جمعه 2 دی 1384

محمد خاتمی وبلاگ نويس "مردی با عبای شکلاتی"، بی بی سی

رئيس جمهور پيشين ايران با نگارش متنی برای وبلاگی که گروهی از وبلاگ نويسان ايرانی به وی هديه داده اند، به بلندپايه ترين شخصيت سياسی ايرانی که به وبلاگ نويسی روی آورده بدل شد.

در نخستين نوشته ای که به نظر می آيد محمد خاتمی نوشته است او با اشاره به ارزش های اخلاقی چون "عشق به حقيقت" و "عشق به آزادی" از خوانندگانش خواسته است که "بياييد برای آبادانی و اعتلای ايران عزيز از هيچ كوششي خسته نشويم و اميدوار باشيم و با همبستگی و بيداری راه سربلندی را با يكديگر طی كنيم".

در اين نوشته هيچ نشانه ای از اينکه آيا محمد خاتمی قصد دنبال کردن وبلاگ نويسی را دارد يا خير به چشم نمی خورد. برخی از صاحب نظران اين نکته را دليلی بر جدی نبودن خاتمی در اين کار عنوان می کنند.

پيش از او محمدعلی ابطحی، مشاور و معاون معتمد محمد خاتمی لقب اولين سياستمدار وبلاگ نويس ايرانی را از آن خود کرده بود. وی زمانی که هنوز معاون پارلمانی رئيس جمهور بود نوشتن در وبلاگ شخصی خود را با مطالب غير رسمی که بارها مورد انتقاد محافظه کاران قرار گرفت، آغاز کرد.

البته در دوران آخرين انتخابات رياست جمهوری نيز استفاده از اينترنت به شکلی گسترده مورد توجه نامزدهای انتخاباتی قرار گرفت. برخی از آنان با ورود با "مجامع مجازی" همچون "اورکات" يا روی آوردن به وبلاگ نويسی تلاش کردند مخاطبينی در اين عرصه پيدا کنند..

وبلاگ محمد خاتمی "مردی با عبای شکلاتی" نام دارد که روز ۲۷ آذر توسط گروهی از وبلاگ نويسان به اين اميد که وی "وبلاگ نوشتن را شروع کند" بر روی اينترنت قرار گرفت.

اين وبلاگ از طراحی ساده ای برخوردار است و به رغم اينکه بخش اعظم بالای صفحه به يک طرح گرافيکی اختصاص يافته، با شخصيت محمد خاتمی بی ارتباط به نظر نمی آيد. رنگ حروف و زمينه رنگی نيز انتقاد برخی از کاربران را به دنبال داشته که از ناخوانا بودن نوشته ها شکايت کرده اند.

طراحان وبلاگ در نوشته ای با عنوان "آخر پست مدرن" از بازديدکنددگان خواسته بودند در مورد مطلب "نوشته نشده" خاتمی اظهار نظر کنند. بيش از ۴۰۰ نفر تاکنون به اين درخواست پاسخ داده و نقطه نظراتشان را ارسال کرده اند.

اغلب کسانی که نظر خود را نوشته اند اميدوارند که خاتمی مرتبا در اين وبلاگ بنويسد و حال که مقام رسمی ندارد از "ناگفته ها" سخن بگويد. هرچند برخی نيز از وی و عملکردش در دوران هشت ساله رياست جمهوری انتقاد کرده اند.

هديه وبلاگ نويسان

اين وبلاگ توسط دست اندرکاران نشريه چل چراغ ساخته شده و اول ديماه در مراسمی که به مناسبت شب يلدا در سالن ۱۵۰۰ نفری فرهنگسرای بهمن در جنوب شهر تهران برگزار شد به وی اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، هنگام اهدای وبلاگ "مردی با عبای شکلاتی" محمد خاتمی در پاسخ به درخواست وبلاگ نويسان که از وی می خواستند در اين وبلاگ مطلب بنويسد به جمله ای کوتاه بسنده کرد و گفت: "من افتخار می‌کنم و از همه وبلاگ نويسان هم تشکر می‌کنم".

وی به اين وعده وفا کرده و روز پنجشنبه اول ديماه اولين نوشته اش را برای اينترنت نوشته است. او در اين نوشته به عنوان مقدمه ای بر وبلاگ نويسی بر ارزش های مورد توجه خود تاکيد کرده و نوشته است: "آنچه خواستنی است دوستی و مهر است که زندگی را طربناک می‌کند و آنچه نا خواستنی ‏است خشونت و نامهربانی است که جهنم جان آدمی است". او در واکنش به حجم زياد نقطه نظرات ارسالی بازديدکنندگان از آنان تشکر و قدردانی کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با اين حال آيا می توان انتظار داشت که محمد خاتمی همچون دوست و همراه قديمی اش به وبلاگ نويسی حرفه ای بدل شود؟ سابقه استفاده وی از اينترنت پاسخ مثبت به اين سوال را دشوار می کند.

هرچند در ماه های اخير آقای خاتمی گهگاه از "وب نوشت"، وبلاگ محمدعلی ابطحی برای ارائه برخی نظرات خود بهره جسته اما هرگز اشتياق زيادی برای تبديل شدن به کاربر حرفه ای اينترنت نشان نداده است.

خاتمی و اينترنت

وی همچنين در بخش ديگری از اين مراسم اعتراف کرد که هنوز ارتباط زيادی با اينترنت ندارد: "بنا بود آقای ابطحی به من اينترنت ياد بدهند ولی هنوز اين کار را نکرده‌اند، ولی از اينترنت استفاده می‌کنم و فرزندانم و ديگر اطرافيانم مرا در جريان آن چه در آن دنيای مجازی می‌گذرد، قرار می‌دهند".

اينترنت در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی اگر چه در ايران رشد چشمگيری داشت، اما به واسطه مسايلی چون سانسور، فيلترينگ سايت ها، دستگيری دست اندرکاران برخی سايت های اصلاح طلب و بازداشت وبلاگ نويسان به موضوعی جنجالی بدل شد. عملکرد محمد خاتمی در اين زمينه مورد انتقاد فعالان حقوق بشری و کاربران اينترنت قرار داشت که وی را به عدم قاطعيت و اراده لازم در تضمن حق آزادی بيان و عقيده متهم می کردند.

با اين حال محمد خاتمی با شرکت در نخستين اجلاس سران جامعه اطلاعاتی نشان داد که برای اين مقوله اهميت زيادی قايل است. اما وی که محورهای نظريه گفتگوی تمدن ها را در آن اجلاس نيز طرح کرد نتوانست خبرنگاران را در مورد عدم سانسور سايت های سياسی قانع کند. بازداشت يک وبلاگ نويس در همان ايام، به جريانی گسترده که سايه اش بر حضور خاتمی در آن اجلاس نيز سايه افکنده بود تبديل شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد خاتمی وبلاگ نويس "مردی با عبای شکلاتی"، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016