سه شنبه 22 فروردین 1385

رفسنجاني: به تـولـيـد صـنـعـتـي ۱۶۴ سـانـتـريـفـوژ در نـطـنـز دسـت‌ يـافـتـيـم، البرادعي زمان ورود به ايران با شرايط جديدي روبرو مي‌شود،

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از راه‌اندازي 164 دستگاه سانتريفوژ در تاسيسات غني‌سازي نطنز خبر داد و گفت: ايران اولين واحد از دستگاه‌هاي سانتريفوژ را كه شامل 164 دستگاه است، راه‌اندازي، به آن گاز تزريق كرده و به توليدات صنعتي آن دست يافته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كويت با اعلام اين مطلب ادامه داد: ‌بهتر مي‌دانيم كار اين دستگاه‌ها را گسترش بدهيم تا يك واحد صنعتي كامل به دست بيايد. ما به ده‌ها نوع از اين ابزارها نياز داريم تا بتوانيم كارخانه‌ي غني‌سازي اورانيوم را در اختيار داشته باشيم.

وي در پاسخ به سوالي درخصوص نتايج احتمالي سفر محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران بيان داشت:زماني كه البرادعي وارد ايران شود، با شرايط جديدي رو به رو خواهد شد. ما از مسوولان پرونده‌ي هسته‌يي ايران مي‌خواهيم تا در اين خصوص عاقلانه تصميم‌گيري كند تا كارها به روند عاديش بازگردد.

اين گزارش خاطرنشان كرد، هاشمي رفسنجاني كه در فاصله‌ي سال‌هاي 1989 تا 1997 رييس‌جمهور ايران بوده است، پرونده‌ي هسته‌يي ايران را در وضعيت كنوني بسيار پيچيده دانست و گفت:‌علت پيچيده بودن اين مساله آن است كه تمامي قدرت‌هاي بزرگ اين پرونده را از نزديك پيگيري مي‌كنند و ايران نيز در دفاع از حق مشروع خود بسيار جدي است.

رفسنجاني ادامه داد:‌ پيش‌بيني در خصوص آينده‌ي پرونده‌ي هسته‌يي با توجه به حضور بيش از يك طرف موثر در اين مساله مشكل است.

رييس‌جمهور اسبق ايران درباره‌ي مذاكرات ايران و دولت آمريكا در خصوص اوضاع عراق تاكيد كرد: ‌اين مذاكرات چيز جديدي نيست و قبل از آن نيز مذاكراتي ميان دو كشور زمان جنگ آمريكا عليه افغانستان و عراق نيز وجود داشته است.

به گزارش ايسنا، وي همچنين فاش كرد: ‌زماني كه آمريكا افغانستان را تحت اشغال خود درآورد، تماس‌هاي بين طرفين ايراني و آمريكايي در اين خصوص انجام شد به گونه‌اي كه سفيران دو كشور در افغانستان براي بررسي اوضاع و آخرين تحولات افغانستان با يكديگر ديدار مي‌كردند. بعد از ورود نيروهاي آمريكايي به عراق در سال 2003 نشستي ميان مسوولان ايراني و نمايندگان دولت آمريكا در خصوص تحولات عراق برگزار شد. اين مذاكرات تا همين حد به پايان رسيد. اخيرا نيز آمريكايي‌ها از سرگيري نشست‌هاي دو طرف را خواستار شده‌اند.

رفسنجاني درادامه به احتمال بررسي مسايلي غير از عراق در ديدار احتمالي نمايندگان ايران و آمريكا اشاره كرد و افزود:‌ در صورتي كه آمريكا حسن نيت خود را نشان دهد، احتمال مي‌رود مسايل ديگري غير از عراق نيز در آينده مورد بررسي قرار گيرد.

وي تصريح كرد:‌ درحال حاضر مذاكرات دو كشور فقط در خصوص اوضاع عراق است، اما معمولا مسايل بزرگ پس از طي مسايل كوچك‌تر شروع مي‌شود.

وي همچنين با اشاره به اهميت سفر روز يك‌شنبه‌اش به كويت گفت: اين سفر تاثير مثبت و مهمي بر آينده‌ي روابط دو كشور دارد.

به گزارش ايسنا، هاشمي رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران در اين گفت‌وگو با خبرگزاري كويت با اشاره به سفرش به كويت كه بنا به درخواست رسمي شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امير اين كشور انجام مي‌شود، بيان داشت: روابط فعلي ايران و كويت روابطي مستحكم و عميق هستند.

وي با اشاره به مشتركات تاريخي، جغرافيايي، ديني و تجاري مشتركي كه دولت‌هاي كويت و تهران را به يكديگر مرتبط مي‌سازد، درباره‌ي مهم‌ترين مسايلي كه در ديدار با مسوولان كويتي آن را مطرح خواهد كرد، بيان داشت: ترجيح مي‌دهيم درخصوص مسايل حائز اهميت منطقه به ويژه حوادثي كه عراق و فلسطين شاهد آن هستند، به بحث و گفت‌وگو بپردازيم؛ چرا كه اين مسايل تاثير و ارتباط محكمي با دولت‌هاي ما دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: در ديدار با مسوولان عاليرتبه‌ي كويتي رايزني‌هايي نيز درباره‌ي آخرين دستاوردهاي پرونده‌ي هسته‌يي ايران انجام خواهد شد؛ چرا كه در اين مساله نياز به مشورت و گوش دادن به نظرات دوستان و همسايگان وجود دارد.

رفسنجاني دربيان ديدگاهش در خصوص ميزان و سطح روابط آينده‌ي دو كشور در سايه‌ي دولت جديد كويت به دست شيخ صباح الاحمد گفت: الحمدالله روابط خوب و دوستانه‌يي با تمامي كادر رهبري كويت دارم. از امير كويت تا شيخ نواف الاحمد الجابر الصباح، وليعهد تا شيخ ناصر المحمد الاحمد الصباح، نخست وزير اين كشور.

وي هم‌چنين به روابط خوب و دوستانه‌اش با شيخ جابر الاحمد الجابر الصباح، امير فقيد كويت اشاره كرد و افزود: مايل بوديم قبل از مرگ امير فقيد سفر كوتاهي به كويت داشته باشيم اما سرنوشت مانع شد.

قرار است سفر رفسنجاني به كشورهاي منطقه از فردا با سفر به دمشق و سپس كويت آغاز شود.

لازم به ذكر است رضا سليماني ، مديركل روابط عمومي و تبليغات مجمع تشخيص مصلحت نظام ، ضمن تاييد گفت‌وگوي هاشمي رفسنجاني با خبرگزاري رسمي كويت ، دليل اين مصاحبه را سفر قريب‌الوقوع وي به كويت دانست.

Copyright: gooya.com 2016