مراسم، دانشجويان با ايجاد تونلي تك نفره به اساتيد اجازه عبور دادند. و با سردادن شعار "اساتيد دانشجو اتحاد اتحاد"و" اساتيد با غيرت حمايت حمايت" از اساتيد درخواست حمايت كردند.

در اين هنگام عميد زنجاني در ميان حلقه محافظان و نيروهاي امنيتي قصد خروج از دانشگاه را داشت كه دانشجويان با شعار " رييس انتصابي، استعفا استعفا" به شدت نسبت به حضور و عدم اعتناي وي به تجمع دانشجويان اعتراض كردند و وي را با اعتراض تا درب غربي دانشگاه تهران همراهي كردند و پس از خروج وي در مقابل درب اصلي دانشگاه تجمع كردند كه در اين بين زد و خوردهايي ميان دانشجويان و عوامل حراست روي داد.

همچنين انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه‌ تهران و علوم پزشكي نيز در اطلاعيه‌اي با انتقاد از عزل دكتر فرجي‌دانا و انتصاب رييس جديد دانشگاه، اعلام كرد: امروزه در سيستم آموزش عالي دانشگاههاي پيشرفته و مهم جهان، لزوم مشاركت و تاثيرگذاري سه ركن ساختاري دانشگاه يعني اعضاي هيات علمي، دانشجويان و كاركنان، براي تامين بهترين بازدهي امري علمي و راهبردي است. لذا جهت پويايي دانشگاه و همراهي و همدلي اركان آن براي رسيدن به اهداف مورد نظرانتخاب رياست دانشگاه و دانشكده و گروه توسط اعضاي هيات علمي با مشورت نهادهاي مدني مرتبط با دانشجويان و كاركنان صورت مي‌گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حال آيا اين پرسش خصوصا با توجه به شعار محوري رييس جمهور مبني بر عدالت گستري مطرح نمي‌باشد كه چگونه در كشوري كه حتي در دورترين روستاهايش شوراي روستا توسط اهالي انتخاب مي‌شوند، اهالي دانشگاه از حق انتخاب رييس و هيات رييسه دانشگاه محروم مي‌شوند؟

در بخشي از اين اطلاعيه با مثبت‌خواندن عملكرد اولين رييس دانشگاه منتخب هيات علمي يعني دكتر سيد رضا فرجي دانا ، آمده است: دكتر فرجي دانا به توسعه و ارتقاي اولين رسالت دانشگاهها، يعني گسترش علم و تحقيق و پژوهش عنايت ويژه‌اي مبذول داشته و در باب فعاليتهاي سياسي و فرهنگي و فوق برنامه‌هاي دانشگاهيان فضاي پرنشاط و متعادلي ايجاد كرد و در حل مشكلات صنفي و رفاهي دانشجويان تحولي مثت ايجاد نمود. وي مشهور به استادي متدين، شخصيتي علمي و مديريتي غيرسياسي و مستقل مي‌باشد.

حال آيا اين پرسش خصوصا با توجه به شعار محوري رييس جمهور مبني بر مهرورزي به بندگان خدا مطرح نمي‌باشد كه چرا اين منتخب دانشگاه بر كنار مي‌شود؟ آن هم با اطلاع رساني غير محترمانه و با مراسم توديع خارج از شان و ناگهاني و با تعجيلي حيرت آور و پرسش برانگيز، آيا تمايلي به خدمت صادقانه و پرنشاط در آينده براي وي وهمكارانش براي مديريت علمي كشور باقي خواهد ماند؟

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه‌ تهران و علوم پزشكي در خاتمه اين اطلاعيه خواستار استعفاي رييس جديد دانشگاه و معرفي فرد جديد متناسب با خواست دانشگاهيان در كنار شرط هماهنگي با دولت شدند.

Copyright: gooya.com 2016