شنبه 6 اسفند 1384

ابطحي: زمان به اين سمت مي‌رود كه اصلاح‌طلبان به فكر پيداكردن نقاط اتصال باشند، ايسنا

نقد درون‌گفتماني در جبهه‌ي اصول‌گرا با هدف سهم‌خواهي است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

به اعتقاد يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، نقد درون‌گفتماني جبهه اصول‌گرا كه بعضا شاهد آن هستيم، بيش از اين‌كه بر اساس مباني و انديشه‌ باشد با هدف سهم‌خواهي از حكومت و شيوه‌ي تقسيم قدرت است.

حجت‌الاسلام‌ سيد محمدعلي ابطحي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعتقاد به اين‌كه ماهيت اين نقد بين اصلاح‌طلبان و محافظه‌كاران در شرايط فعلي كشور متفاوت شده است، افزود: محافظه‌كاران در مجموع همه‌ي قدرت و حاكميت را در اختيار دارند و اين در حالي است كه اصلاح‌طلبان هيچ بخشي از حاكميت را در اختيار ندارند؛ از اين رو وقتي كه در جبهه محافظه‌كاران بحث نقد درون‌گفتماني مطرح مي‌شود، در حقيقت بيش از آن‌كه نقد بر اساس مباني و انديشه‌ها باشد، بر اساس تقسيم قدرت شكل مي‌گيرد.

وي با اعتقاد به اين‌كه در اين جناح، نگراني‌ها، اضطراب‌ها و انتقادات بيش از آن‌كه دليل و انگيزه‌ي فكري و مبنايي داشته باشد، داراي انگيزه‌ي متمايل به قدرت و سهم‌خواهي است، اظهار داشت: مجموعه‌ي جريان محافظه‌كار بر اين گمان است كه تلاش همه‌ي آنها باعث شده دولت فعلي روي كار آيد، يك حاكميت يكپارچه تشكيل شود و اساسا انديشه‌ي اصلاح‌طلبان و افراد اصلاح‌طلب در هيچ بخش از حاكميت وجود نداشته باشد؛ اما زماني كه بايد از اين تفكر دفاع كنند، مي‌بينند كه سهم‌هاي لازم سياسي و قدرت خود را دريافت نمي‌كنند، آن زمان به گفتمان درون گروهي روي مي‌آورند كه البته نتيجه آن بيشتر گفتماني است براي شكل تقسيم قدرت.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با بيان اين‌كه اين گفتمان‌ها به دليل اين‌كه انگيزه و پشتوانه‌ي علمي و مبنايي ندارد با جابه‌جايي قدرت و يا با گرفتن سهمي از قدرت معمولا فروكش مي‌كند، اضافه كرد: گفتمان دروني در ميان طيف‌هاي سياسي اگر بر اساس مبنا و اصول مشتركي باشد، مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

وي ادامه داد: البته شايد جبهه اصلاح‌طلب ضربه‌ي اصلي را غير از مسائلي كه ديگران خارج از اردوگاهش برايش طراحي مي‌كردند از اين قضيه خورد كه يك مانيفست مشخص براي اين‌كه بر اساس آن بتواند رفتارهاي سياسي خود را تنظيم كند، نداشت؛ از اين رو تفاوت گفتماني باعث شد كه توقعات متفاوتي هم در درون جبهه دوم خرداد به‌وجود آيد، در حدي كه هنوز نگراني‌ها و دل‌خوري‌هايي كه در انتخابات نهم رياست جمهوري بيشتر بروز كرد، شكل و نماد دارد.

اين فعال سياسي با اعتقاد به اين‌كه هم‌اكنون در جبهه اصلاح‌طلبان به دليل اين‌كه در حاكميت نيستند، فرصت بسيار خوبي براي شروع نقد درون‌گفتماني وجود دارد، ادامه داد: اين نقد اتفاقا مي‌تواند اين بار، مبنايي و با شناسنامه و نگاه درست به آينده، هم‌چنين با استفاده درست از تجربيات گذشته باشد.

ابطحي گفت: زمان به طور طبيعي به اين سمت پيش مي‌رود كه اصلاح‌طلبان به جاي پرداختن به اختلافات گذشته و مشكلاتي كه هر كس عليه ديگري ادعا مي‌كرد و مي‌كند، به فكر پيدا كردن نقاط وصل و اتصال باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي نقش شخصيت‌هايي چون سيد محمد خاتمي، مهدي كروبي و موسوي خوئيني‌ها را در تعريف و بازشناسي اين آسيب‌ها و پيدا كردن راهكارهاي جديد مؤثر دانست و گفت: زمان اصلاح‌طلبان را دارد به اين سمت مي‌برد كه اصول ذهني خود را به هم نزديك كنند. البته بايد از آن جا كه مردم مطالبه مي‌كنند و اولويت‌هاي مردم است، شروع كرد.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون نقد عملكردهاي فعلي دولت را بهترين نقطه براي اين كار دانست و افزود: عملكردهاي نامناسب قطعا آسيب‌هايش مستقيم و به طور مشخص به مردم مي‌رسد؛ يعني اگر در اين كشور بر اساس ديپلماسي غلط ، بحران‌هاي جدي در عرصه‌هاي اقتصادي، نظامي و سياسي به‌وجود آيد، مردم آسيب مي‌بينند؛ از اين رو طبيعتا مردم توقع دارند به عنوان يك محور واحد در برابر خطراتي كه احتمالا جامعه را دچار آسيب‌هاي جدي و جبران‌ناپذيري كند، مقاومت كنند، بايستند و ديدگاههايشان را مطرح كنند.

Copyright: gooya.com 2016