دوشنبه 22 اسفند 1384

محسن رضايي: ظاهرا روس‌ها كاره‌اي نيستند، اروپايي‌ها به ايران خيانت كردند، ايسنا

- نقطه‌ي نهايي چالش ايران و آمريكا، داخل كشور است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: پرونده‌ي هسته‌يي ايران از مسير حقوقي خود خارج و وارد مسير سياسي امنيتي شده است. در حالي كه طي سه سال گذشته پرونده‌ي هسته‌يي ايران در چارچوب آژانس و شوراي حكام و در چارچوب تعهدات بين‌المللي و معيارها و مقررات بين‌المللي كه همان NPT بود ادامه يافت.


به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، «محسن رضايي» در اولين همايش تعدادي از تشكل‌هاي اسلامي اساتيد و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها كه از سوي دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها در باشگاه اساتيد دانشگاه تهران برگزار شده بود،، اظهار داشت: ايران بيش از تعهدي را كه سپرده بود عمل كرد؛ هم2 + 93 را قبول كرد، هم بيش از آن هر آنچه كه دول اروپايي و آژانس در همكاري طلب مي‌كردند. ايران اين همكاري‌ها را انجام داد اما بالاخره، بر خلاف انتظار بسياري از عقلاي دنيا و انسان‌هاي با فهم دنيا اين پرونده از مسير حقوقي خود خارج شده و وارد يك مسير سياسي امنيتي شده است.


رضايي افزود: عامل اصلي بي عرضه بودن اروپا و كارشكني آمريكاست، آمريكايي‌ها هر راهي را به روي روند طبيعي پرونده بسته‌اند، راه اروپايي‌ها و روس‌ها را بستند و تلاش مي‌كنند كه پرونده‌ي هسته‌يي ايران صرفا در شوراي امنيت باشد. حتي در آخرين توافقاتي كه ايران با روسيه كرد، آمريكايي‌ها آمدند خط ضربدري كشيدند روي هشت بند توافقي كه ايران با روس‌ها انجام داد و نتيجه‌اش اين شد كه روس‌ها هم از دست امريكا عصباني هستند.


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، خاطر نشان كرد: ايران قبل از انقلاب اسلامي فعاليت‌هاي هسته‌يي را شروع كرد و طبق قراردادهايي كه ما با اروپاييان به خصوص آلمان‌ها داشتيم قرار بود چهار نيروگاه هسته‌يي در ايران بسازيم كه با پيروزي انقلاب مثل خيلي از قرارهاي ديگر اين قراردادهاي هسته‌يي ايران را لغو كردند. به جز شركت مشتركي كه ما با فرانسويان در انرژي هسته‌يي داريم و الان هم سهم داريم و درآمد ما را هم مي‌دهند ولي در رابطه با فعاليت‌هايي كه بايد در ايران صورت مي‌گرفت كليه‌ي همكاري‌هايشان را قطع كردند. بعد از اينكه همكاري‌هاي آنها قطع شد ايران يك بخش تحقيقاتي داشت كه از قبل از انقلاب براي انقلاب به ارث رسيده بود. دولتمردان ايران بخش تحقيقاتي را ادامه دادند و به مرور ما به دستاوردهاي جديدي توسط دانشمندان خود دست پيدا كرديم.


وي افزود: در آستانه‌ي حمله‌ي آمريكا به عراق، ايران احساس كرد بعد از عراق احتمال دارد آمريكاييان سراغ ايران بيايند و در مطالعه‌اي كه صورت گرفت مسوولان نظام به اين نتيجه رسيدند كه بهانه‌اي كه آنها خواهند گرفت مساله‌ي هسته‌يي است. به همين دليل دولت ايران جناب آقاي خاتمي در 22 بهمن سال 1381 به صراحت اعلام كرد كه ما به اين دستاوردها رسيده‌ايم، آژانس هم در جريان است و اگر آژانس اطلاعات بيشتري بخواهد ما در اختيار مي‌گذاريم و ما از اول تا الان دنبال سلاح اتمي نبوديم و نيستيم و همه جور همكاري با آژانس اتمي سازمان ملل خواهيم داشت. اين ابتكار را ايران به اين دليل انجام داد كه ابتكار عمل را خود به دست بگيرد و بهانه‌ها را از ديگران بگيرد.


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، افزود: وقتي البرادعي اعلام كرد مي‌خواهم به ايران بيايم، ايران پذيرفت، از آن موقع تاكنون كه قريب به سه سال مي‌گذرد مسير همكاري حقوقي بين ايران و آژانس و ميان ايران و اروپا ادامه پيدا كرد. وقتي آنها آمدند و بررسي‌هايي انجام دادند گفتند، ابهاماتي داريم، ايران شروع به رفع ابهامات و سوالات آنها كرد. گفتند شما بايد شفاف‌سازي كنيد، ايران آن را پذيرفت، بعد از مدتي اعلام كردند كه ما اگر بخواهيم اعلام نتيجه كنيم كه شما از NPT منحرف نشده‌ايد بايد فعاليت‌هاي هسته‌يي خود را تعليق كنيد. ايران مشروط به دو يا سه شرط پذيرفت كه اولا اين تعليق داوطلبانه است، دوم زمان‌دار است و سوم اينكه بعد از اينكه اين زمان گذشت شما بايد از فناوري هسته‌يي صلح‌آميز ايران در چارچوب NPT حمايت كنيد. آنها قبول كردند و گفتتند در مقابل پس اگر اين طور است شما تعليق داوطلبانه را انجام دهيد، روي زمان بحث مي‌كنيم، زمان را قبول داريم و اينكه هدف صلح‌آميز است را قبول داريم، تضمين عيني از شما مي‌خواهيم، در مورد آن صحبت مي‌كنيم، ولي بايد شما 2 + 93 را بپذيريد. ايران همه‌ي شرايط آنها را دارد و همكاري‌ها ادامه پيدا كرد، حتي فراتر از 2 + 93 مي‌گفتند اين پادگان‌هاي نظامي را مي‌خواهيم ببينيم، ايران اجازه مي‌داد و آنها بازديد مي‌كردند، به جايي رسيد كه خسته شدند و سوالي نداشتند. گفتند شما ظرف دو ماه تعهد كتبي بدهيد كه هيچ اطلاعات ناگفته‌اي نداريد كه به ما نگفته باشيد، ايران هم بعد از دو ماه هر اطلاعات ناگفته‌اي كه داشت در اختيار اين آقايان گذاشت.


رضايي ادامه داد: فكر نمي‌كنم مودب‌تر از ايران در دنيا كسي باشد، همه‌ي اين كارها را كه انجام داديم، نوبت به آنها كه رسيد، آنها شروع كردند به اينكه شما بايد صبر كنيد. اين صبر سه سال طول كشيد، تيم هسته‌يي اعلام كرد كه ما همه‌ي مسائل‌مان با آژانس حل شده، پرونده‌ قطعا به شوراي امنيت نخواهد رفت و تنها مانده‌ايم كه آنها اعلاميه بدهند كه ما فناوري هسته‌يي صلح‌آميز را قبول داريم، اشكالي روي تضمين عيني داريم. در نظام بحث شد كه شما هر چه مي‌خواهيد انجام دهيد، بازرسي يا دوربين مي‌خواهيد بگذاريد، ما قبول داريم، بيانيه‌ي خودتان را بدهيد؛ اسفند سال گذشته بايد بيانيه را مي‌دادند، گفتند صبر كنيد انتخابات‌تان هم تمام شود، ولي برخلاف انتظار، بيانيه‌اي دادند كه ايران حق ندارد به هيچ وجه فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش را ادامه دهد؛ حتي صلح‌آميز. نتيجه‌ي سه سال همكاري‌هاي ايران با اروپا اين بود.


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: در نهايت، بعد از سه سال تعليق، ايران فعاليت خود را شروع كرد. دانشمندان ما مرتب مي‌گفتند اگر نمي‌خواهيد ما براي خود فكري كنيم، تاسيسات هسته‌يي ايران زير سوال رفته بود، ميلياردها پول خرج شده بود، بلاتكليف. ايران شروع كرد به كار در UCF و تحقيقات، اينها به مرور به ايران فشار آوردند كه ايران را بايد بفرستيم شوراي امنيت و امروز اين كار را كرده‌اند و قرار است تا سه شنبه‌ي آينده جلسه‌ي شوراي امنيت تشكيل شود و روي مساله‌ي ايران تصميم بگيرند.


وي با بيان اين پرسش كه «آيا اروپاييان نمي‌دانستند كه نمي‌توانند در مقابل فشارهاي آمريكا بايستند، پس چرا با ايران مذاكرات را شروع كردند؟»، ادامه داد: اروپايي‌ها نشان دادند كه طرف‌هاي مايل به همكاري نيستند، به ايران خيانت كردند، اگر در شوراي امنيت تصميمات تندي بگيرند نشان خواهند داد كه غرب قابل اعتماد و همكاري پذير نيست، نمي‌شود با غرب همكاري كرد. اما آمريكا هم بي‌زيان نخواهد بود، آمريكاييان درست جلوي چشم دنيا كشوري را كه حاضر شده در همكاري‌هاي بين‌المللي نقش جدي ايفا كند، تهديد مي‌كنند، كشوري را كه داراي دموكراسي است تهديد مي‌كنند، با شعار دموكراسي به عراق حمله كردند، با چه شعاري مي‌خواهند با ايران وارد چالش و مناقشه شوند؟ اين حركت حضور آمريكا در خاورميانه را كاملا زير سوال خواهد رفت كه آمريكا براي دموكراسي نيامده، براي چيز ديگري آمده، سياست خارجي در اتحاديه‌ي اروپا بار ديگر بي‌حيثيت خواهد شد. در اين جريان روس‌ها به شدت ناراحت و نگران هستند، اتفاق خاصي در حال شكل‌گيري است كه محور آن آمريكاست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، تاكيد كرد: شوراي امنيت سازمان ملل نمي‌تواند خواسته‌هاي آمريكا را در برخورد با ايران به ويژه برخوردهاي خشونت‌آميز برآورده كند. قطعا از اين شوراي امنيت بيانيه‌ي جنگ و تحريم كامل بيرون نمي‌آيد. پس آمريكا اگر بخواهد با ايران برخورد كند بايد خارج از شوراي امنيت برخورد كنند، كما اينكه در عراق هم همين كار را كردند. در عراق بازرسان را كه فرستادند و اطلاعات را كه به دست آورند ديدند حريف شوراي امنيت نمي‌شوند كه در آنجا بيانيه‌ي جنگ بگيرند، آمدند خارج از شوراي امنيت اقدام كردند. در مورد ايران موانع بيشتري در برابر آمريكا وجود دارد، چه دليلي وجود دارد كه همه‌ي دنيا بخواهند بيايند خودشان را در اختيار آمريكا قرار دهند، آن هم در جهت اقدامي كه هيچ منطقي ندارد. پس قطعا كارهايي كه آمريكاييان مي‌خواهند بكنند قطعا دو قسمت دارد، يكي از درون شوراي امنيت و ديگر بيرون شوراي امنيت.


وي گفت: آمريكايي‌ها در بيرون شوراي امنيت هم مشكلات جدي دارند، براي اينكه ايران يك كشور بسيار پهناور است. چهار برابر عراق است و به سادگي نمي‌توانند اين لقمه را ببلعند. ممكن است حادثه‌اي رقم بخورد، آمريكاييان دارند با دست خود بن‌بست بزرگي در منطقه درست مي‌كنند كه اوضاع عراق و افغانستان و خليج فارس و تمام منطقه را به بن‌بست مي‌كشاند.


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اينكه «نقطه‌ي نهايي چالش ميان ايران و آمريكا نه در مرزها و نه در بيرون مرزها تعيين خواهد شد بلكه در داخل كشور تعيين مي‌شود»، اظهار داشت: صحنه‌ي اصلي مبارزه داخل كشور است . دولت جمهوري اسلامي ايران بايد بتواند كشور و جامعه را با اقتدار اداره كند، از مساله‌ي معيشت و مسائل ديگر گرفته تا خنثي كردن برنامه‌ريزي‌هايي كه عده‌اي آن را دنبال مي‌كنند كه مثلاً ناامني‌هايي در چند استان ايران ايجاد كنند. همچنين ايران بايد به نظم و اقتصاد در داخل توجه كند. اگر ما بتوانيم اين دو عنصر را حفظ كنيم از اين حادثه عبور مي‌كنيم، اما چون عبور ايران از اين حادثه به معناي پيروزي در مقابل آمريكاست وضعيت خاصي را به ايران خواهد بخشيد. به جرات مي‌توان گفت اگر ما در اين حادثه پيروز شويم فرداي اين پيروزي ايران بزرگ‌ترين قدرت منطقه خواهد بود و بسياري از كشورهاي منطقه در سياست خارجي‌شان با ايران بيشتر هماهنگ مي‌شوند؛ خداوند عقلي به غرب بدهد.


وي گفت: از حجت الاسلام محمديان و دوستان نهاد نمايندگي تقاضا مي‌كنم كه ارتباط اين جلسه با جلسات مشابه با اركان نظام و دولت را برقرار كنند كه ما تنها در شعار و تعارف با اساتيد نباشيم بلكه به معناي واقعي بشود از نظرات آنها در اداره‌ي كشور استفاده كرد. ما به سهم خودمان در مجمع تشخيص مصلحت اعلام آمادگي مي‌كنيم براي اينكه در اين جلسه ليست اساتيدي كه در زمينه‌ي سياست‌گذاري‌هاي مختلف صاحب اثر و نظر هستند به ما ارايه دهند تا ما در نظرات كارشناسي از اساتيد اين جلسه استفاده كنيم.


به گزارش ايسنا، «محسن رضايي» در حاشيه‌ي اين مراسد در جمع خبرنگاران گفت: بايد بر اساس قانون اساسي و اختياري كه در خود خبرگان است در مورد صلاحيت افرادي براي حضور در مجلس خبرگان تصميم‌گيري شود.


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره‌ي حضور غير مجتهدها در مجلس خبرگان، گفت: اين مساله‌اي است كه مربوط به خود خبرگان مي‌شود آنها بايد در مورد آن تصميم بگيرند.

Copyright: gooya.com 2016