جمعه 28 بهمن 1384

دبير كميته سياسي و دفاعي دولت: هشدار به قطع منافع روسيه و چين در ايران، ايرانيوز

دبير كميته سياسي و دفاعي دولت در گفت وگو با ايرانيوز:
- آمريكا حمله كند باز هم فعاليت‌هاي هسته‌اي را ادامه مي‌دهيم
- هرگز به تعليق دوباره باز نمي‌گرديم


آمريكا تا زماني كه مطمئن نباشد مي‌تواند تبعات اقداماتش را مديريت كند، دست به حمله نظامي نخواهد زد، اما در صورت هرگونه حمله‌اي، ايران را از تصميم قاطع خود منصرف نخواهد كرد و ما تحت هر شرايطي فعاليت‌هاي هسته‌اي را ادامه خواهيم داد.

دكتر مراد علي صدوقي، دبير كميته سياسي و دفاعي دولت، در گفت وگو با خبرگزاري ايرانيوز، با اشاره به طرح مباحث مختلف در خصوص طرح پيشنهادي روسيه، طرح فعلي روس‌ها را متضمن نفي حق ايران براي انجام غني‌سازي داشت و اظهار داشت: اساساً علت حمايت آمريكا و اروپا از طرح روسيه نيز همين موضوع نفي حق ايران به انجام غني سازي است و در صورت پذيرش چنين طرحي، علاوه بر وابسته شدن ايران به كشوري مانند روسيه، فعاليت‌هاي هسته‌اي ما بيشتر از آنكه منجر به توليد فعاليت هسته‌اي شود، به وابستگي بيشتر ما منجر خواهد شد.

متاسفانه تاكنون كمتر كسي به اين موضوع پرداخته كه پذيرش طرح فعلي روسيه، فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران را غيراقتصادي نموده و هزينه‌هاي بسيار بالايي بر جمهوري اسلامي ايران تحميل خواهد شد. در اين صورت پيشبرد برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان ممكن نخواهد بود.

دكتر صدوقي، با ابراز بهت از حمايت غرب به خصوص آمريكا و تروئيكاي اروپايي از طرح روسيه، گفت: من تعجب مي‌كنم كه چرا آنها حاضرند چنين اهرم قوي را در اختيار روسيه قرار دهند و جاي پاي وسيع سياسي و اقتصادي روس‌ها در ايران را گسترش دهند، درحالي كه پيش از اين آمريكا و اروپا از نفوذ و تاثيرگذاري روسيه در ايران نگران بوده و حتي معتقد بودند كه روسيه تحريم‌هاي چندين ساله آمريكا بر عليه ايران را بي اثر كرده و از سوي ديگر قدرتش در منطقه خليج فارس افزايش يافته است. بنابر اين اين رفتار آمريكا و اروپا در اطمينان به طرح روسيه وضعيت تعجب آوري را ايجاد مي‌كند و از سوي ديگر نشان مي‌دهد كه هدف مستقيم اين طرح وابسته نمودن كشورمان به كشورهاي خارجي است.

البته در يك صورت اين طرح قابليت بررسي دارد و آن اين كه طرح روسيه به عنوان يكي از پايه‌هاي سوخت هسته‌اي براي ايران عمل كند و به شرطي كه تعديل شدن فعاليت‌هاي صلح آميز را در خاك ايران ممكن و اقتصادي سازد.

دبير كميته سياسي و امنيت دولت، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران با عزم راسخ و ملي تصميم گرفته كه روي جاده‌اي پر از بنزين حركت كند و اين نه تنها خواسته دولت كه ملت ايران است.

در حقيقت پيگيري فعاليت‌هاي هسته‌اي، انتخاب و خواسته جدي مردم ايران است و اگر هم مقامات و مسؤولين بخواهند انتخاب ديگري داشته باشند، مردم چنين اجازه‌اي نخواهند داد،‌ بنابر اين زماني پرونده هسته‌اي ايران حل خواهد شد كه جامعه بين‌المللي به جاي اصلي خودشان باز گردند.

وي افزود: تنها راه حل قطعي اين پرونده، بازگشت به حق قانوني و نه بيشتر كشورهاي قدرتمند و محترم دانستن فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي در ايران است. البته آنها مي‌توانند مطابق قوانين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به نظارت‌ها ادامه دهند و اطمينان يابند كه ايران از فعاليت‌هاي صلح آميز منحرف نخواهد شد.

دكتر صدوقي گفت: ايران به دنبال آن است كه به حق ملي خود براي توليد اورانيوم دست يابد و اين حق در مجامع جهاني به رسميت شناخته شود. نكته جالب آنكه بسياري از كشورهاي غربي به اين امر اذعان داشتند كه ايران اين حق و توانايي را دارد كه بر انرژي صلح آميز هسته‌اي دسترسي پيدا كند، اما حالا مي‌گويند كه ايران براي اعتماد سازي بايد تعليق‌هاي 5/2 ساله را ادامه دهد و اين درحالي است كه ايران در طول اين مدت و با وجود تعليق‌هاي داوطلبانه به اين نتيجه نرسيد كه كشورهاي ديگر نيز به وظيفه بين المللي خود در برابر ما عمل مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در واقع هدف اصلي ايران دستيابي به سوخت هسته‌اي است و در اين راه حاضر به اعتماد سازي و راستي آزمايي هستيم، اما اين راستي آزمايي هرگز به تعليق دوباره فعاليت‌ها باز نخواهد گشت.

كارشناس مسايل سياسي و سياست خارجي، با تاكيد بر لزوم ادامه مذاكره و حفظ ديپلماسي فعال ايران با كشورهاي ديگر از جمله روسيه و چين ابراز داشت: ما به روس‌ها يادآور مي‌شويم كه در صورت ادامه روند فعلي و عملكرد آنها بر عليه منافع جمهوري اسلامي ايران، ما نيز موافقت‌نامه‌هاي همكاري با آنها را معلق خواهيم كرد. چيني‌ها هم بايد توجه داشته باشند كه با حركت اخير در اجلاس اضطراري فوريه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و راي به محكوميت كشورمان، منافع ملي آنها در ايران بشدت محدود خواهد شد و ايران ديگر به چين به عنوان يك شريك مطمئن نگاه نخواهد كرد.

وي مجدداً هشدار داد: قدرت‌هاي جهاني بايد به حقوق قانوني خود بازگردند، در غير اين صورت ايران از تنها راه ممكن يعني ابزارهاي ملي استفاده خواهدكرد.

از سويي به فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح آميز خود ادامه خواهيم داد و از طرفي ديگر كشورهايي كه مي ‌خواهند حقوق هسته‌اي ما را پايمال كنند را مجازات خواهيم نمود.

وي به تبعات ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت پرداخت وتاكيد كرد: يقيناً دستيابي به چرخه سوخت هسته‌اي آن قدر مهم است كه جمهوري اسلامي ايران، تبعات هر نوع اقدام اعضاي شوراي امنيت را خيلي بزرگتر و بيشتر از كنار گذاردن چرخه سوخت نمي‌داند. در حقيقت به جز تحريم‌هاي اقتصادي حتي اگر وارد فازهاي بدتري نيز بشوند، باز هم چرخه سوخت اهميت بنيادين دارد.

دبير كميته سياسي ودفاعي دولت، در پايان گفت وگو با خبرنگار ايرانيوز به موضوع رواج برخي شايعات در رسانه‌هاي خارجي مبني بر احتمال حمله نظامي آمريكا به ايران پرداخته و تصريح كرد: در اين صورت هم مشكلي نخواهد بود. در چنين شرايطي ايران از توانايي‌ها و قابليت‌هاي بسيار خود استفاده خواهد كرد. چون در اين جا ديگر بحث دفاع مشروع مطرح خواهد شد. اگر انسجام ملي صورت گيرد و توانايي‌هاي ايرانيان بسيج شود، حملات نظامي نيز راه به جايي نخواهد برد و تصميم قاطع جمهوري اسلامي ايران را ازتصميم خود منصرف نخواهد ساخت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبير كميته سياسي و دفاعي دولت: هشدار به قطع منافع روسيه و چين در ايران، ايرانيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016