یکشنبه 4 دی 1384

وزير خارجه تركيه: آمريكا در مورد ايران تقاضايي از تركيه ندارد، ايرنا

آنكارا ، ايرنا ‪۸۴/۱۰/۰۴‬

معاون نخست وزير و وزير خارجه تركيه در ارتباط با ادعاي رسانه‌هاي خارجي مبني بر اين كه آمريكا براي عمليات نظامي عليه ايران از تركيه درخواست همكاري كرده ، گفت: " آمريكا چنين تقاضايي از تركيه ندارد.


"عبدالله گل " كه سرگرم ديدار از شهر صنعتي بورسا در غرب تركيه است ، اين مطلب را شنبه شب بعد از ديدار با گروههايي از مردم اين شهر و در پاسخ به سوال خبرنگاران عنوان كرد.

به گزارش روز يكشنبه شبكه خبري "ان.تي.وي "عبدالله گل در پاسخ به سوالي در مورد ادعاي رسانه‌هاي آلماني و برخي از رسانه‌هاي خارجي ديگر در خصوص ربط دادن سفرهاي اخير مقامهاي آمريكايي به تركيه با مساله چالش ايران و آمريكا ، گفت : "سفر اخير رييس سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) به آنكارا در راستاي تقويت روابط دو كشور بود و سفرهاي اخير مقامات آمريكايي به تركيه هيچ ارتباطي با ايران و سوريه يا هر كشور ثالث ديگري ندارد." عبدالله گل تاكيد كرد "اين‌ها توهمات و ساخته و پرداخته‌هايي است كه از واقعيت دور است."
وزير خارجه تركيه افزود: "آمريكا و تركيه دو كشور هم پيمان هستند و توسعه روابط در راستاي منافع مشتركشان است كه البته رهبران هر دو كشور اين اراده را نيز در ميان گذاشته‌اند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او گفت: "مبارزه با تروريسم مساله مهمي براي آمريكا و تركيه است و هر دو كشور فعاليتهاي تروريستي پ.ك.ك. را از نزديك تعقيب مي‌كنند." عبدالله گل اضافه كرد: "در مبارزه با پ.ك.ك. دوره جديدي شروع شده و آنكارا اميدوار است نتيجه همكاريهاي دو طرف در اين زمينه خود را نشان دهد."
عبدالله گل درادامه در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات "دونالد رامسفلد" وزير دفاع آمريكا در مورد كاهش نيروهاي آمريكايي در عراق گفت:
"تسريع در تشكيل نيروهاي امنيتي عراق و حاكميت مردم عراق بر اداره كشورشان، امر بسيار مهمي است."
وي گفت: "نيروهاي بيگانه بالاخره عراق را ترك خواهند كرد و حضور آنها در عراق، نه براي نيروهاي بيگانه و نه براي مردم عراق خوب خواهد بود. ولي خروج اين نيروها نبايد مردم عراق را با خلا امنيتي تازه‌اي روبه‌رو كند." سفرهاي پي در پي روساي سازمان‌هاي اطلاعاتي در امور داخلي و بين‌المللي آمريكا به تركيه در روزهاي اخير، بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي تركيه داشت و به‌رغم اين كه اظهارات رسمي مقامهاي تركيه در مورد اين ديدارها بسيار محدود بود، هر كدام از رسانه‌ها به نقل از منابعي بدون هويت و ماهيت مشخص، ادعاها و سناريوهايي را در اين مورد مطرح مي‌كردند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير خارجه تركيه: آمريكا در مورد ايران تقاضايي از تركيه ندارد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016