پنجشنبه 15 دی 1384

مصباح یزدی: فکر مي‌كنند جمهوري اسلامي يعني "جمهوريت" و "اسلاميت"، انتخاب

خبرگزاري انتخاب : كساني كه متأسفانه در اثر ضعف ديني و يا تحت تأثير فرهنگ الحادي واقع شده‌اند، فكر مي‌كنند جمهوري اسلامي دو چيز مركب است، يعني جمهوريت و اسلاميت.

خبرگزاري انتخاب : آيت‌الله مصباح يزدي، در مسجد چهارمردان قم گفت: در حال حاضر، مهم‌ترين وظيفه‌ي ما حفظ دستاوردها ، ارزش‌ها و اهداف انقلاب و ياد شهداي انقلاب و زنده كردن خاطرات آن عزيزان است تا در دام شياطين القاگر نيفتيم.

وي افزود: در شرايطي انقلاب پديد آمد كه كارشناسان خارجي حتي احتمال نمي‌دادند در ايران، انقلابي به وقوع بپيوندد و اين معجزه‌اي بود كه به دست امام (ره) تحقق پيدا كرد.

وي تصريح كرد: اينها بايد براي نسل جوان و نوجوان گفته شود تا خيال نكنند اين پيروزي به خاطر انگيزه‌هاي ملي‌گرايانه به دست آمد،‌ بعضي نادانان و دشمنان اسلام مي‌خواهند حقيقت انقلاب را وارونه جلوه دهند و نقشي را كه خدا و اولياي خدا و امام در پديد آوردن اين اسطوره‌ي عظيم تاريخ داشتند، به فراموشي سپرده شود كه البته شما نخواهيد گذاشت.

مصباح يزدي اضافه كرد: در اوايل نهضت، شعارها “استقلال، آزادي جمهوري اسلامي“ بود. يعني به عنوان يك مسلمان، در اين سه هدف، از قرآن الهام گرفته بوديم و با استقلال و آزادي مي‌خواستيم تا جمهوري اسلامي برقرار شود.

وي در ادامه گفت: وقتي جمهوري اسلامي باشد، با استقلال توأم است، شعارهاي فداييان اسلام نيز اين بود كه كافر نبايد هيچ تسلطي بر مومن داشته باشد و عزت مؤمن نبايد در هيچ زمينه‌اي خدشه‌دار شود،و حتي در صحنه‌ي اقتصاد يا عرصه‌ي نظامي هدف اصلي مومن، برقراري نظام اسلامي است و آزادي و استقلال از لوازم يك نظام اسلامي است.

وي گفت: آيا مردمي كه صدها هزار شهيد دادند تا جمهوري اسلامي برقرار شود، دو هدف داشتند؟ يعني در كنار اسلام خير مطلوب ديگري داريم؟

وي در اين باره اضافه كرد: اين مستلزم آن است كه گفته شود اسلام چيزي كم دارد تا چيز ديگري ضميمه آن شود و اگر كم ندارد بايد چيز مبايني اضافه شود تا اين دو هدف مستقل شوند كه تربيت توحيدي با چنين چيزي سازگار نيست

وي افزود: ما در فعاليت‌هاي فردي فقط رضاي خدا و در فعاليت‌هاي اجتماعي برقراري نظام اسلامي را مي‌خواهيم و بس. و بقيه يا مقدمه‌اند يا لوازم يك نظام اسلامي‌اند. در كنار اين هدف، هيچ هدف مستقلي مطرح نيست و اگر در كنار آن فردي هدفي قرار دهد مشرك است و با روح توحيدي كه اسلام مي‌خواهد سازگار نيست.

وي افزود: كساني كه متأسفانه در اثر ضعف ديني و يا تحت تأثير فرهنگ الحادي واقع شده‌اند، فكر مي‌كنند جمهوري اسلامي دو چيز مركب است، يعني جمهوريت و اسلاميت، و امروز از كساني كه توقع نداشتيم اين حرف‌ها را مي‌شنويم چه رسد به آنكه شخصيتي همچون امام اين حرفها را گفته باشد و آنوقت كساني بيايند بگويند تا به حال شما براي اسلاميت كار كرده‌ايد و جمهوريت را فراموش كرده‌ايد. و حتي برخي آنقدر گستاخ شده‌اند كه گفته‌اند اگر جمهوريت با اسلاميت تضاد پيدا كند ، جمهوريت مقدم است. اينها در بهترين تعبير، متأسفانه اسلام را نشناخته‌‌اند. حكومت اسلامي، نظام اسلامي و جمهوري اسلامي قالب‌هايي هستند كه اسلام در آنها جلوه مي‌كند.

وي تصريح كرد: در ادبيات سياسي امروز دو نوع حكومت است. سلطنت و جمهوري، امام ميخواست‌ نفي سلطنت كند و براي نفي آن به زبان ادبيات سياسي بايد جمهوري گفت، پس انتخاب واژ‌ه‌ي جمهوري براي نفي سلطنت بود نه آن جمهوري كه در غرب مطرح است يعني دموكراتيكي كه همه چيز تحت آرا و هوس‌هاي مردم باشد، جمهوري كه هدف آن اسلام باشد ، نه اين كه در كنار اسلام هدف ديگري به نام جمهوري داريم كه اين نوعي شرك است.

وي افزود: حتي شهدا در وصيت‌نامه‌هايشان در مورد جمهوريت مطلبي ندارند ، جمهوريت قالبي است كه در اين زمان براي تحقق حكومت اسلامي در نظر گرفته شده است و هيچ اصالتي ندارد.

آيت‌الله مصباح يزدي افزود: ما بايد از چنگال استكبار رها شويم، آزادي يعني آزاد شدن از دست آنها نه آزادي از دين، خدا و عقل .

وي گفت : اين جرج بوش قبل از اين كه رياست جمهوري‌اش تثبيت شود خيلي اظهار خوشحالي مي‌كرد كه در سايه‌ي كمك‌هاي سياسي و مالي ،حكومت انقلابي و ولايت فقيه دارد در ايران از بين مي‌رود، حالا شك مي‌كنيد كساني كه عليه نظام و ولايت فقيه كار مي‌كنند ،پول از كجا مي‌گيرند؟

وي ادامه داد :ما جمهوري‌اي مي‌خواهيم كه محتوايش اسلام است و اگر محتواي آن اسلام نباشد با سلطنت هيچ فرقي نمي‌كند منتها سلطنت با اساس ارزش‌هاي اسلامي تضاد دارد و فقط نوع جمهوري مي‌ماند اينها را گفتم تا كسي شما را با اين عنوان فريب ندهد كه ما چهار هدف داريم. استقلال،‌آزادي، جمهوريت، اسلاميت نه، هدف اصلي يك چيز است و آن اسلام است و آن چه باعث شد مردم به پيروي از امام برخيزند اسلام بوده امام فرمود من براي اسلام احساس خطر مي‌كنم و نگفت براي جمهوريت احساس خطر مي‌كنم.

وي گفت: حال چه شده بود كه امام براي اسلام احساس خطركرده بود، اول نامه‌اي بود كه دولت امضا كرده بود تا شرط تدين به اسلام را از انتخاب كننده و انتخاب شونده حذف كند و بعد در مورد قوانيني كه خلاف اسلام بود از جمله كاپيتولاسيون .آنروز هيچ كس در روزنامه‌ها ننوشته بود دين افيون توده‌ها است يا به سيدالشهدا جسارت نشده بود .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: اگر امام امروز بود چه مي‌كرد؟ آيا احساس خطر براي اسلام نمي‌كرد ، اگر شهدا نبودند نظام اسلامي به وجود نمي‌آمد و وظيفه‌ي ما اين است كه همانند شهيدان آماده شهادت براي اسلام باشيم.

وي در پاسخ به سؤالي در مورد اين كه چرا قوانين را كه فقهاي شوراي نگهبان مخالف شرع تشخيص داده‌اند و مجلس نمي‌پذيرد به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع مي‌شود چه معنايي دارد گفت: شيوه‌هايي كه به كار گرفته مي‌شود ممكن است ضعف‌هايي داشته باشد همين طور ممكن است در انتخابات نمايندگان مجلس شوراي اسلامي راه‌هاي بهتري وجود داشته باشد. مجلس قانوني را تصويب كرده و شوراي نگهبان طبق قوانين اوليه‌ي اسلام آن را رد كرده است اما ولي فقيه مي‌تواند، به عنوان احكام ثانوي، حكم حكومتي صادر كند و اگر مجمع حكم بازوي مشورتي را براي ولي فقيه داشته باشد ، تصويبي كه مي‌كند معتبر است.

گفتني است اين سخنراني از سوي مجمع طلاب و فضلاي قمي حوزه علميه‌ي قم، جامعه‌ي انجمن‌هاي اسلامي اصناف قم و جامعه‌ي اسلامي دانشجويان برگزار شده بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصباح یزدی: فکر مي‌كنند جمهوري اسلامي يعني "جمهوريت" و "اسلاميت"، انتخاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016