پنجشنبه 4 اسفند 1384

بر اساس قرارهاي پيشين، رييس آژانس انرژي اتمي روسيه امروز وارد تهران مي شود، ايرانيوز

تحليلي ايرانيوز پيرامون جزئيات مذاكرات تهران و مسكو

مذاكرات ايران و روسيه بر سر طرح پيشنهادي مسكو مبني بر انتقال غني‌سازي اورانيوم كشورمان به خاك آن كشور، احتمالا امروز در تهران دنبال مي‌شود.
در اين اثنا سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه طي گفت و گويي تصريح كرد: از به كار بردن واژه‌هاي «شكست» و «ناكام ماندن مذاكرات» تا پايان مذاكرات تهران خودداري مي‌كنم.

به گزارش خبرگزاري ايرانيوز، طبق قرارهاي پيشين، «سرگئي كرينكوف» رييس آژانس انرژي اتمي روسيه، امروز پنجشنبه (23 فوريه) عازم تهران مي‌شود.

اوايل همين هفته، مذاكره‌كنندگان هسته‌اي كشورمان به سرپرستي علي حسيني تاش كه در آخرين ساعات جايگزين جواد وعيدي شد، به مدت دو روز با روس‌ها لابي كرده و روز سه‌شنبه به تهران بازگشتند.

حسيني تاش در پايان اجلاس مسكو، اين مذاكرات را مثبت و سازنده خواند و گفت: ما تصميم گرفتيم كه به مذاكرات ادامه دهيم.

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه نيز تصريح كرد: از به كار بردن واژه‌هاي «شكست» و «ناكام ماندن مذاكرات» تا پايان مذاكرات تهران خودداري مي‌كنم.

هر چند تاكنون از متن مكتوب پيشنهادي روسيه به صورت واضح و روشن، به صورت رسمي مطلبي به دست نيامده و همه چيز در حد كليات و رسانه‌اي است، اما ظاهراً طبق قراين، ايران مي‌تواند براي دريافت اورانيوم غني‌شده و مورد نياز خود، در مقابل پرداخت مبلغ مشخصي به يكي از كارخانه‌هاي روسي به عنوان يك مركز بين‌المللي مراجعه و براي خريد اقدام كند.

روسيه اورانيوم را براي ايران غني ساخته و تحويل ايران مي‌دهد، به رآكتور حمل مي‌كند، پس از مصرف، آن را برداشته و به روسيه بازمي‌گرداند.

روس‌ها خود را داراي فناوري‌هاي پيشرو در زمينه هسته‌اي مي‌دانند و خودشان اذعان مي‌كنند كه قيمت خدماتشان ارزان نخواهد بود و با گذشت زمان به ازاي هر يك واحد كار تفكيكي 200 دلار دريافت خواهند كرد و در نهايت سوخت مصرف شده در مركز هسته‌اي ايران دوباره به روسيه باز خواهد گشت.

بسياري از كارشناسان ارشد و نخبه ايراني در گفت و گو با رسانه‌ها طرح روسيه را يك جانبه و يك سويه ناميده و معتقدند كه با پذيرش اين طرح، ‌در حقيقت ايران فقط اقدام به «خريد» اورانيوم مصرفي از روس‌ها خواهد كرد و از هرگونه فعاليت ديگر در ايران باز خواهد ماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوي ديگر، همزمان با مذاكرات مسكو، منوچهر متكي به بروكسل رفت تا پاسخگوي نمايندگان پارلمان اروپا در عمارت اين اتحاديه باشد. اما ظاهراً باز هم موفقيتي به دست نيامد. آنجا كه متكي پس از ديدار با خاوير سولانا مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا، مذاكرات را صادقانه ناميد و در عين حال از شكست و عدم حصول پيشرفت خبر داد و سولانا ايران را پايدار در مواضع پيشين دانست و به صورت صريح مذاكرات را شكست خورده خواند.

از اين سخن سولانا برمي‌آيد كه اروپايي‌ها در عين تأكيد بر مواضع خود كه نتيجه آن را در اجلاس اضطراري شوراي حكام و «گزارش» پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت شاهد بوديم، خواستار كوتاه آمدن ايران از مواضع خود و پذيرش طرح روسيه هستند.

در هر صورت تا اجلاس 6 مارس (15 اسفند) شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، زمان زيادي باقي نمانده و حال سؤال بزرگ اين است كه در صورت اعتماد به روس‌ها كه آخرين بار با «گزارش» پرونده ايران به شوراي امنيت موافقت كردند، از آخرين فرصت ها استفاده مناسب خواهيم برد و «ارجاعي» در كار نخواهد بود؟

Copyright: gooya.com 2016