پنجشنبه 13 بهمن 1384

نیویورک تایمز: مشارکت کشورهای عربی برای اقدام علیه ایران؟! آفتاب

مرجع : http://نیویورک تایمز


آفتاب – سرویس خارجی: پس از سال ها تردید، کشورهای خلیج فارس خواستار اقدامی جدی در مقابل تلاش های هسته ای ایران هستند، این کشورها ابراز نگرانی کرده اند که ایران هسته ای می تواند مسابقه تسلیحاتی در منطقه به راه بیندازد.


در هفته های اخیر، مقامات عربستان سعودی و رهبران کشورهای دیگر خلیج فارس از ایران خواسته اند که تحقیقات هسته ای خود را متوقف کند. بدون اینکه از اسرائیل هم بخواهند خلع سلاح شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که همسایگان عرب ایران احتمالا از تحریم های سازمان ملل علیه ایران حمایت خواهند کرد.
مدیر موسسه خاورنزدیک و تحلیلگر نظامی خلیج فارس در دبی می گوید: در سال های گذشته آنها ]کشورهای خلیج فارس[ سردرگم بودند و علامت های غیرهماهنگی از خود نشان می دادند اما اکنون به نظر می رسد در موضع واحدی قرار گرفته اند. وی افزود: اگر از این کشورها خواسته شود در سازمان ملل رأی دهند، قطعا به نفع ایران رأی نخواهند داد.
وزیر خارجه عربستان پیش از این هشدار داده بود که جاه طلبی های هسته ای ایران منطقه را تهدید می کند. وی در گفتگو با تایمز لندن در ماه گذشته گفته بود: ما از ایران می خواهیم موضعی را در پیش بگیرد که بتوانیم خلیج فارس را به عنوان بخشی از خاورمیانه به صورت منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی درآوریم. وی همچنین ابراز امیدواری کرد ایران نیز به کشورهای منطقه بپیوندد.
در حالی غرب از تهدید ایران هسته ای علیه اسرائیل و خودش هراسان است که کشورهای خلیج فارس نگران تاثیر ایران هسته ای بر جسور شدن شیعیان در کشورهای منطقه و همسایه هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فلینت لورت از مرکز مطالعات خاورمیانه‌ای موسسه بروک می گوید: اگر شما کشوری در خلیج فارس بودید با جمعیت شیعه، احتمالا احساس می کردید که در خط مقدم قرار دارید. وی می افزاید: اگر با هر یک از مقامات خلیج فارس صحبت کنید،‌ می بینید که مهم ترین مسأله برای آنها امنیت است.
عربستان سعودی به ویژه نگران گسترش نفوذ ایران در عراق است.
مقامات سعودی همچنین از به هم خوردن موازنه قدرت در منطقه در نتیجه دست یابی ایران به سلاح هسته ای،‌ هراسان هستند.
دیگر کشورهای عرب نیز به خاطر خطرات حادثه هسته ای حتی از وجود برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نیز نگران هستند. عربستان سعودی قطعا مشارکتی قاطع در هرگونه اقدام جدی علیه ایران خواهد داشت.
یک مقام عربستانی که نخواسته نامش فاش شود گفته است که قدرت های غربی از عربستان سعودی خواسته‌اند در مقابل ایران نقش بزرگی ایفا کند. وی می افزاید: کشورهای غربی از ما خواسته اند در حل تنش های موجود در این مسأله همکاری کنیم.
کشورهای خلیج فارس حتی از نزدیک بودن راکتور هسته ای بوشهر به خاکشان ابراز نگرانی کرده اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نیویورک تایمز: مشارکت کشورهای عربی برای اقدام علیه ایران؟! آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016