سه شنبه 27 دی 1384

متكي‌: تصميم مدبرانه‌ اروپايي‌ها با عكس‌العمل منطقي ايران مواجه مي‌شود، فارس

خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه ايران گفت: اميدواريم اروپايي‌ها با توجه به شرايط ويژه‌اي كه در آن قرار داريم، تصميم مدبرانه‌اي بگيرند و تعامل درستي داشته باشند كه به همان ميزان هم با عكس‌العمل منطقي و درست جمهوري اسلامي ايران مواجه خواهند شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس ،منوچهر متكي پس از شركت در جلسه عصر امروز كميسيون امنيت ملي مجلس در مصاحبه‌اي با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درخصوص جلسه ديشب اروپايي‌ها با آمريكا، چين و روسيه در لندن اظهار كرد:فعلا نمي‌خواهم در اين باره قضاوتي داشته باشيم.
وزير امور خارجه با بيان اين كه دائماً با همه كشورها تماس داريم و رايزني‌‌هاي خوبي بين طرف‌هاي مختلف مسئله هسته‌اي كشورمان وجود دارد، تصريح كرد: اين رايزني‌ها و تماس‌ها براي اين است كه كشورها درك درستي از شرايط داشته باشند و با بردباري و نگاهي منطقي موضوع را مورد بررسي قرار دهند.
منوچهر متكي با تاكيد بر اين كه تحقيقات هسته‌اي موضوعي كاملاً عادي است،گفت: اين تحقيقات مفهومش توليد سوخت هسته‌اي نيست و بايد اين درك صريح و روشن از شرايط در اروپايي‌ها ايجاد شود.
وزير امور خارجه با بيان اين كه اصل بحثي كه بايد با اروپايي‌ها درباره آن مذاكره كنيم توليد سوخت هسته‌اي باشد و هنوز اين بحث بر زمين مانده است، افزود: ما براي ادامه مذاكرات آمادگي داريم و به همين دليل من از اروپايي‌ها دعوت كرده‌ام به مذاكرات برگردند.
منوچهر متكي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران كمافي‌السابق آمادگي دارد مواضعش را شفاف بيان كند و به نگراني‌هايي‌ كه ممكن است طرف‌هاي مقابل داشته باشند ،توجه داشته باشد.
وي به دو محور اساسي مذاكرات با اروپايي‌ها اشاره و تصريح كرد: محور نخست اين مذاكرات رفع نگراني‌هايست كه راهكار آن رژيم كنترلي بررسي فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران مي‌باشد.
وزير امور خارجه افزود: محور ديگر اين مذاكرات نيز حق قانوني و طبيعي ملت ايران در برخورداري از چرخه سوخت است.
متكي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تماس‌هاي ويژه‌اي با روس‌ها و يا چيني‌ها براي اطلاع از جزئيات جلسه ديشب لندن نداشته‌ايد، گفت: ما براي اطلاع‌ از اين موضوع كه در اين جلسه چه گذشته است تلاش خاصي نداشته‌ايم اما رايزني‌هاي ما با روسيه و چين ادامه دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير امور خارجه گفت: با برخي از كشورهاي ديگر هم در ارتباط هستيم و طي هفته گذشته و براي تداوم رايزني‌هاي خود افرادي را در سطح معاون و سطوح مختلف به اين كشورها فرستاده‌ايم.
منوچهر متكي در پاسخ به اين سؤال كه بي‌نتيجه بودن جلسه ديشب لندن چه پيامي براي اروپايي‌ها دارد، گفت: اجازه دهيد من به صراحت شما در خصوص اين جلسه قضاوت نداشته باشم و ابراز اميدواري كنم كه اروپايي‌ها تصميم درستي اتخاذ كنند و شتابزده تصميم نگيرند.
وي افزود: به عقيده برخي از رهبران و وزيران خارجه كشورهاي منطقه كه در اين باره اظهارنظر كرده‌اند ،بايد دقت كرد تا گام اشتباهي در اين مرحله برداشته نشود.

Copyright: gooya.com 2016