یکشنبه 30 بهمن 1384

نامزدهای ایرانی وزارت امورخارجه آمریکا برای دریافت کمک های ۷۵ میلیون دلاری، مقدمه و ترجمه از الميرا مرادي

Elmira2211@yahoo.ca

کاندالیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در شهادت اخیر خود در مقابل سنای این کشورجهت تصویب کمک های 75 میلیون دلاری سال جاری وزارت خانه اش، از "ریز" این کمک ها به برخی از اپوزیسیون ایران،فعالان حقوق بشری، ان.جی.او.ها و رهبران اتحادیه های صنفی نام برد.

از همین الان می شود حدس زد که نامزدهای اسکار «بهترین عوامل سرسپرده» در لیست وزارت امورخارجه آمریکا چه کسانی می توانند باشند:
- شرکت کنندگان در نشست های بروکسل و برلین با عوامل سلطنت و رضا پهلوی ،
- سران «برون مرزی» رفراندم 60 میلیون دات کام،
- گروهها و رهبران سیاسی ایرانی مقیم خارج از کشور: شیفته فدرالیسم نوع آمریکایی - عراقی،
- جمعیت ایرانی طرفداران قانون اساسی عراق مقیم خارج از کشور،
- همکاران حقوق بشری آمریکا عمدتا مستقر در رادیو فردا و بی بی سی و پراکنده در برخی از سایت های دیگر فارسی زبان خارج از کشور.

برخلاف برندگان اسکار «هالیوود» که تنها یک مجسمه آب طلا ویک گواهینامه دریافت می کنند، برندگان اسکار «وزارت امور خارجه آمریکا» علاوه برگواهینامه شایستگی برای کسب «مقامات دولتی در حکومت بعدی ایران»، میلیونها دلار پول نقد نیز دریافت می کنند.
با این حال به گفته یکی از کارشناسان ایرانی مقیم خارج از کشور، این گواهینامه تنها در خارج از ایران اعتبار دارد و مردم ایران اصولا این دست مدارک و گواهینامه هارا Equivalent نمی کنند.

«زیدی» که زیرکانه توانسته بود، نگاهی دزدکی به « لیست محرمانه اسامی» نامزدهای اسکار وزارت امور خارجه آمریکا بیاندازد، یواشکی اعلام کرد که در لیست مزبور افراد ایرانی واجد شرایط خانم رایس و نامزدهای دریافت پول، همگی در خارج از ایران بسر می برند و ظاهرا حتی یک نام هم از فعالین داخل ایران در این لیست دیده نمی شود.
« زید» که خود کارشناس کارکشته مسائل سیاسی است و در مورد مسائل دیپلماتیک و بلوف زنی هم خبره است، اظهار داشت که بنا بر سوابق دیپلماسی این وزارت خانه، رایس با آوردن نام «ان.جی.او.ها» و «رهبران اتحادیه های صنفی» در واقع نه تنها قصد کمک مالی به آنان را ندارد، بلکه مخصوصا با قرار دادن این دو عنوان در این لیست که عمدتا در ایران فعالند، می خواهد مقدمات سرکوب هر چه بیشتر آنان از طرف حکومت جمهوری اسلامی را فراهم کند.
زید اضافه کرد که آمریکا بنا بر تجربه تلخ اشغال عراق دریافته است، چنانچه دری به تخته بخورد و آمریکا بتواند ایران را اشغال کند، همین ها کسانی هستند که نقش رهبران Insurgent movement( جنبش مقاومت) در ایران را بازی خواهند کرد، پس بهتر است از همین حالا آنها را از جلوی پا بردارند.


متن خبر رسمی وزارت امور خارجه آمریکا، در مورد طرح کاندالیزا رایس در سنای آمریکاجهت گرفتن کمک 75 میلیون دلاری برای مخالفین ایرانی*


همانطور که خانم وزير در 15 فوريه طی شهادت خود در حضور کنگره آمريکا اشاره کرد، ما با دوستان و متحدين خود در سطوح مختلفی جهت ايجاد ارتباط با مردم ايران و حمايت از خواسته های آنان برای آزادی همکاری خواهيم کرد. اين اقدامات از قرار زير خواهد بود:
قدرت بخشيدن به جامعه مدنی ايران: دولت امسال حداقل ده ميليون دلار صرف حمايت از آرمان آزادی در ايران خواهد کرد. اين سرمايه ها جهت حمايت از مخالفان سياسی، رهبران اتحاديه های صنفی، و فعالان حقوق بشر صرف خواهد شد. ما همچنين با سازمان های غيردولتی (ان.جی. او.) جهت ايجاد شبکه حمايتی در داخل و خارج از ايران همکاری خواهيم کرد.
تقاضای بودجه اضافه برای سال مالی 2006: دولت برای سال مالی 2006 تقاضای بودجه کمکی به مبلغ 75 ميليون دلار جهت حمايت از فعاليتهای زير ارائه خواهد داد:
پخش برنامه های راديو تلويزيونی برای مردم ايران: ما با مبلغ 50 ميليون دلار می توانيم توانايی پخش برنامه های تلويزيونی خود را بطور چشمگيری افزايش داده، برنامه 24 ساعته فارسی برای هفت روز در هفته برای ايران پخش کنيم. ما همچنين جهت بهبود توانايی های پخش برنامه راديويی و استفاده از فن آوری ماهواره ای برای پخش برنامه های راديويی و تلويزيونی تلاش خواهيم کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ترويج دموکراسی ايرانی: مبلغ 15 ميليون دلار جهت پرورش مشارکت در روند سياسی استفاده خواهد شد و به تلاش جهت گسترش دسترسی به اينترنت به عنوان ابزاری برای سازماندهی مدنی کمک خواهد نمود. با همکاری با سازمان های غيردولتی، ان.جی. او.ها، و از طريق سازمان هايی مانند انستيتوی جمهوری خواهی بين المللی، موسسه دموکراتيک ملی، و نهاد ملی برای دموکراسی، از آموزش مدنی حمايت کرده جهت کمک به سازماندهی اتحاديه های صنفی و سازمان های سياسی در ايران تلاش خواهيم نمود.
بورس های تحصيلی و آکادميک: ما همچنين برنامه های ارتباطی خود را از طريق ايجاد امکانات برای جوانان ايرانی توسعه خواهيم داد و مبلغ پنج ميليون دلار برای برنامه های آموزشی دانشجويان ايرانی و برنامه های ديدارکنندگان بين المللی جهت ايجاد پل هايی بين مردم دو ملت در نظر خواهيم گرفت.
گسترش ارتباطات: ما با پنج ميليون دلار بودجه برای ديپلماسی عمومی از تلاش های اينترنتی و ديگر تلاش ها جهت دسترسی به مردم ايران حمايت خواهيم کرد. همچنين از توسعه راديو تلويزيون های فارسی زبان حمايت می کنيم.
توانبخشی به اقدامات: جهت قادر ساختن تلاش های سازمان های غيردولتی آمريکايی و غيره (ان.جی.او.ها) برای دسترسی به مردم ايران در داخل و خارج از ايران، وزارت خارجه و خزانه داری با يکديگر همکاری خواهند نمود تا جوازهايی از دفتر کنترل دارايی دريافت نمايند تا بتوانيم به اين سازمان ها بودجه اهدا کنيم. مقررات جديد دريافت مجوز به ما اجازه خواهد داد بسرعت و تأثير هر چه بيشتر از تلاش های مردم سالاری در ايران حمايت کنيم. تا پايان اين هفته جزئيات بيشتری درباره اين مقررات جديد دريافت مجوز اعلام خواهيم کرد.
اين تنها آغاز کار است. همچنانکه اين تلاش های اوليه به نتيجه می رسد، از آنها جهت ايجاد فرصت های تازه برای گسترش حمايت خود از مردم ايران استفاده خواهيم کرد.

*http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2006/61268.htm

Copyright: gooya.com 2016