سه شنبه 23 اسفند 1384

مسأله‌‌ی ايران در صدر برنامه‌های امنيت ملی در آمريکا، صداي آلمان

واشنگتن پست ديروز نوشت: به تازگی تمركز بر مسأله ايران در درون كابينه‌ی بوش بسيار چشم گير بوده است. جورج بوش بيش از هميشه روی اين مساله وقت صرف می‌كند و مشاوران او در ماه‌های اخير از سی تا چهل متخصص، برای نظرخواهی دعوت به عمل آورده‌اند. وزارت امور خارجه با ايجاد دفتر مخصوصِ امور ايران، در صدد است برنامه‌هايی را برای آموزش زبان فارسی و تعليمِ كاركنان ويژه برای ايران آغاز كند.

روزنامه‌ی واشنگتن پست ديروز نوشت: «مسأله ايران به خط مقدم برنامه‌ی امنيت ملّی آمريكا جهش كرده است.» جورج بوش و اعضای كابينه‌اش به تازگی نشست‌های متعددی داشته‌اند تا در مورد چگونگی مقابله با ايران تصميم بگيرند. آنها اكنون به طور فعال از ستادهای فكری نظير انستيتوی هوور در دانشگاه استانفورد مشورت می‌گيرند و وزارت امور خارجه نيز چند روز پيش دفتر مخصوص امور ايران در اين وزارت را با ده كارمند گشود تا، به قول واشنگتن پست (۱۳ مارس)، بهتر بتواند «كارزار عليه آيت‌الله‌های تهران» را سازماندهی كند.

بنا به گزارش واشنگتن پست، گرچه اعضای دولت محتاطانه سعی می‌كنند عبارت «تغيير رژيم» را بر زبان نياورند اما تغيير رژيم همان هدفی است كه كابينه‌ی بوش برای شكل دادن به «مقاومت در برابر تئوكراسی» پيش روی خود گذاشته است. اكنون با كنار رفتن ميانه‌روهای خواهانِ نزديكی با رژيم ايران، اين هدف، روشنی بيشتری پيدا كرده است.

امروز (۱۴ مارس) واشنگتن پست در گزارشی كه خبرنگار آن از ايران فرستاده به نقل از عمادالدين باقی، يكی از فعالان حقوق بشر در ايران، می‌گويد: «هر زمان كه جورج بوش ادعا می‌كند می‌خواهد دموكراسی را در ايران تقويت كند و به گروه‌هايی پول می‌دهد كه اين كار را بكنند، مشكلات و گرفتاری‌های ما بيشتر می‌شود.»

جمعی از اعضای هیأت روسای انستيتوی هوور (دانشگاه استانفورد) كه دو هفته پيش جورج بوش و معاون او ديك چينی و يكی از مشاوران امنيت ملی را ملاقات كرده بودند به واشنگتن پست گفته‌اند كه كابينه‌ی بوش سياست قاطعانه‌تری را در قبال ايران در پيش گرفته است. انستيتوی هوور دارای پروژه‌ای به نام «پروژه‌ی دموكراسی برای ايران» است. يك بازرگان ايرانی ـ آمريكايی به نام آقای اسماعيل عميدـ حضور، كه از اعضای هیأت رئيسه‌ی انستيتوی هوور است به خبرنگار واشنگتين پست گفته است كه كابينه‌ی بوش تصميم گرفته حساب رژيم ايران را از حساب مردم آن جدا كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پايان اين هفته قرار است شورای امنيت سازمان ملل توصيه‌اش را درباره‌ی ايران اعلام كند. ميان پنج عضوِ اصلیِ شورا كه حق وتو دارند بر سرِ زبان قطعنامه اختلاف وجود دارد. متحدان ايران يعنی چين و روسيه می‌خواهند با زبان نرم به ايران هشدار دهند كه به ميز مذاكره برگردد. انگليس، فرانسه و آمريكا اصرار دارند با زبان تند، ايران تهديد شود كه چنانچه فعاليت هسته‌ای‌اش را به تعليق در نياورد با تحريمات اقتصادی روبه رو خواهد شد. ديدگاه اين سه كشور، امروز در بيانيه‌ای ميان پانزده عضو شورای امنيت پخش خواهد شد.

يكی از خبرنگاران لوس آنجلس تايمز امروز از تهران گزارش داد كه در ميان بعضی از مقامات ايرانی تمايل به مذاكره‌ی مستقيم با آمريكا بر سرمسايل هسته‌ای و امنيت منطقه هر روز قوّت بيشتری می‌گيرد. اين در حالی است كه مقامات واشنگتن علاقه‌ای به مذاكره با ايران نشان نمی‌دهند.

هفته‌ی پيش ديك چينی معاون رئيس جمهور گفت: «ما اجازه نخواهيم داد ايران صاحب سلاح هسته‌ای بشود.» يكی از مفسـران روزنامه‌ی لوس آنجلس تايمز می‌نويسد (نيال فرگوسن، ۱۳ مارس) عين همين حرف را آقای چينی چهار سال پيش در مورد عراق زد و سناريو درست به همان صورت دارد جلو می‌رود، اوّل آمريكا از شورای امنيت تقاضای تحريم عليه ايران را خواهد كرد؛ ساير اعضا مخالفت خواهند كرد، سپس آمريكا و متحدان‌اش خود دست به كار خواهند شد.

عبدی كلانتری - نيويورك

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مسأله‌‌ی ايران در صدر برنامه‌های امنيت ملی در آمريکا، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016