سه شنبه 6 دی 1384

دليل سقوط هواپيما از ديدگاه نايب رييس كميسيون امنيت ملي مجلس، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۰۶‬

محمدنبي رودكي نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: "به احتمال بسيار زياد يكي از دلايل سقوط هواپيماي سي ‪ ۱۳۰‬ارتباط نگرفتن برج مراقبت با هواپيما و هدايت نكردن آن در يك دقيقه و ‪ ۵۰‬ثانيه آخر است."
نماينده شيراز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلماني ايرنا افزود: در حال حاضر موضوع كنترل و هدايت نكردن هواپيما را برج مراقبت به گردن نيروي هوايي ارتش مي‌اندازد و نيروي هوايي ارتش نيز كه با تشكيل يك كاروان ( يك واحد مخابراتي و ارتباطي ) دست به هدايت هواپيما زده بود، عدم هدايت هواپيما را به گردن مسوولين برج مراقبت مي‌اندازد.

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: همچنين آنچه روي نوار مكالمات توسط برج در آن يك دقيقه و ‪ ۵۰‬ثانيه ضبط شده هدايت هواپيماي ديگري، يعني فوكر ‪ ۱۰۰‬بوده و كنترل‌كننده در برج مراقبت هيچگونه تماسي با هواپيماي سي ‪ ۱۳۰‬براي هدايت آن نگرفته است.

رودكي اظهار داشت: همچنين مسوولان برج مراقبت و نيروي هوايي ارتش اظهار مي‌دارند، خلبان موقعيت خود را نرمال (عادي )اعلام كرده و كلمه نرمال كه توسط خلبان يعني شهيد بابك گوهري بيان شده، روي نوار مكالمات نيز ضبط شده است.

نماينده شيراز تاكيد كرد: بنابراين نقطه ابهامي كه بايد توسط دستگاه قضايي رسيدگي شود، اين است كه چگونه است كه برج مراقبت نسبت به پروازهاي لندينگ (نشستن) دو فوكر ‪ ۱۰۰‬و پرواز دادن يك هواپيماي ديگر، چهار تا پنج دقيقه قبل از سقوط هواپيماي سي ‪ ۱۳۰‬اقدام مي‌كند،ولي در مورد هواپيمايي كه خلبان آن به دليل از كار افتادن يك موتور از چهار موتور، اعلام وضعيت فوق العاده و تقاضاي فرود اضطراري مي‌كند، اقدامي انجام نداده است.

وي تصريح كرد: دستگاه قضايي، كميته ‪ ۳۲‬نفره و كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بايد اين نقطه ابهام را تا قبل از استيضاح وزير دفاع مشخص كنند تا شايد كار به استيضاح نكشد.

رودكي تصريح كرد: البته عدم ارتباط برج و عدم ارتباط كاروان در يك دقيقه و ‪ ۵۰‬ثانيه آخر كه هر كدام به گردن ديگري مي‌اندازند، يكي از دلايل احتمالي سقوط و انحراف هواپيما بوده است، بنابراين از كار افتادن موتور با توجه به اينكه اين نوع هواپيماها با سه موتور سالم، مي‌تواند تا مقصد پرواز كند، ممكن است علت سقوط نباشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده شيراز گفت: همچنين در روز حادثه شرايط جوي و وضعيت ديد نيز نامناسب بوده، اما هنگامي كه هواپيما در چهار كيلومتر آخر كه به باند نزديك شده، به سمت شهرك توحيد منحرف شده است، اين انحراف از طريق برج مراقبت به خلبان اعلام نشده است.

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: از دستگاه قضايي كه در راس كميته ‪ ۳۲‬نفره بررسي حادثه است، مي‌خواهيم با مشاهده و ملاحظه نوار مكالمات و نوار ثبت شده مانيتور (صفحه نمايشگر) رادار كه از هشت كيلومتري، انحراف هواپيما را ثبت و ضبط كرده است، از كنترل‌كنندگان هواپيما، موضوع تذكر ندادن انحراف هواپيما را به خلبان سوال كند و چنانچه كساني قصور يا تقصيري داشته‌اند، سريعتر اعلام كند.

رودكي اظهار داشت: همچنين بايد بطور اساسي و كلي از ناوگان هوايي نيروي هوايي ارتش و هواپيماهاي سي ‪ ۱۳۰‬و همچنين صنايع هوايي ايران وابسته به وزارت دفاع كه تعمير و اورهال موتورهاي هواپيما سي ‪۱۳۰‬ را برعهده دارد، تحقيق و تفحص كنيم و نتيجه آن را به مردم و بازماندگان حادثه اعلام كنيم تا راهي براي پيشگيري از حوادث مشابه باشد.

رودكي اظهار داشت: كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي روز يكشنبه از برج مراقبت در فرودگاه بازديد و با فرمانده پايگاه يكم شكاري نيروي هوايي ارتش و نيز اصغر كتابچي مدير عامل شركت فرودگاههاي كشور و معاونان وي ديدار و گفت و گو كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دليل سقوط هواپيما از ديدگاه نايب رييس كميسيون امنيت ملي مجلس، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016