پنجشنبه 25 اسفند 1384

بوش: شايد ايران بزرگ‌ترين چالشي باشد که آمريکا با آن روبه‌روست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رييس جمهور آمريکا روز پنجشنبه با انتشار سند جديد 49 صفحه‌يي درباره‌ي راهبرد امنيت ملي آمريکا مدعي شد: شايد ما با هيچ چالش بزرگ‌تري از جانب هيچ كشوري به اندازه‌ي ايران روبه‌رو نباشيم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جورج بوش هم‌چنين در اين سند آورده است: براي اجتناب از رويارويي و برخورد با تهران، بايد ديپلماسي در خنثي‌سازي برنامه‌ي هسته‌يي جمهوري اسلامي موفق عمل کند.

بوش در اين سند ملي با تاکيد دوباره بر سياست تجاوز نظامي پيشدستانه اعلام کرد: البته ديپلماسي در توقف توسعه‌ي تسليحات هسته‌يي و ديگر سلاح‌هاي کشتار جمعي از ارجحيت برخوردار است.

وي ادامه داده است: ولي اگر لازم باشد، ما بر اساس سياست ديرينه‌ي دفاع از خود، حتي اگر از زمان و مکان حمله‌ي احتمالي دشمن مطمئن نباشيم، امکان توسل به حمله‌ي پيشگيرانه را رد نمي‌کنيم.

دراين سند هم‌چنين آمده است: وقتي که پيامدهاي حمله با تسليحات کشتار جمعي تا اين اندازه فاجعه‌بار و دهشتناک است، نمي‌توانيم دست روي دست بگذاريم تا اين خطر به وقوع بپيوندد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال روزنامه‌ي نيويورك تايمز نيز نوشت: در آخرين پيش‌نويس‌هاي اين سند اعلام شده است، اگر قرار باشد در ديپلماسي به رهبري آمريکا براي متوقف کردن برنامه‌ي هسته‌يي ايران از رويارويي اجتناب شود، اين ديپلماسي بايد پيشرفت کند، اما در اين سند با دقت از بيان اين که آمريکا چه گام‌هايي را در صورت شکست اين ديپلماسي ممکن است اتخاذ کند، خودداري شده است همچنين تهديد مستقيم درباره‌ي رويارويي با کره‌ي شمالي که مي‌گويد قبلا سلاح هسته‌يي توليد کرده، صورت نگرفته است.

اين گزارش افزود: استفان هادلي، مشاور امنيت ملي بوش و مقامات ديگر گفتند، دولت آمريکا در استفاده از واژه‌ي رويارويي قصد ندارد تمايل بيشتري را براي استفاده از نيروي نظامي عليه مراکز توليد هسته‌يي ايران ابراز کند، اما براي افزايش فشار بر اين كشور از جمله تهديد به مجازات‌هايي که آمريکا براي اعمال آنها بر شوراي امنيت سازمان ملل فشار وارد مي‌کند، ابراز تمايل شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بوش: شايد ايران بزرگ‌ترين چالشي باشد که آمريکا با آن روبه‌روست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016