جمعه 18 آذر 1384

سعيد حبيبي: جنبش دانشجويي به دنبال استقلال از مدعيان دروغين دموكراسي است، ايلنا

- كنفدراسيون دانشجويي تجربه موفق و روشني داشته است كه تشكيل آن در شرايط فعلي مي‌‏تواند بسيار موثر و مفيد باشد

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت، گفت: كسي نمي‌‏تواند توقع داشته باشد كه جنبش دانشجويي خود در جايگاه روشنكري و توليد فكر عمل كند بلكه اين جريان بايد به عنوان رابط ميان نخبگان و توده جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سعيد حبيبي در ميزگردي كه به مناسبت روز دانشجو با عنوان "جنبش دانشجويي؛ نقد گذشته , چشم‌‏انداز آينده" از سوي سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي(ادوار تحكيم وحدت) برگزار شده بود، ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي دانشجو و تلاش هاي آرمانگرايانه آنان، آزادي‌‏خواهي و عدالت‌‏طلبي را از ويژگي‌‏هاي اصلي جنبش دانشجويي دانست.
وي در واكنش به اظهارات يكي از حاضران مبني بر سفارشي بودن شكل‌‏گيري دفتر تحكيم وحدت و پايان دوره سفارش شده براي فعاليت آن، گفت: دفتر تحكيم وحدت با اعضايي كه مستقل عمل كرده‌‏اند به خوبي فعاليت كرده است و معتقد نيستم كه سفارشي بوده و حالا دوره آن تمام شده و مرده است.
وي با بيان اين كه جنبش دانشجويي و دفتر تحكيم وحدت رابطي ميان نخبگان و توده جامعه است، گفت: وظيفه روشنفكري جامعه ما ايجاد فضاي متعادل است، چرا كه همواره نخبگان و روشنفكران ما با سركوب‌‏هاي جدي مواجه بوده‌‏اند و شاهد اين سخن من، فقدان نمايندگان بسياري از تفكرات در ميان نخبگان و روشنفكران جامعه ماست، چرا كه در فضاي كشور به شدت با حضور برخي تفكرات برخورد مي‌‏شود، ضمن اين كه سركوب‌‏هاي دهه 60 بر محروميت جامعه ما از حضور نمايندگان برخي تفكرات اثرگذار بوده است.
حبيبي تصريح كرد: بسياري از جريان‌‏هاي دانشجويي كه در شرايط فعلي در دانشگاه‌‏ها فعال هستند، نامي از آنها در ميان نيست. جو دانشجويي فعلي به مسايل جامعه توجه دارد، نمونه آن تشكيل كميسيون دفاع از حقوق زنان در دفتر تحكيم وحدت است و اين اقدام حاصل احساس نياز در اين زمينه بوده است كه در حدود 40 دانشگاه كشور وجود داشته است. اين حساسيت در مورد مسايل كارگران هم در ميان اعضاي دفتر تحكيم وحدت وجود داشته است.
وي در بخشي از سخنان خود تأكيد كرد: اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت نه رهبر جنبش دانشجويي، بلكه نماينده دانشجويان هستند. ما در دفتر تحكيم وحدت به دنبال بازسازي تشكيلاتي هستيم و اين اتحاديه به ايجاد فضاي فعاليت ساير تشكل‌‏هاي دانشجويي مي‌‏انديشد.
وي با تأكيد بر ضرورت تقويت حوزه عمومي در جامعه، گفت: طراحي استراتژي ديده‌‏بان جامعه مدني تنها يكي از زير مجموعه‌‏هاي تقويت حوزه عمومي است. در اين راستا بسياري مسايل ديگر نظير تقويت فضاي مطبوعات و رسانه‌‏اي كشور است.
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت مساله دموكراتيك كردن فضاي داخل دانشگاه‌‏ها را از مهم‌‏ترين مسايل مطرح در دانشگاه‌‏ها عنوان كرد و افزود: شاهد اين مدعا طرح مكرر مساله انتخابي شدن رياست دانشگاه‌‏ها در تمامي تريبون‌‏ها و برنامه‌‏هاي دانشجويي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در ادامه تشكيل كنفدراسيون دانشجويي را الگوي جالب و قابل مراجعه‌‏اي دانست و افزود: كنفدراسيون دانشجويي تجربه موفق و روشني داشته است كه تشكيل آن در شرايط فعلي مي‌‏تواند بسيار موثر و مفيد باشد.
حبيبي در ادامه بر ضرورت استقلال دانشگاه‌‏ها و جنبش دانشجويي از احزاب نهادهاي قدرت و حاكميت تأكيد كرد و افزود: البته بايد توجه داشت كه مساله اتاق و بودجه گرفتن از دانشگاه و دولت از سوي انجمن هاي اسلامي با نقادي قدرت فرق دارد و نمي‌‏تواند ناقض آن باشد. جنبش دانشجويي در عين حال به دنبال استقلال از كساني است كه در ظاهر از دموكراسي سخن مي‌‏گويند اما در واقع به آن معتقد و پاي بند نيستند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سعيد حبيبي: جنبش دانشجويي به دنبال استقلال از مدعيان دروغين دموكراسي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016