دوشنبه 24 بهمن 1384

توضيحيه جمعی از فعالان سیاسی پیرامون بیانیه انتسابي در اعتراض به توهین به پیامبر اسلام

در هفته ای که گذشت و به مناسبت محکومیت اقدام روزنامه دانمارکی، بیانیه ای تحت عنوان "بیانیه جمعی از فعالان فرهنگی،دانشگاهی و سیاسی ایران در اعتراض به توهین به پیامبر اسلام" منتشر شد که در پای آن نام تعدادی از فعالان عرصه های مختلف کشور چشم می آمد و در میان آنها اسامی امضا کنندگان اطلاعیه حاضر نیز دیده می شد.

جدای از این موضوع که اصولا پاره ای از این جمع در جریان صدور بیانیه مذکور نبوده و نام آنان بدون هماهنگی به عنوان امضاکننده بیانیه اعلام شده ، بخشی دیگر از امضاکنندگان نیز تنها با پذیرش اصلاحات عمده در متن پیش نویس، حاضر به امضا این بیانیه شده بودند که در نهایت قرار شد اصلاحات لازم در متن داده شود.اما در کمال تاسف پس از انتشار بیانیه منوجه شدیم که همان متن اولیه بدون انجام اصلاحات منتشر شده و نام درخواست کنندگان اصلاحات نیز بدون برآورده شدن نظراتشان به عنوان امضاکننده در میان سایر اسامی همچنان به چشم می خورد. پس از این اتفاق، از منتشرکنندگان بیانیه درخواست شد مطابق تعهد اخلاقی داده شده یا نسبت به اصلاح متن بیانیه و یا لیست اسامی امضاکنندگان اقدام شود که متاسفانه پس از گذشت چند روز از انتشار آن، این اتفاق حاصل نشد. لذا ما امضاکنندگان این بیانیه ضمن اعتراض به بی اخلاقی انجام شده ، جهت ایجاد شفافیت لازم در رابطه با اتفاقات اخیر نظرات خود را به شرح زیر اعلام می کنیم:

1- چاپ تصاویر و طرح های توهین آمیز به بزرگان ادیان و فرق مختلف از آنجا که به جریحه دار شدن احساساست جمعی پیروان آن آیین ها و مذاهب و دامن زدن به نفرت مذهبی منجر می گردد خلاف اصول حقوق بشر و نیز در تضاد با صلح و آشتی انسانها و احترام به عقاید آنان با هر دین و آیینی است. از این جهت چاپ کاریکاتورهای جنجال برانگیز اخیر که منجر به جریحه دار شدن عواطف مسلمانان جهان به دلیل اهانت به پیامبر اسلام به عنوان عصاره اسلام و سرمایه و ثروت قدسی و معنوي مسلمانان شد و بار دیگر زمینه ساز رویارویی و تقابل مذهبی شده است عملی نادرست و محکوم است.

2-معتقدیم آنچه بیش از همه زمینه ساز شکل گیری چنین نوع نگاهی به آیین اسلام شده و آن را در برخی اذهان مترادف با خشونت و خشونت پروری معرفی کرده است عملکرد گروههای خشن و ماجراجوی بنیادگرای اسلامی است که با تفسیر آیات قرآن و سیره بنیان گذاران دین اسلام به نفع اعمال و حرکت های خشونت آمیز و غیرانسانی خویش، بزرگترین نقش را در شکل گیری نفرت مذهبی داشته اند. چنین گروههایی در عراق و افغانستان و سایر کشورها علاوه بر دامن زدن به آتش عملیات انتحاری که جان انسان های بی گناه را وسیله مبارزه خود قرار داده، در بسیاری از موارد آتش خشم خود را به سمت هم کیشانشان هم نشانه رففته اند و آنان را بدان دلیل که دل در گرو خشونت و کشتار ندارند همچون پیروان سایر مذاهب شایسته مرگ می خوانند ، آتشی که در سالیان پیش دامن بسیاری از شهروندان ایرانی را هم گرفته و طعم تلخ آن برایمان نیک آشناست . بی شک ابراز انزجار از این گروهها که با سلاح کشتار مردم بی گناه در سراسر جهان از عراق و افغانستان گرفته تا اروپا و آمریکا و نمایش سر بریدن و مثله کردن انسان ها در رسانه های جمعی جهانی به مقابله با فرهنگ صلح و آشتی به نام دین اسلام برآمده اند روی دیگر اعتراض به حوادث اخیر و پیش زمینه جلوگیری از شکل گیری مجدد آن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

3-نکته مهم دیگر در 1-2 هفته اخیر سو استفاده برخی حکومت های دیکتاتوری در کشورهای اسلامی از این کاریکاتورها برای تحت الشعاع قرار دادن مشکله استبداد داخلی در این کشورها و تبدیل معرکه به صحنه آنچه خود جنگ میان جهان غرب و جهان اسلام می خوانند است. فرای این موضوع که اصولا انجام این حرکت شایسته مذمت از سوی یک روزنامه تنها به مسولان خود آن روزنامه مربوط است و در عین حال این عمل از سوی مسولان کشورهاي غربي نیز تقبیح شده، نیم نگاهی به عملکرد این گونه حکومت ها در سرکوب شهروندان عمدتا مسلمان کشورهایشان نیز هرگونه شبهه در مورد نیت این حاکمان از دامن زدن به آتش کینه و نفرت مذهبی و تعمیم کاذب موضوع به کل کشورها و شهروندان غربی را برطرف می کند. حرکت هایی نظیر حمله به سفارت کشورهای غربی (که در برخی از آنها اصولا این کاریکاتورها به چاپ نرسیده اند) در دمشق و... گواه خوبی بر این سواستفاده از نام مذهب در راستای مقاصد سیاسی است.

4-امروز جهان بیش از همیشه نیازمند تساهل و رواداری مذهبی و بین مذهبی است و هرگونه رفتاری در راستای دامن زدن به آتش عصبیت و تقابل تنها کام خشونت طلبان، به هر آیینی که هستند، را شیرین می کند و به همان میزان جایگاه آنان را که دین را انسانی و پایگاه معنویت و نه قدرت می خواهند، سست. پس بر خود و تمامی آنان که دل در گرو جهانی انسانی و عاری از نارواداری و خشونت و دینی انسانی و توام با معنویت دارند فرض می دانیم که از انچام هر عملی که منجر به تبدیل اختلافات انسانی و معضلات سیاسی به جنگ بین مذاهب و سواستفاده حاکمان نالایق از این موضوع برای تثبیت جایگاه و پایگاه خود شوند،خودداری کنیم.

افشاری علی، انصاری کیوان، حبیبی مهدی، خجسته رحیمی رضا، دلبری رضا، ریاضی روزبه، زارع کهن نفیسه، شبانی مریم، شریفی حجت
، شیخ لو صابر، صدری سمیرا، طاهری رئوف، عطری اکبر، مدادی احمد، ملکی ابوذر، ملکی عمار، ملکی محمد، مومنی عبدالله، نکونسبتی علی،
هاشمی محمد.

Copyright: gooya.com 2016