سه شنبه 2 اسفند 1384

پايان ديپلماسي!؟ آخرين نتايج از گفت وگوهاي سه گانه ايران اروپا و روسيه، ايرانيوز

نگاهي به گفتمان منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان و همتايان اروپايي وي نشان از تصميم قطعي اروپايي‌ها مبني بر عدم هر گونه انعطاف پذيري و پشتيباني از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت دارد.
تاكيد طرفين بر شكست مذاكرات و عدم حصول نتيجه جديدي از مذاكرات ايران و روسيه كه حاصلي جز توافق براي ادامه مذاكرات نداشت حكايت از عزم اروپايي ها براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت دارد .

چرا فقط ايران بمب اتمي نداشته باشد؟ اجازه دهيد كه بمب اتمي را از تمام جهان پاك كنيم.


درحالي كه تيم هسته‌اي ايران عازم مسكو شد تا مذاكرات خود را با ميزبان روس برگزار كند، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان، در بروكسل خط قرمز ايران را چشم‌پوشي از حقوق ملت ايران اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاري ايرانيوز، در اين نشست كه به صورت مستقيم از صدا و سيماي جمهوري اسلامي پخش شد، متكي اظهار داشت: ما در مجمع عمومي سازمان ملل، قطعنامه‌اي را پيشنهاد داديم مبني بر آنكه پيگيري شود كه چرا توافقات ايران، دارندگان سلاح‌هاي هسته‌اي و 5 عضو دايم شوراي امنيت بودند.

وزير امور خارجه كشورمان در ميان سخنان خود خطاب به نمايندگان پارلمان اروپا، گفت: مواضع ما درباره سلاح‌هاي هسته‌اي كاملاً روشن است. عراق در طول 8 سال جنگ تحميلي، با كمك 100 شركت اروپايي و آمريكايي، سلاح‌هاي شيمياي عليه مردم ايران به كار گرفت و مجروحان اين جنايات هنوز هم در پايتخت‌ها و بيمارستان‌هاي اروپايي بستري هستند به گونه‌اي كه ايران هفته‌اي يك شهيد شيميايي دارد.ما اساساً به دليل آموزه‌هاي ديني به دنبال توليد‌ و استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي نيستيم.

وي در بخش ديگري از اظهاراتش، تروريسم را محكوم كرد و در عين حال گفت: ما تلاش كشورها و مبارزه براي آزادي سرزمين‌شان را تروريسم نمي‌دانيم.

به گزارش ايرانيوز، متكي خطاب به اروپايي‌ها تصريح كرد: اجازه دهيد كه ما هم از نقض حقوق بشر در كشورهاي شما نگران باشيم.

متكي حق دست يابي به انرژي هسته‌اي را مورد تأكيد ايران دانست و گفت: زبان تهديد و اقدامات يك جانبه كارايي ندارد و شوراي امنيت هم نبايد به عنوان ابزاري براي اهداف سياسي يك يا دو كشور مورد استفاده قرار گيرد. ما آپارتايد علمي و هسته‌اي را نمي‌توانيم بپذيريم.

البته مطالبي كه من مي‌گويم صميمي است و هيچ چيزي پشت آن قرار ندارد.

منوچهر متكي، همچنين به موضوع آزادي بيان و مطبوعات پرداخت و تصريح كرد: آزادي بيان و مطبوعات در ايران در چارچوب قانون وجود دارد و فضاي فعلي با فضاي زمان شاه قابل مقايسه نيست و مردم از اين فضاي جديد استفاده مي‌كنند. در خصوص صدور احكام مطبوعاتي هم يك هيأت منصفه مطبوعات وجود دارد كه تلاش مي‌كند با بيشترين اغماض با تخلفات مطبوعات برخورد شود.

وي انتقاد از حكومت ايران در مطبوعات ايران را نشانه آزادي بيان و عقايد مردم دانست و تأكيد كرد كه دولت ايران مصمم است كه اين فضا را تقويت كند.

متكي به موضوع سايت غني‌سازي نطنز پرداخت و گفت: نطنز سايت فعاليت هسته‌اي صلح‌آميز ايران است.

وزير امور خارجه در خصوص انتقادات نسبت به اظهارات محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور ايران، بدون اشاره مستقيم به انتقادات وارده، اظهار داشت: ملت ايران 10 هزار سال تاريخ مكتوب دارد و اين ملت به هيچ ملت ديگري در دنيا بي‌احترامي نمي‌كند. در عين حال ملت ايران صريح است و مواضع خود را صريحاً اعلام مي‌كند.

وي در خصوص كاريكاتورهاي روزنامه دانماركي نيز گفت: چرا بايد كل دولت دانمارك در حمايت از فردي كه به اعتقاد يك و نيم ميليارد مسلمان جهان توهين نموده، اصرار ورزد؟

متكي، قوانين اجرايي در ايران را برگرفته از قوانين اسلامي دانست و تأكيد كرد: مجازات اعدام در ايران، شرايط بسيار، بسيار سختي براي اجرايي شدن حكم دارد. ما نمي‌توانيم قوانين منبعث از اسلام را عوض كنيم.

به گزارش خبرگزاري ايرانيوز، منوچهر متكي كه ديروز را در بروكسل به لابي با همتايان اروپايي خود گذراند، تا آخرين تلاش‌ها براي جلوگيري از ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت صورت گيرد، در نشست خبري با وزير خارجه بلژيك،‌ بار ديگر تأكيد كرد كه ايران حق دنبال كردن فعاليت‌هاي تحقيقاتي و توسعه هسته‌اي را براي خود محفوظ مي‌داند، حتي اگر پيشنهاد روسيه را براي انجام غني‌سازي در خاك روسيه بپذيرد.

متكي در عين حال گفت كه براي دستيابي به توافق با غرب، هنوز زمان باقي است و اميدوارم آنها (غرب) از اين زمان استفاده كنند.

ما معتقديم كه زمان تهديدها به سرآمده است.

وي از رويكرد غير صادقانه اروپا در مذاكرات با ايران انتقاد كرد و افزود: ما در روابط با اروپا صادق بوديم و تحقيقاتمان را تكميل كرديم اما اين رويكرد در طرف ديگر ديده نشد.

متكي گفت: دو سناريو ممكن است كه يكي بدتر شدن اوضاع و ديگري ضرر كردن است. اگر مذاكرات را رها كنيم، اتفاقاتي رخ خواهد داد.

«كار دوگوش» وزير امور خارجه بلژيك نيز مدعي شد: بسيار مشكل است كه باور نكنيم كه برنامه ايران داراي اهداف نظامي است.

كار دوگوش، اظهارات احمدي‌نژاد مبني بر زير سؤال بردن حق موجوديت اسراييل (رژيم صهيونيستي) را غير قابل پذيرش ناميد و بي اهميت جلوه دادن هولوكاست و حتي توصيف آن به عنوان يك افسانه را نفرت‌انگيز خواند.

اما متكي كه كنار همتاي بلژيكي خود ايستاده بود، پاسخ داد كه ايران مشروعيت اسراييل را نمي‌پذيرد و افزود: رژيم صهيونيستي در خاورميانه نامشروع است و بر اساس ديدگاه ما، اين رژيم برابر با آپارتايد آفريقاي جنوبي است.

وزير خارجه بلژيك اظهارنظر كرد: ما حق ايران براي استفاده از انرژي هسته‌اي صلح‌آميز را زير سؤال نمي‌بريم، اما اين كار بايد با توافقات كامل با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و الزامات معاهده منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي انجام گيرد.

متكي در پايان اين جلسه و مذاكره را صادقانه خواند.

به گزارش ايرانيوز، از سوي ديگر غلامعلي حداد عادل (رييس مجلس شوراي اسلامي) كه در اروگوئه بسر مي‌برد، در ديدار با رييس جمهور اين كشور، تلويحاً مسأله ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را مطرح كرد و گفت: جهانيان منتظر چرايي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت هستند.

در همين حال، خاوير سولانا رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا، پس از ديدار 90 دقيقه‌اي با منوچهر متكي گفت: گفت و گوي هسته‌اي اروپا با وزير خارجه ايران شكست خورد.

سولانا تأكيد كرد: موضع بنيادين دولت ايران تغيير نكرده است (در حالي كه) آنها بايد سازنده‌تر رفتار كنند.

به گزارش آسوشيتدپرس، مذاكرات ايران و روسيه نيز پايان يافت و وزير خارجه روسيه محتاطانه ابراز اميدواري كرد كه مسأله هسته‌اي ايران بتواند در اختيار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنان باقي بماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس اين گزارش، هيچ جزئياتي در خصوص زمان، مكان و سطح مذاكرات بعدي ايران و روسيه به دست نيامده و احتمالاً هيأت ايراني روز سه‌شنبه (امروز) عازم تهران مي‌شود.

سولانا اظهارنظر كرد: تعداد گزارش‌هاي آژانس به صورت بسيار آشكار برخي ترديدها را نشان مي‌دهد كه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي را تضعيف مي‌كند.

آسوشيتدپرس ادامه داد: متكي نيز به خبرنگاران گفته كه ديدار وي با خاوير سولانا شكست خورده و افزوده كه ايران انتظار داشته اروپا مقدمات ديپلماتيك جديدي را براي حل اين مسأله مطرح كند.

متكي گفت: اقدامات دولت‌هاي اتحاديه اروپايي و آمريكايي براي فرستادن پرونده هسته‌اي ايران به شواي امنيت قابل توجيه و عادلانه نيست.

با توجه به روند مذاكرات صريح، سنگين و سرد بروكسل و عدم دستيابي به نتايج عملي جديد از سوي تيم اعزامي ايران به مسكو با روس‌ها، به نظر مي‌رسد كه راه‌ها براي ورود به فضايي جديد و ادامه گفت و گو هاي سازنده چندان باز نيست.

نگاهي دوباره به گفتمان منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان و همتايان اروپايي وي نشان از تصميم قطعي اروپايي‌ها مبني بر عدم هر گونه انعطاف و پشتيباني از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت دارد.

خصوصا آنكه به استناد گزارش‌هاي ارسالي، خاوير سولانا و منوچهر متكي از شكست مذاكرات بروكسل خبر داده‌اند و رييس مجلس شوراي اسلامي نيز خواسته يا ناخواسته از ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سخن گفته است.

با اين شرايط و عدم توافق با روسيه در خصوص طرح پيشنهادي اين كشور كه طي ماه هاي گذشته موضوع مورد بحث طرفين ايراني و روسي بوده و همچنين انعطاف ناپذيري مواضع اروپا به نظر مي رسد اجلاس 6 مارس (15 اسفند ماه )شوراي حكام نتيجه اي از پيش مشخص خواهد داشت.

Copyright: gooya.com 2016