سه شنبه 8 فروردین 1385

ديدگاه‌هاي چند تن از صاحبنظران و نمايندگان مجلس درخصوص لغو تغيير ساعت رسمي كشور از سوي هيات دولت، ايرانيوز

اظهارات پرويز سروري، رضا طلايي‌نيك، محمدجواد حق‌شناس، علي مزروعي و رسول منتجب‌نيا


چند دهه‌اي است عادت كرده بوديم با شروع فروردين و آغاز سال نو دست به عقربه ساعت روي ديوار خانه و ساعت‌هاي مچي‌مان ببريم و يك ساعت جلوتر از زمان حركت كنيم. عادت كرده بوديم و مشكلي هم نداشتيم هر چند كه شايد خيلي‌ها حكمت اين كار را نمي‌دانستند و برايشان چنين كاري فقط به دليل هماهنگ شدن با ديگران بود. اما امسال چند روز پيش از آغاز نوروز سال 85 صدا و سيما و ساير رسانه‌ها خبر دادند كه هيات دولت طرح تغيير ساعت رسمي كشور را لغو كرد. سوال‌ها شكل گرفت حتي از سوي آنان كه دليل تغيير ساعت رسمي را نمي‌دانستند. اينكه چرا چنين شد و چرا چنين تصميمي گرفته شد بايد از هيات دولت پرسيد اما اينكه خوب بود يا بد را مي‌توان از صاحبنظران سوال كرد.

بايد منتظر شنيدن دلايل دولت بود

دكتر پرويز سروري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌و‌گو با ايرانيوز ضمن اشاره به اين مطلب كه بايد دلايل دولت را درخصوص اتخاذ اين تصميم شنيد، اظهار داشت: هنوز دلايل روشني از سوي دولت مطرح نشده كه مشخص كند اين كار چقدر بر اساس بررسي‌هاي كارشناسي صورت گرفته ولي آنچه مسلم است در گذشته احساس مي‌شد مردم به تغيير ساعت رسمي عادت داشتند و با اين كار مشكل خاصي در زندگي‌شان ايجاد نشده بود.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس افزود: از طرفي در بحث صرفه‌جويي در مصرف انرژي نيز آثار مثبتي داشت كه انكارناپذير است و برداشت ما اين است كه آنچه تاكنون صورت مي‌گرفت و با آغاز فروردين ساعت‌ها يك ساعت به جلو كشيده مي‌شد يك كار كارشناسي و درست بوده است.

سروري تصريح كرد: درست است كه در اوايل اجراي اين طرح از سوي مردم نارضايتي‌هايي طرح مي‌شد ولي تقريبا اين كار به يك امر طبيعي تبديل شد كه نكات مثبتي را هم در پي داشت؛ چه از لحاظ صرفه‌جويي در انرژي و چه از لحاظ وضعيت رفت و آمد و جابجايي مردم.

وي با اشاره به زمان اداي فريضه نماز صبح گفت: متدينين با كمي جلوتر آمدن ساعت نماز و اتصال ساعت نماز صبح با زمان خروج از منزل براي حضور در محل كار وضعيت بهتري داشتند كه با اين كار تقريبا بعد از اقامه نماز صبح يك ساعتي را تا زمان خروج از منزل معلق مي‌مانند.

وي در پايان مجددا تاكيد كرد كه با وجود همه اين انتقادها باز هم بايد منتظر شنيدن دلايل دولت براي اين تصميم بود.


احتمال كمبود برق در 6 ماهه سال جديد

رضا طلايي نيك نماينده بهار و كبودر آهنگ و عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز ضمن ابراز تعجب از تصميم آني دولت در عدم تغيير ساعت رسمي كشور در ابتداي سالجاري گفت: هنوز هيچ اطلاعاتي در مورد علت اين اقدام از سوي دولت به مجلس اعلام نشده و دلايل اين كار مشخص نيست.البته در صورت اعلام دولت مبني بر علت اين كار امكان ارزيابي و قضاوت فراهم خواهد شد.

وي ادامه داد: به هر حال دولت بايد يك ماه پيش از سال جديد اين تصميم را مي‌گرفت و آنرا اعلام مي‌كرد. هم اكنون با اين تاخير در اطلاع‌رساني در وضعيت پروازها، برنامه‌ريزي‌هاي امور ترافيكي و اداري و نيز مديريت مصرف برق كشور اختلالاتي ايجاد شده كه بي‌شك پس از ايام نوروز بايد اقدامات جبراني صورت گيرد.

وي با اشاره به امكان بروز واكنش منفي رواني در افكار عمومي جامعه در اين خصوص افزود: اگر دولت به موقع توضيحات لازم را ارائه ندهد احتمال بروز نارضايتي در ميان مردم وجود دارد و به ويژه در صورت بروز كمبود در تامين برق مصرفي كشور در 6 ماهه اول سال 85 به خصوص در ساعات شب نارضايتي‌ها از تصميم دولت بروز خواهد كرد.


خسارت‌ به سيستم حمل و نقل كشور

دكتر محمدجواد حق‌شناس عضو شوراي مركزي دور سوم خانه احزاب و از اعضاي شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در گفت‌و‌گو با ايرانيوز ضمن انتقاد از اين تصميم دولت گفت: من فكر مي‌كنم كه دولت گرفتاري‌هاي زيادي دارد و اينكه چطور شده خود را به چنين مسائلي مشغول مي‌كند جاي تعجب است.

وي ادامه داد: تغيير ساعت رسمي كشور روالي بود كه نزديك به چهار دهه يعني از دهه 50 به بعد تجربه شده بود و به دليل وسعت جغرافيايي و موقعيت سرزميني كشور ما نتايج مثبتي را دربرداشت و موجب صرفه‌جويي در مصرف انرژي و استفاده از نور خورشيد مي‌شد، در مصرف سوخت هم بسيار تاثير داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حق شناس اضافه كرد: مردم ديگر عادت كرده بودند كه هر روز فعاليت‌هايشان را يك ساعت زودتر شروع كنند. اين تصميم هيات دولت به نظر يك تصميم غير كارشناسي و ضرب‌العجل و خلق‌الساعه بود كه در آخرين جلسه هيات دولت در سال 84 اتخاذ شد و مشكلات زيادي را در سيستم حمل و نقل كشور و به ويژه پروازهاي خارجي ايجاد كرد.
مدير مسوول روزنامه اعتماد ملي از اينكه دولت توضيح مقبولي در اين خصوص ارائه نداده انتقاد كرد و گفت: وزارت راه و ترابري و حمل و نقل هوايي از ماهها قبل ساعت‌هاي پرواز و حركت وسايل نقليه خود را تنظيم كرده بودند و با اين تصميم متحمل خسارت‌هاي زيادي شدند.

از عجايب روزگار است!

علي مزروعي عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي نيز در واكنش به لغو طرح تغيير ساعت رسمي كشور از سوي دولت گفت: اين يك اقدام بسيار خنده‌دار است و از عجايب روزگار ماست.
وي با بيان اين مطلب كه معلوم نيست اين تصميم با چه توجيهي صورت گرفته است، افزود: من منطق چنين كاري را نمي‌فهمم.


به هيچ وجه يك اقدام انقلابي نيست

حجت الاسلام رسول منتجب‌نيا عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي هم در واكنش به اين تصميم هيات دولت اعلام موضع كرد و اين تصميم را نادرست خواند.

وي گفت: دولت‌هاي گذشته چه در دوران مهندس موسوي، چه دوران هاشمي رفسنجاني و چه در زمان خاتمي با يكسري بحث‌هاي كارشناسي و بررسي‌هاي دقيق صلاح كشور را در اين ديده بودند كه ساعت را هر سال در آغاز فروردين ماه يك ساعت به جلو بكشند تا از نيرو و انرژي استفاده بهتري بشود.

وي ادامه داد: اين موضوع چند دهه است كه به يك روال عادي تبديل شده و مردم نيز با آن مشكل نداشتند. اين كار به هيچ وجه يك اقدام انقلابي نيست و اميدوارم كه براي منافع ملي ضرر چنداني نداشته باشد.

منتجب‌نيا با بيان اينكه دولت جديد به لحاظ تخصصي به هيچ وجه به پاي دولت‌هاي قبلي خود نمي‌رسد، خاطرنشان كرد: چنين دولتي تعجب‌آور است كه با چه توجيهي آنچه را كه كارشناسان در گذشته ايجاد كرده‌اند از بين مي‌برد.

Copyright: gooya.com 2016