شنبه 6 اسفند 1384

نيويورك تايمز: ايران با ازسرگيري غني‌سازي اورانيوم هدفي سياسي را دنبال مي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


روزنامه‌ي نيويورك‌تايمز به نقل از مقامات آمريكايي و اروپايي مدعي شد: ازسرگيري غني‌سازي اورانيوم در ايران اقدامي سياسي است و هدف از آن عادت دادن جامعه‌ي جهاني به اين كار در ايران است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه‌ي آمريكايي به نقل از مقامات اروپايي نوشت: انتظار مي‌رود بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ظرف يك هفته‌ي آينده گزارش دهند كه ايران توليد اورانيوم غني‌شده را در مقياس بسيار اندك آغاز كرده است و خاطرنشان مي‌كند كه براي حل مشكلات فني در برنامه‌ي هسته‌يي‌اش تلاش مي‌كند.

اين گزارش به نقل از مقامات ياد شده افزود: فقط يك ماه پس از آن كه ايران از اروپا و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سرپيچي و اعلام كرد تحقيقات درباره‌ي غني‌سازي را از سر مي‌گيرد، فعاليت 10 سانتريفيوژ را در تاسيسات وسيع غني‌سازي اورانيوم نطنز آغاز كرد.

نيويورك تايمز افزود: اما براي فعال كردن بيش از 1000 دستگاه براي غني‌سازي لازم براي توليد يك سلاح، به يك سال زمان نياز است و مشخص نيست ايران براي رفع چنين مشكلاتي به چه ميزان زمان نياز خواهد داشت.

اين گزارش به نقل از مقامات آمريكايي و اروپايي نوشت كه آنها اقدام ايران را بيانيه‌اي سياسي و به گفته‌ي يك مقام عالي‌رتبه‌ي آمريكايي تلاش براي رسيدن به عملياتي فقط با اميد آن كه جهان به آن عادت كند، مي‌دانند.

نيويورك تايمز نوشت: مقامات دولت بوش در نشست ششم مارس (15 اسفند) شوراي حكام قصد دارند اين اقدام ايران را مدركي مبني بر آن نشان دهند كه تهران با سرعت هر چه بيشتر در جهت تسلط بر چرخه‌ي سوخت حركت مي‌كند.

اين روزنامه‌ي آمريكايي نوشت: 10 سانتريفيوژ ياد شده به عنوان بخشي از توافق ميان ايران و اروپا در نوامبر سال 2004 ميلادي به طور داوطلبانه پملپ شده بودند.

اين گزارش افزود: اما تلاش‌هاي ايران براي انجام دوباره‌ي عملياتش تازه آغاز شده است. موسسه‌ي علوم و امنيت بين‌الملل كه بر ايران نظارت دارد، روز پنجشنبه اعلام كرد ايران هم چنان به تعمير و به كار انداختن آزمايشي 164 دستگاه اول در پيلوت نطنز نياز دارد.

نيويورك تايمز نوشت: سانتريفوژ‌هاي جديد تحت نظارت كامل بازرسان هسته‌يي فعاليت مي‌كنند و اين نشانه‌ي آن است كه ايران تلاش مي‌كند آشكارا با به چالش كشيدن جامعه بين‌المللي، بيانيه‌اي سياسي را مطرح سازد.

اين گزارش حاكي است، مقامات عالي‌رتبه‌ي دولت آمريكا سعي مي‌كنند اخبار جديد را نشاني از آن بدانند كه ايران تلاش مي‌كند زمان بخرد، اما مقامات اروپايي از جمله آنها كه آگاهي مستقيم از فعاليت‌هاي ايران دارند، گفتند كه آمريكا درباره‌ي اهميت اين رويداد مبالغه مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يك مقام در وين گفت: از نظر من، اين كار بزرگي نيست.

نيويورك تايمز نوشت انتظار مي‌رود، گزارش هفته آينده آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از نشست شوراي حكام به شوراي امنيت سازمان ملل نيز فرستاده شود. مقامات وين و واشنگتن مي‌گويند انتظار دارند اين گزراش شاهد تعدادي رويدادهاي نگران كننده در كنار اخبار مربوط به سانتريفيوژ‌ها باشد.

اين گزارش با اشاره به اين كه احتمالا گزارش آتي آژانس شامل اطلاعات افشا شده در گزارش چكيده‌ي نشست فوريه درباره‌ي پروژه نمك سبز مي‌باشد، افزود: اولي هاينونن، معاون امور پادماني دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شنبه به تهران مي‌رود و با مقامات ايراني كه متعهد شده‌اند در آستانه ارايه‌ي گزارش آژانس همكاري بيشتري داشته باشند، ديدار خواهد كرد.

بر اساس اين گزارش، هاينونن و گروه همراهش در خصوص درخواست‌هاي بلندمدت‌شان را كه شامل دسترسي به رييس سايت سابق نظامي تهران، اطلاعات مربوط به معاملات ايران با بازار سياه بين‌المللي هسته‌يي و نيز اطلاعات مربوط به فعاليت احتمالي درباره‌ي سلاح‌هاي هسته‌يي است، اعلام خواهند كرد.

Copyright: gooya.com 2016