جمعه 21 بهمن 1384

سيدمحمد خاتمي: شكستن حرمت پيامبر، كتمان حقيقت است، ايرنا

كوالالامپور، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۲۱‬

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگها و تمدنها گفت: شكست حرمت پيامبر رحمت نه نشانه آزادي بيان كه نشانه كتمان حقيقت و نفرت پراكني است.

سيد محمد خاتمي روز جمعه در كنفرانس اسلام و غرب با عنوان " چه كسي براي اسلام سخن مي‌گويد ، چه كسي براي غرب سخن مي‌گويد " افزود: كتمان حقيقت و نفرت برانگيزي سر از انسداد گفت‌وگو ، برخورد فرهنگ‌ها و خشونت سياسي در مي‌آورد.

وي تاكيد كرد كه اين علايم نگران‌كننده بايد در جهان غرب جدي قلمداد و گامهاي نو در پيشگيري و پيگيري آن برداشته شود.

رييس جمهوري پيشين ايران كه سخنان او پيرامون " هويت و حقيقت ديني در دنياي ما " بود، اظهار داشت: در دنياي امروز كه انسانها و جوامع به هم وابسته‌تر شده و زمان و مكان در هم فشرده شده‌اند ، وجود مقدس پيامبري كه خود مظهر همبستگي و پيوستگي بخش بزرگي از جهان است، مورد اهانت قرار مي‌گيرد.

وي افزود: در زمانه‌اي كه معنويت گرايي روند مشهود، گفت‌وگوي اديان سخن محوري و گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدنها گفتمان غالب است، چرا و چگونه از اين واقعيت‌ها عبور مي‌شود؟
خاتمي تصريح كرد: همچنان كه فرصت‌هاي همزيستي در عصر ما واقعي است تهديدهاي مخرب در آن نيز جدي است.

وي افزود: "اسلام هراسي" و "اسلام ستيزي" يكي از مظاهر آن است كه نه تنها ما مسلمانان ، بلكه همه نهادها و انسانهايي كه به صلح، عدالت و آزادي و دنياي عاري از خشم و خشونت مي‌انديشند، بايد در پي محو ريشه‌ها، زمينه‌ها و جلوه‌هاي آن باشند.

خاتمي از متفكران ، دانشمندان و هنرمندان سراسر جهان خواست براي بيرون بردن حريم قدسي پيامبران و مقدسات همه اديان از عرصه منازعات سياسي و فرهنگي به اقدامات موثر بين‌المللي و تلاشهاي جديد حقوقي بيانديشند.

رييس جمهوري پيشين ايران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بايد به تناسب پرسش‌هايي كه در برابر ما است ، هويت ديني خويش را بازسازي كنيم. جهان اسلام و هر جامعه مسلمان بايد منابع هويت بخش و معني‌آفرين را در اختيار اعضاي خود قرار دهد تا آنها بتوانند زندگي خود را در پرتو هويتي حقيقت مدار، معنادار كنند.

وي افزود: اگر هويت ديني در پارادايمي خلاق و مردم سالار شكل نگيرد، ظاهر پرستي توام با خشونت ديني بزرگترين منبع هويت‌ساز سنتي در فرايند جهاني شدن مي‌شود.

خاتمي اظهار داشت: آنچه مي‌تواند به حقيقت اسلام و هويت اسلامي بيشتر تجلي بخشد، توانمند شدن مسلمانان براي برداشتن گامهاي بلند توسعه آموزش براي پيشرفت ، نوزايي فرهنگي و قدرت علمي و فناوري است.

وي گفت : تمدني كه به نام اسلام ، جهان را در سده‌هاي پيشين پيش برد، منبع بزرگي در ساختن هويت اسلامي بود.

خاتمي افزود: امروز نيز مي‌توان به اين چشم انداز كه طليعه آن در برخي جوامع مسلمان نمايان شده است، اميد بست و براي آن كوشيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهوري پيشين ايران در بخش ديگري از سخنان خود وحدت را عامل قدرت مسلمانان ارزيابي كرد.

وي گفت : قدرت ما مسلمانان در هر مدار و مرتبه‌اي از اجتماع قرار داريم برآمده از وحدت ما است.

" ما در ايران و در تلاش براي تحقق تجربه جديدي از استقلال و آزادي و پيشرفت به نام اسلام ، معناي عملي اين انديشه بنيانگذار فقيد انقلاب اسلامي امام خميني (ره) را كه " وحدت كلمه" بود دريافتيم."
خاتمي تاكيد كرد: اكنون نيز به وضوح روشن است كه نياز نخست همه فرق اسلامي در همه جا وحدت در ميان خويش و مدارا با همه پيروان اديان ديگر است.

كنفرانس اسلام و غرب با عنوان " چه كسي براي اسلام سخن مي‌گويد ، چه كسي براي غرب سخن مي‌گويد " روز جمعه (امروز) با سخنان "عبدالله احمد بداوي" نخست وزير مالزي گشايش يافت.

قرار است ‪ ۶۰‬شخصيت سياسي، فرهنگي، ديني، اقتصاددان ، محقق و نويسنده از جهان اسلام و غرب در اين كنفرانس دو روزه به تبادل نظر بپردازند.

اين كنفرانس از سوي موسسه ديپلماسي و روابط خارجي مالزي و" گفتمان جهان اسلام - آمريكا- غرب " نيويورك سازماندهي شده است.

كنفرانس گفتمان اسلام و غرب به مدت دو روز در هتل "شانگريلا" كوالالامپور در دو بخش نشست عمومي و ميزگردها ادامه خواهد يافت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدمحمد خاتمي: شكستن حرمت پيامبر، كتمان حقيقت است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016