دوشنبه 1 اسفند 1384

میردامادی: اصلاح طلبان در پرونده هسته ای به دنبال اعتماد سازی بودند، آفتاب

آفتاب: دکتر «محسن میردامادی» رییس کمیسیون سیاست خارجی حزب مشارکت در گفت و گو با خبرنامه داخلی این حزب، از رویکرد «اعتماد ساز» دولت خاتمی و اصلاح طلبان در دو سال اول پرونده دفاع کرده و نقش «اعتماد زدایی» سیاست خارجی تهاجمی دولت جدید را در ارسال پرونده ایران به شورای امنیت پر رنگ دانسته است.

میردامادی که در مجلس ششم رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود، با اشاره به رویکرد «اعتماد ساز» دولت خاتمی توضیح داد: ما از قبل به شکل مکرر در مجلس ششم و سپس به عنوان حزب می گفتیم که رفتن به شورای امنیت به مصلحت ما نیست و به همین خاطر، توصیه می کنیم که همان سیاست دولت قبل ادامه یابد.»

میردامادی می گوید: «سیاست دولت قبل این بود که ما غنی سازی را متوقف کرده بودیم. اما این توقف یک «اقدام داوطلبانه» تلقی می شد. چون داوطلبانه بود این حق بالقوه برای ما وجود داشت که در شرایطی بتوانیم غنی سازی را از سر بگیریم. این شرایط هم زمانی حاصل می شد که ما در مناسبات بین المللی به نقطه ای برسیم که حساسیت ها در موردمان کمتر شده باشد و حداقلی از اعتماد ایجاد شده باشد.»

به گفته وی، «به وجود آمدن این شرایط هم بستگی داشت به رفتار ما. اگر رفتاری مثل سال های اول دولت خاتمی داشتیم، حتما می توانستیم به یک نقطه اعتماد متقابل برسیم که بتوانیم غنی سازی را شروع کنیم. اما اگر شرایط مثل چند ماه ریاست جمهوری احمدی نژاد باشد، یقینا به این نقطه نمی رسیم و یقینا از آن بیشتر فاصله می گیریم.»

وی با اشاره به سیاست خارجی تهاجمی دولت جدید و نقش آن در ارسال پرونده ایران به شورای امنیت تصریح کرد: «اقداماتی که در این ماه ها شده، در صحنه بین المللی فقط «بی اعتمادی» نسبت به ایران را در صحنه بین الملل تشدیده کرده است. در واقع دولت جدید نه تنها اعتماد سازی نکرده، بلکه اعتماد مختصر قبلی را هم تخریب کرده است. با این شرایط و با این سیاست ها ما نمی توانیم بحث هسته ای را داشته باشیم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

میردامادی با اشاره به ایرادی که کشورهای مخالف از ایران می گیرند و می گویند شما مجاز نیستید که حتی در چارچوب NPT غنی سازی کنید اظهار داشته که استدلال آنها این است که ایران در گذشته از همین NPT تخلفاتی داشته و به همین خاطر، اطمینانی وجود ندارد که فردا هم تخلفی نکنید.
وی در پاسخ به سوالی که در هم قطعنامه های شورای حکام و گزارش البرداعی نکته ای هست مبنی بر این که ایران به مدتی طولانی فعالیت هسته ای خود را پنهان داشته بود، گفت: دلیل پنهان کاری را قاعدتا باید از مسولانی بپرسید که این تصمیم را اتخاذ کرده اند. ولی برداشت من این است که تلقی مسوولان وقت آن بوده که اگر فعالیت های هسته ای غیر علنی نماند و قرار باشد به شکل آشکار انجام شود، فشارهای بین المللی مانع از فعالیت خواهد شد ممکن است شما بگویید که چرا آقای هاشمی و یا آقای خاتمی وقتی رییس جمهور بودند، طور دیگری عمل نکردند؟ این ها به دلیل آن است که در بسیاری از مسائل، دولت تنها تصمیم گیرنده نیست. مسائلی از قبیل هسته ای، عمدتا به شورای عالی امنیت ملی مربوط می شود. در این شورا هم عوامل و عناصر مختلفی دخیل هستند که نمی توان آنها را نادیده گرفت و توقع داشت که دولت طبق تصمیم خود عمل می کند. بنابراین آنچه در این سالها اتفاق افتاده برآیند مکانیسم و ساختار تصمیم گیری بوده است و طبق آن عمل شده.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'میردامادی: اصلاح طلبان در پرونده هسته ای به دنبال اعتماد سازی بودند، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016