جمعه 21 بهمن 1384

ابراهيم يزدي: نافرماني مدني جامعه‌ي بي‌تفاوت را از بي‌تفاوتي خارج مي‌كند، ميزان نيوز

ابراهيم يزدي طي سخناني در مراسمي كه به مناسبت تاسوعاي حسيني برگزار شد، اظهار داشت: شكل‌گيري حكومت و دولت در طول تاريخ بر اساس بيعت بوده اما پيامبر(ص) شورا را نيز در ساختار قدرت وارد كرد كه اين نيز خود امر تازه‌اي است. حضرت رسول(ص) پيامبر خداست، قدرت ديني دارد، مردم از او تبعيت مي‌كنند اما وقتي پاي جهاد به ميان مي‌آيد بيعت مي‌گيرد؛ امام حسين(ع) نيز در شب عاشورا گفت من چشمم را مي‌بندم هر كس مي‌خواهد مي‌تواند، برود.

وي وجود نظارت دائمي همگاني بر همه عملكردها را به معناي امر به معروف و نهي از منكر دانست.

اين فعال سياسي از مسرفين، مفسدين، مكذبين، كافران ، منافقان و كساني كه از روي هواي نفس گام‌هاي شيطان را پيروي مي‌كنند؛ به عنوان كساني ياد كرد كه بر اساس فرامين اسلامي نبايد از آن‌ها اطاعت كرد و ادامه داد: مسرف به معني كسي است كه كار را مهمل گذاشته، بي عقلي يا كم عقلي مي‌كند و نيز در اين راستا رابطه‌اي ميان خودبزرگ بيني و خودشيفتگي با سركشي و طغيان و اسراف در به كار بردن قدرت وجود دارد.

يزدي در اين راستا به فرعون كه در قرآن از او به عنوان سمبل استكبار ياد و كلمه مسرف در مورد او به كار برده شده است، اشاره كرد و گفت: نظام اجتماعي احتياج دارد كه كسي كه قدرت در اختيار دارد بتواند اعمال قدرت كند، اما اين اعمال قدرت مرزبندي و چارچوبي دارد و فرعون نماد اسراف در به كار بردن قدرت و سركوب شهروندان است.

وي افزود: در آسيب شناسي كربلا مي‌توان دريافت كه تقابل ميان احساس كور خام و رشدنيافته مذهبي با بصيرت است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي حلال خدا را حرام شمردن، عهدشكني، ناديده گرفتن سنت رسول، حكومت كردن با گناه و تعدي را از عناويني برشمرد كه امام حسين(ع) از آن‌ها به عنوان عوامل قيام خود ياد كرده است و تصريح كرد: حركت امام حسين(ع) دقيقا متاثر از آموزه‌هاي قرآني است.

وي درباره‌ي آن‌چه در بخشي از سخنان خود نافرماني مدني ناميد، گفت: اولين اثر نافرماني مدني اين است كه جامعه بي‌تفاوت را از بي‌تفاوتي خارج مي‌كند، چراكه اگر اعتراضات و فريادهاي اپوزيسيون نباشد جامعه نمي‌فهمد كجا مي‌رود و لذا به سمت سقوط پيش خواهد رفت.

وي با بيان اينكه عمل امام حسين(ع) شلاقي بود بر وجدان‌هاي خفته‌ي زمان خود، گفت: عمل امام حسين پس از واقعه كربلا نيز تاثيرگذار بود و اين همان معناي كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا مي‌باشد.

Copyright: gooya.com 2016