دوشنبه 19 دی 1384

نماينده ولي فقيه در سپاه: مسائل اخير در باب جمهوريت جريان‌سازي است، چرا سخنراني مصباح امروز مطرح مي‌شود، ايسنا

در قضيه هسته‌يي بايد پرسشگر بود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

نماينده ولي فقيه در سپاه گفت كه نبايد به چهره‌هاي فرهيخته، انديشمند و تئوريسين انقلاب نسبت تحجر و انجمن حجتيه داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي در نخستين نشست مطبوعاتي خود در اين سمت درباره‌ي برخي سخنان در باب جمهوريت نظام گفت: مساله به نظر ما فضاسازي و جريان‌سازي است و آن حساسيت لازم را ندارد كه به صدور بيانيه نياز باشد. اولا صحبت آقاي مصباح كه براي چند سال قبل است و گزينشي انتخاب شده. بايد بررسي شود چرا اين سخنراني امروز مطرح شده است. دوم اين كه اصلا پيوند ناگسستني بين جمهوريت و اسلاميت برقرار است كه امكان تفكيك اينها وجود ندارد. چون حكومت ديني حكومتي تركيبي است كه رهبري و قانون دو ضلع اين مثلث هستند كه منشاء مشروعيت الهي دارند و مردم قاعده‌ي نظام هستند. اصلا در بحث جمهوريت و نقش مردم در حاكميت ترديدي نيست در جاي جاي عصر نبوت و امامت و غيبت نمي‌توانيم نقش مردم را انكار كنيم، چون غير از اين امكان ندارد دين و آن مديريت پياده شود. مگر مي‌شود كسي نقش مردم را در تحقق حاكميت انكار كند. اصلا بحث چيز ديگري است.

بحث اين است كه شيوه‌ي تحقق حاكميت مردم را از شيوه‌اي كه در غرب متداول است استفاده كنيم؛ يعني مراجعه به آراي مردم به شكل انتخابات يا شيوه‌ي ديگر.

وي ادامه داد: امام مي‌گفت از همين شيوه‌هايي كه در غرب است استفاده كنيم كه متهم به ضددموكراسي نشويم، والا در اصل نقش مردم و جمهوريت، هيچ شبهه و بحثي، هيچ كس از حضرات و بزرگان ندارند. در بيانات آقاي مصباح قبل از خطبه‌ها هم كه به يك كتاب تبديل شده در جاي جايش بر نقش مردم در تحقق حاكميت ديني تاكيد شده است. كلام در اين است كه مثل شيوه‌ي زمان اميرالمومنين (ع) بيعت مبنا شود، يا مانند دموكراسي اوليه يونان، همه مردم به قانون راي دهند يا تبديل شود به نمايندگي. اختلاف در شيوه‌ي تحقق حاكميت مردم است. شيوه‌ي نمايندگي تجربه بشري است و مال غرب هم نيست . به اين نتيجه رسيده‌اند كه بهترين راه براي تحقق حاكميت مردم اين است كه مردم افرادي را انتخاب كنند كه آنها بتوانند قانون وضع كنند.

** اسلاميت نيازمند حمايت است

وي درباره‌ي ضرورت دفاع از اسلاميت نظام نيز گفت: اصولا بعد اسلاميت نظام نيازمند دفاع است كه متاسفانه اصلاح‌طلبان در دوره‌هاي گذشته كمتر وارد اين عرصه شده‌اند. جمهوريت داراي چهار تضمين در قانون اساسي است. چهار انتخابات با صراحت در قانون اساسي بيان شده است. امكان ندارد قانون اساسي را از كار بيندازيم و بگوييم قانون اساسي تعطيل و همه مسوولان مجريه و مقننه انتصابي باشند. اين اصلا تحققش محال است. اما در اسلاميت است كه به نظر حقير اگرچه رهبري و مردم در صيانت از آن نقش دارند، تضمين قانون اساسي فقط شوراي نگهبان است كه همواره مورد تهاجم بوده است. بايد حضرات از بعد اسلاميت دفاع كنند كه تضعيف نشود نه جمهوريت.

جمهوريت آن‌قدر در كلمات امام و رهبري و قانون صراحت دارد كه تضعيف آن به اين سادگي مقدور نيست.

** اظهارات مختلف درباره مصباح يزدي

سعيدي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره‌ي سوابق مبارزاتي و انقلابي آيت‌الله مصباح يزدي خاطرنشان كرد: نكته‌ي اول. در مورد انقلابي بودن يا نه. بايد انقلابي را تعريف كنيم. مرز و اصل انقلاب از فكر آغاز مي‌شود يعني مبارزات اعتقادي و فكري است كه به مبارزات نظامي و درگيري تبديل مي‌شود. اگر مبناي مبارزه درگيري و تقابل اعتقادي و فكري باشد بايد بگوييم مرحوم مطهري از انقلابي‌ترين چهره‌هاي تاريخ است؛ در حالي كه اين آقايان او را زير سوال مي‌بردند و مي‌گفتند كه او مبارزه نكرده است. اما خط مقدم مبارزه با انديشه ماركسيسم و ماترياليسم در دانشگاه‌هاي كشور، مطهري بود. مطهري را اسم بردم چون آقايان در همان زمان مطهري را زير سوال مي بردند و مي‌گفتند كه ايشان مبارز نبوده است. كساني كه در خط مقدم هستند، نظريه‌پرداز و ايدئولوگ هستند؛ لذا به نظر من آقاي مطهري از بسياري از كساني كه سال‌ها در زندان بودند و مبارزه كردند و يا در جنگ‌ها وارد و شهيد شدند نه تنها عقب‌تر نيست بلكه جلوتر است؛ به همين نسبت آقاي مصباح. اگر بخواهيم بحث نظريه‌پردازي و مبارزه با انديشه‌هاي الحادي و سكولاريستي و اومانيستي و ماترياليسيتي را مبنا كنيم آقاي مصباح در خط مقدم مبارزه قرار مي‌گيرد. چه قبل از انقلاب در مدرسه حقاني و چه بعد از انقلاب در عرصه‌هاي مختلف.

وي ادامه داد: ايشان در طول دوران اصلاحات در مقطعي 6 هزار ساعت در جهت تبيين ابعاد اصلاحات و جرياني كه به دنبال استحاله‌ي نظام و مصادره انقلاب بود، سخنراني كرد. قبل از انقلاب ايشان در تبيين انديشه‌ي ماترياليسم سخنراني كرد. اولين كسي كه در قم ماركسيسم را التقاط و انحراف خواند، آقاي مصباح بود. زندان به دنبال اين حلقه‌هاي بعدي فرآيند مبارزه است؛ چون طرف در انديشه‌هايش مقاومت مي‌كند با او برخورد مي‌كنند. آقاي مصباح يكي از سردمداران مبارزه با انديشه‌هاي انحرافي و الحادي است.

** تحجر و انجمن حجتيه

به گزارش ايسنا نماينده ولي فقيه در سپاه در ادامه درباره‌ي تحجر و انجمن حجتيه خاطرنشان كرد: اين‌ها را بزرگ مي‌كنند تا ميزان جريان ليبراليسم را در دو دهه‌ي گذشته كاهش دهند. نمي‌فهمم چرا در اين مقطع به بحث تحجر اين قدر دامن مي‌زنند يا انجمن حجتيه. مباني فكري آقاي مصباح و كساني كه در اين اردوگاه قرار مي‌گيرند با تفكر انجمن حجتيه، تضاد صد در صد دارد.

وي درباره‌ي خرافه‌گرايي گفت: البته واقعا خرافه‌گرايي در دوران قبل از انقلاب ترويج مي‌شد و بعد از پيروزي انقلاب هم چنين مسائلي ترويج مي شود؛ اما اين را نبايد به چهره‌هاي فرهيخته، انديشمند و تئوريسين انقلاب نسبت داد. بايد مصاديق خرافه را تعريف و با خرافه‌گرايي مبارزه كرد، اما مرز بين توسل و شفاعت و اعتقاد راسخ به ائمه معصومين را با پيرايه‌هايي كه عده‌اي با انگيزه‌ي سودآوري و عده‌اي با ندانم كاري و جهالت دنبال مي‌كنند بايد مشخص كرد. صدا و سيما بايد در اين زمينه ايفاي نقش كند كه دولت كريمه به اين مساله متهم نشود و اين عرصه با عرصه خدمت‌گزاري و شفاف‌سازي بايد از هم جدا شود.

وي با بيان اين كه «براي تعيين حق، مهمترين شاخص ما ولايت است » گفت: ميزان انقطباق و گرايش افراد به محوريت نظام كه امروز مقام معظم رهبري است، شاخص است. اگر اين شاخص نباشد دچار ترديد مي‌شويم؛ والا هيچ‌گاه دچار انحراف و ترديد نمي‌شويم.

**حضور سپاهيان درمديريت كشور

نماينده‌ي ولي فقيه در سپاه در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي حضور كادرهاي سپاهي در عرصه‌ي مديريت كشور گفت: نگاه مردم و طبقات مديريتي به سپاه و بسيج بايد واقع‌گرايانه باشد. سپاه چندمنظوره است و چون انقلاب با انواع تهديدها مواجه است، سپاه بايد تنوع ماموريتي داشته باشد تا در هر شرايطي بتواند خود را آماده كند. ماهيت سپاه انقلابي است. كادر ارزشمند و شريف سپاه برخاسته از مردم و انقلاب است. هر كجا كه تكليف بر عهده‌شان قرار بگيرد كارشان را به نحو احسن انجام مي‌دهند. مدت‌ها بود كه آرزوي چنين شرايطي را مي‌كشيدند كه زمينه براي عرصه‌ي فعاليت نيروهاي حزب‌اللهي در جهت خدمات اجرايي و اداري براي مردم فراهم شود.

وي با اشاره به موفقيت سپاه در عرصه سازندگي و پيش‌گيري‌هاي درماني ، حفاظت از امنيت پرواز و عرصه‌هاي ديگر گفت: بعد از انتخاب آقاي احمدي‌نژاد به طور طبيعي رويكرد ايشان رويكرد تحولي در عرصه مديريتي بود و تحقق آرمان‌هاي ديني. يعني اصلاح سيستم مديريتي كشور از روساي قواي سه گانه تا بخشداري‌ها ودهداري‌ها. اگر مي‌خواهيم در كشورمان سيستم مديريتي در چارچوب مديريت ديني باشد بايد مديران، صالح، دين‌دار و دين‌مدار باشد. ممكن است كسي دين‌دار باشد اما به حاكميت دين در همه‌ي عرصه‌ها معتقد نباشد. چنين مديراني نمي‌توانند حامل بار قانون اساسي و پياده‌كننده نظام اسلامي باشند.

سعيدي ادامه داد: چون آقاي احمدي‌نژاد پرچمدار اين حركت بود دعوتي از بخشي از مديران با سابقه‌ي سپاه كرد، آن مديران هم با اجازه‌ي سلسله مراتب سازمان خود وارد عرصه‌ي اجرايي شدند كه ما بايد اين را به فال نيك بگيريم. 4 استاندار از مجموعه‌ي سپاه آمده‌اند و اين رقم اندك است. اما فضا طوري شده است كه فكر مي‌كنند بيشتر است.

**استعفا از جامعه‌ي روحانيت

سعيدي درباره‌ي شايعه‌ي استعفايش از جامعه‌ي روحانيت مبارز نيز گفت: بنده در جهت اين كه از تداخل در مواضع پرهيز شود با احترامي كه براي جامعه قائلم از عضويت در اين جامعه استعفا داده‌ام و به عنوان عضو جامعه‌ي روحانيت ديگر موضعي ندارم و موضعي نخواهم گرفت.

**حاكميت اصول‌گرايان

به گزارش ايسنا نماينده ولي فقيه در سپاه درباره‌ي شرايط امروز نيز گفت: آنچه كه پيش روي ما قرار دارد عرصه حاكميت اصول گرايان براي اداره‌ي بهينه كشور و تحقق آرمان‌هاي اسلامي و ديني است. شايد فرصتي از اين بهتر در دو دهه‌ و نيم گذشته براي تحقق آرمان‌هاي ديني و منويات مقام معظم رهبري و ديدگاه‌هاي حضرت امام نداشتيم. فرصت ارزشمندي است. قواي سه گانه در خدمت اصول گرايان هستند و اصول گرايان در خدمت اسلام و ايجاد زمينه خدمت‌گزاري همه‌جانبه به مردم خوب و ارزشمندمان. قهرا در اين زمينه ايجاد بستر مناسب براي دولت مردان و حمايت اقشار مختلف مياني كشور همراه با مردم از دولت و قواي سه‌گانه مي‌تواند زمينه مناسبي را براي موفقيت اين مقطع از تاريخ انقلاب و نظام فراهم كند.

** حوادث منطقه

سعيدي در ادامه درباره‌ي حوادث منطقه خاطرنشان كرد: آگاهي و هوشياري ملت ما و به خصوص نيروهاي مسلح و از جمله‌ي آنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه رسالتش پاسداري از انقلاب و دستاوردهاي آن است نسبت به حوادث جاري كشور و حوادثي كه در منطقه‌ي ما در حال شكل‌گيري است، حائز اهميت است. از سويي وضعيت افغانستان و عراق و ايجاد زمينه‌ي براي مجاهدين در عرصه‌ي حاكميت افغانستان و نيروهاي وفادار به اسلام ناب در عرصه‌ي حاكميت عراق هست. از سوي ديگر فشار حاكم بر سوريه و جريان‌هاي تشديدكننده اختلاف بين سرويه و لبنان. از طرف ديگر حذف شارون از معادلات سياسي خاورميانه همه حوادثي است كه براي ما در اين منطقه از جهان ارزيابي و تعقيب آنها حائز اهميت است؛ به خصوص هوشياري و آگاهي ملت ما و نيروهاي نهادهاي انقلابي از جمله سپاه پاسداران و بسيج نسبت به اين حوادث بسيار مهم است.

**مساله هسته‌يي

سعيدي درباره‌ي حق ايران در برخورداري از فناوري هسته‌يي صلح‌آميز هم گفت: در كنار همه‌ي اين‌ها مساله هسته‌يي از جمله مسائل بسيار مهمي است كه مي‌تواند در معادلات تاثيرگذار باشد. آنچه مد نظر ماست اين است كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از سويي بايد از شاخص‌ترين شاخص‌هاي ارزشي در نگرش و رفتار و مديريتش برخوردار باشد و از سوي ديگر به بالاترين درك سياسي نسبت به حوادث جاري كشور، منطقه و حوادث بين‌المللي برسد و هر نوع تهديد را متناسب با منشا آن درست شناسايي كند، هم‌چنين آمادگي لازم را براي مقابله با هر تهديدي در هر شرايطي داشته باشد. مواضع ما جدا از مواضع هسته‌يي نظام نيست. حركت در جهت چرخه‌ي سوخت در داخل كشور در چارچوب پروتكل و مقررات ان پي تي است و ما هيچ توقعي مازاد بر آن نداريم.

وي ادامه داد: آنها به تدريج به مواضع حقه‌ي ما مي‌رسند؛ اما در هر مرحله‌اي دنبال آن هستند كه حداقل امتياز را به ما بدهند و حداكثر محدوديت را ايجاد كنند كه تحقق اين امر به ميزان مقاومت و ايستادگي ما بر مواضع اصلي و اساسي‌مان بستگي دارد.

سعيدي گفت: مثل نهضت نفت بايد اين كار به يك نهضت تبديل شود و نهضت ملي هسته‌يي ايجاد شود كه جنبه‌ي مردمي و ملي به خود بگيرد. اين واقعيت را بايد در نظرسنجي‌ها از مردم درك مي‌كنيم كه آنان معتقدند بايد از اين موهبت دست‌يافته پاسداري شود.

** برنامه‌هاي نماينده‌ي جديد ولي فقيه

وي درباره‌ي برنامه‌هايش در مسووليت جديد گفت:‌ رويكرد بنده در ماموريت جديد با اختياراتي كه دارم رويكرد تحولي در ابعاد مختلف است. قطعا سپاه از نظر مديريت و آحادش بايد اسوه و الگو براي جامعه باشد و براي تحقق اين امر نيازمند يك تحول همه‌جانبه است؛ هم در ماموريت‌هاي نمايندگي و هم در برنامه‌هاي حوزه‌ي نمايندگي و هم در جهت ساختار و سازمان. قطعا با توجه به يك دوره طولاني كه داشتيم مي طلبد با نيازها، مقتضيات و تحولاتي كه در سطح كشور و در سطح سپاه اتفاق افتاده ما خود را متحول كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سعيدي گفت: اما دو وجهه‌ي اصلي مد نظر حقير است؛ يكي افزايش بصيرت و بينش سياسي تك تك پاسداران با توجه به حوادث آينده.

رسالت سپاه پاسداري از انقلاب و دستاوردهاي آن است. اين تعريف با نيروهاي مسلح متداول متفاوت است. به لحاظ ماهيت و رسالت، سپاه قهرا بايد حداكثر سياسي درك سياسي و قدرت تحليل را داشته باشند. در اين زمينه قطعا اداره‌ي سياسي حوزه‌ي نمايندگي تقويت مي‌شود كه بتواند قدرت تحليل را بالا ببرد و اطلاع‌رساني را به روز كند. هم‌چنين در بعد معنويت‌افزايي و ايجاد يك الگوي استاندارد در مديريت نگرش و رفتار و زندگي پاسداران تلاش خوبي شروع شده كه در آينده بايد شاهد نتايج اين تلاش‌ها باشيم.

** شارون در بستر مرگ

سعيدي درباره‌ي مرگ شارون گفت: فكر مي كنم واژه‌ها محدودتر از آن هستند كه بتوانند ميزان جنايت بعضي از افراد از جمله شارون را در تاريخ تعيين كنند. مرگ شارون عبرتي براي تمام زورمندان موجود است كه تغيير وضعيت دهند. چون مرگ روزي به سراغ آنها هم خواهد آمد.

وي گفت: برخي مي گويند با حذف شارون از معادلات سياسي اسراييل سياست مشت آهنين ادامه مي‌يابد. برخي مي‌گويند شاهد هرج و مرج در داخل حكومت غاصب خواهيم بود. من فكر مي‌كنم اين طور است. در وضع موجود سياست‌مداران فعلي اسراييل، جنايتكاري مثل شارون وجود ندارد و نبود او به اين رژيم خدشه وارد مي كند؛ از اين رو شاهد روند مثبتي بعد از مرگ شارون در انتفاضه خواهيم بود.

سعيدي در پاسخ به پرسشي درباره انتخاب يك تيتر براي خبر مرگ شارون گفت: مرگ شارون پايان يك عمر رقت‌بار جنايت خواهد بود.

** حوادث سوريه

سعيدي در ادامه درباره‌ي حوادث سوريه خاطرنشان كرد: سوريه مسووليت مبارزه در خط مقدم با اسراييل را بر عهده داشته و به خوبي اين نقش را ايفا كرده است. اين كشور حريمي براي مردم مسلمان منطقه و جريان حزب‌الله در لبنان است. پس وادار كردن سوريه به تسليم مي تواند عوارض و تبعات منفي براي ملت سوريه و منطقه و حزب‌الله و لبنان داشته باشد.

وي گفت: بحث سوريه در دستور كار آمريكا قرار گرفته و فشارهاي زيادي را وارد كرده‌اند. قطعا كمك به سوريه و حمايت از اين كشور، هم‌چنين تقويت آن در جهت حفظ اين مقاومت و ايستادگي در برابر فشارها بسيار در منطقه تعيين‌كننده است. اگر سوريه حذف شود فشارها بر هسته‌هاي ديگر مقاومت وارد مي‌شود كه تحملش خيلي آسان نخواهد بود.

سعيدي در عين حال گفت كه استفاده ابزاري از برخي نيروهاي سوري مثل «خدام» مايه‌ي تاسف است.

**فعاليت فرهنگي درون سازماني و برون سازماني

سعيدي درباره‌ي فعاليت‌هاي فرهنگي سپاه هم خاطرنشان كرد: سپاه و بسيج در دوران صلح مي‌خواهند كار فرهنگي كنند. كار فرهنگي در جامعه جزو ماموريت‌هاي فرماندهي است. چون توان و ظرفيت لازم براي اين كار را آنها دارند. اما كار فرهنگي در داخل سپاه با حوزه‌ي نمايندگي است. به عبارتي حوزه‌ي برون سازماني از درون سازماني تفكيك شده است.

**شلمچه و منطقه آزاد تجاري

وي درباره‌ي بحث منطقه آزاد اعلام شدن شلمچه خاطرنشان كرد: اين بحث هنوز به طور جدي مطرح نشده است. مناطقي كه نماد دفاع مقدس هستند بايد حفظ شوند.

**سخنان ضداسراييلي احمدي‌نژاد

سعيدي درباره‌ي واكنش غربي‌ها نسبت به سخنان ضداسراييلي احمدي نژاد هم گفت: آنچه در جهت‌گيري آقاي احمدي‌نژاد به عنوان يك تحول مشاهده مي‌كنيم تغيير جهت‌گيري از موضع انفعالي به موضع پرسش‌گري به جاي پاسخگويي است. آنها هميشه ما را به رفتار ضد حقوق بشر و حمايت از راديكاليسم متهم مي‌كردند چرا ما هميشه بايد به فكر پاسخگويي باشيم. اين كار آنها مرتب ادامه دارد و ما را وادار به عقب نشيني مي كند. هميشه آنها سوال مي‌كردند و ما مجبور به پاسخگويي بوديم. اما امروز به جاي اين كه آنها ما را زير سوال ببرند ما آنها را زير سوال مي بريم.

وي گفت: استراتژي تهاجمي مي‌تواند بسياري از مشكلات ما در اين زمينه حل كند.

Copyright: gooya.com 2016