یکشنبه 27 فروردین 1385

علي اکبر ولايتي: طرف‌هاي مذاكره خودرا براي گفت‌وگو با ايران هسته‌اي آماده‌كنند، ايرنا

* مذاكره با آمريكا بعيد است به جايي برسد

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۱/۲۷‬

دكتر "علي اكبر ولايتي " مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل خطاب به طرف‌هاي مذاكره‌كننده با ايران در خصوص مساله هسته‌اي تاكيدكرد كه خودرا براي " گفت‌وگو با ايران هسته‌اي " آماده كنند.

ولايتي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايران اظهار داشت : طرف‌هاي مذاكره كننده با ايران درخصوص مساله هسته‌اي بايد عاقلانه حركت كنند و درك نمايند كه مرحله جديدي آغاز شده و جمهوري اسلامي از سد تصنعي كه آنها پيش روي آن ايجاد كرده بودند ، گذشته است.

وي كه حدود ‪۱۶‬سال سكاندار دستگاه ديپلماسي ايران بود ، گفت : كشورهاي غربي و آمريكا بسيار تلاش كردند كه ايران به اين مرحله نرسد،اما حالا رسيده و به نظر من براي آنها ادامه روش گذشته كاري مدبرانه نيست و به‌مصلحت آنها نيز نمي‌باشد.

مشاور مقام معظم رهبري با تاكيد به اينكه تكنولوژي هسته‌اي در ايران بومي شده است و كسي نمي‌تواند آن را از ما بگيرد، تصريح كرد: شايد يك فشار سياسي و بين‌المللي و در فاز آخر فشار نظامي به ايران واردكنند،اما آيا با اين فشارها مي‌توانند تكنولوژي بومي به‌مرز خودكفايي‌رسيده را از بين ببرند.

" محمود احمدي نژاد " رييس جمهوري اسلامي ايران سه‌شنبه هفته گذشته در مشهد مقدس اعلام كرد كه ايران به كشورهاي هسته‌اي جهان پيوسته است.

رييس جمهوري گفت كه در تاريخ بيستم فروردين ماه سال ‪ ، ۸۵‬چرخه توليد سوخت هسته‌اي در مقياس آزمايشگاهي كامل شد و اورانيوم با غناي مورد نياز براي نيروگاه‌هاي هسته‌اي بدست جوانان ايراني توليد شده است.


** غافل نشويم
ولايتي در ارزيابي خود از دستيابي ايران به چرخه توليد سوخت هسته‌اي اظهارداشت : اينكه ايران سال‌ها تلاش فني و سياسي كرد تا علي رغم همه فراز و نشيب‌ها از سد تصنعي ايجاد شده پيش روي آن رد و وارد باشگاه كشورهاي داراي تكنولوژي بومي هسته‌اي شود ، اهميت فوق‌العاده‌اي دارد و نقطه عطف در تاريخ معاصر ما است، اما اين به‌معناي تمام شدن مشكلات نيست.

مشاور مقام معظم رهبري‌تصريح كرد: اگر مي‌خواهيم وارد مرحله صنعتي براي توليد انرژي شويم، بايد طريقي را كه در پيش گرفته‌ايم، ادامه دهيم . اكنون گام نخست موفقيت‌آميز را برداشته‌و مرحله اول را پشت سرگذاشته‌ايم اما چندين مرحله ديگر بلحاظ فني ، سياسي و بين‌المللي در پيش روي داريم.

وي گفت:ضمن اينكه دستيابي به تكنولوژي هسته‌اي امري مهم وموجب خوشحالي عموم ملت ايران است در عين حال ما را نبايد غافل كند از اينكه ممكن است و احتمال آن هم كم نيست كه مخالفان قدرتمند شدن جمهوري اسلامي ايران ، موانع عديده‌اي را بر سر راه ما يجاد كنند و مشكلاتي بوجود آورند.

ولايتي افزود: وضعيت طوري است است كه برخي كشورهاي غربي اگر يك كشور جهان سومي و بخصوص يك كشور اسلامي بخواهد در اين وادي قدم بگذارد،آنقدر كارشكني مي‌كنند تا اين خواسته در نطفه خفه شود.

اين صاحبنظر مسايل سياسي اظهار داشت : برخي كشورها تلاش‌هاي زيادي را در طي سال‌ها كرده‌اند،اما در آستانه ورود به باشگاه هسته‌اي عقب‌زده شده‌اند.

وي، براي ترسيم اهميت ورود ايران به باشگاه كشورهاي هسته‌اي جهان برغم همه كارشكني‌ها به پرونده هسته‌اي ليبي اشاره و تصريح كرد : ليبيايي‌ها در بخش هسته‌اي اقداماتي‌كردند،اما بدليل فشارهايي‌كه به آنها واردشد نتوانستند تحمل كنند و هر آنچه را كه بدست آورده بودند تحويل آمريكايي‌ها دادندو بعد فهميدند سرشان كلاه رفته و اعتراف كردند كه آمريكايي‌ها به وعده‌هاي خود عمل نكردند.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در پاسخ به اين پرسش آيا اين مرحله براي ايران فرصت است و يا تهديد؟،گفت : كشورهايي كه در موقعيت حساس جغرافياي سياسي جهان هستند و حركت هايشان در جهان تاثير گذار است اگر هر حركت موثر خود در صحنه بين‌المللي را خوب مديريت كنند يك فرصت است و اگر خوب مديريت نكنند به يك تهديد و بحران براي آنها تبديل مي‌شود.

ولايتي خاطرنشان كرد : ما از ابتداي انقلاب تاكنون در مقاطع زماني و به مناسب‌هاي مختلف با حوادث گوناگون از جمله مسايل داخلي تا حمله عراق به ايران و رودرويي با آمريكايي‌هاو تهديدهاي برخي كشورهاي‌غربي مواجه بوده‌ايم اما دولت و ملت ايران برغم صدماتي كه وارد شد از اين تهديدها با سربلندي گذشتند و نه تنها هويت و سرزمين خود را حفظ كرديم بلكه توانمندي‌هاي خودرا افزايش داديم و ظرفيت‌هاي تاريخي و جغرافيايي خودرا از قوه به فعل درآوريم و امروز ايران از لحاظ سياسي و دفاعي قدرت اول منطقه است.


** موضع سه دولت قبلي و دولت كنوني در خصوص مساله هسته‌اي مشترك است مشاور مقام معظم رهبري تاكيد كرد كه موضع دولت‌هاي ميرحسين موسوي ، هاشمي رفسنجاني ، خاتمي و احمدي نژاد در مساله هسته‌اي و حمايت از كار هسته‌اي مشترك است و علت آن هم‌اين بوده كه يك امر ملي و مورد درخواست مردم مي‌باشد.

وزير اسبق امور خارجه ايران اظهارداشت: سال‌هاي سال تحصيل كرده‌هاي ما در حوزه هسته‌اي ، افرادي كه با فن‌آوري هسته‌اي آشنا هستند و دولت‌هاي مختلف نظام اسلامي دراين زمينه كار كردند و توانستند تا رسيدن به هدف، موانعي را كه در طول مسير بود و بطور طبيعي مقابله با آنها كار آساني نبوده‌و نيست ، از پيش پاي بردارند.

وي گفت : اين موفقيت‌ها حاصل نشده است مگر به بركت انقلاب اسلامي و اين آبديدگي به‌دنبال تحمل سختي‌ها بوجود آمده ، بنابراين روبه رو شدن با مشكلات هم مخاطره‌آميز است و هم فرصتي براي ساختن كشور است.


** اگرضروري باشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي براي مراحل بعد تقويت شود ولايتي در پاسخ به اين پرسش " آيا براي مراحل بعدي كه بنظر مي‌رسد كار مذاكرات سخت‌تر هم باشد، نياز است تيم ايراني مذاكره‌كننده تغيير كند و يا به روش كنوني به كار خود ادامه دهد؟"، گفت: افراد و بخش‌هاي مختلف در روند مذاكرات هسته‌اي با طرف‌هاي مختلف بخت خودرا آزموده‌اند و جمع‌بندي نشان مي‌دهدكار پيچيده است و آسان نيست و به‌همين نسبت هم توقع زيادي‌از ظرفيت‌هاي موجود داشتن غيرواقع بينانه است.

مشاور مقام معظم رهبري افزود: ايده آل اين است ، اگر كسي در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي ، وزارت خارجه و يا دستگاه ديگري داراي ظرفيتي است كه از آن مي‌توان در صحنه بين‌المللي و مذاكرات هسته‌اي استفاده كرد حتما نبايد دريغ شود و بي‌جهت بخت خود را محدود نكنيم.

وي تاكيد كرد: به نظر من اگر در باز باشد به‌روي افراد معتقد و كاردان در مسايل مختلف مربوط به مذاكرات هسته‌اي اين كمك بهتري است و اگر ضرورت تشخيص داده شد محدوديت نباشد و افراد جديد اعم از ديپلمات ، سياسي و مطلع از موازين بين‌المللي‌هم به تيم‌مذاكره‌كننده بپيوندند كه اگر استفاده‌نكنيم، ضرر خواهيم كرد.

"علي اكبر ولايتي" وزير اسبق امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: با اقدامات تخريبي آمريكايي‌ها و سردرگمي‌سياسي كه آنها در عراق دارند بعيد مي‌دانم مذاكره با آمريكا حتي اگر شروع شود به‌جايي برسد.

وي كه حدود ‪ ۱۶‬سال سكاندار دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران بوده است در ارزيابي خود از اعلام آمادگي تهران براي مذاكره با آمريكا در خصوص مسايل عراق خاطرنشان كرد كه اين ارزيابي نظر شخصي وي است و بامسئوليت گذشته‌و فعلي سياسي و كاري او هيچگونه ارتباطي ندارد.

ولايتي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايرنا،افزود: پيش بيني بنده براساس شناختي است كه‌از آمريكايي‌ها دارم‌و همچنين اقداماتي كه آنها ظرف همين مدت، از زماني كه ايران به نوعي براي مذاكره جواب مثبت داده است، ناشي مي‌شود.

وي اظهار داشت : آمريكايي‌ها با رفتاري كه در قبال اعلام آمادگي ايران و همچنين تعامل با مسايل عراق در پيش گرفتند، براي ما و ملت و دولت عراق ثابت كرد كه آنها صادق نيستند.

اين صاحب نظر مسايل سياسي ، ادامه مداخلات غير قانوني آمريكا و انگليس در مسايل داخلي عراق از جمله كارشكني‌هاي زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: آمريكايي‌ها با تهديد و تعيين تكليف‌هاي غيرقانوني براي دولت عراق نشان‌داده‌اند كه چيزديگري در سر دارند، بخشي از تصميماتي كه پشت درهاي بسته اتخاد مي‌كنند ، مسوولان عراقي از آنها خبر ندارند و تنها در صحنه عمل متوجه مي‌شوند آنچه سفير يا وزير آمريكايي مي‌گويد با واقعيت‌ها متفاوت است.

ولايتي در پاسخ‌به اين پرسش كه چرا ايران به درخواست مقامات عراقي براي مذاكره با آمريكا در خصوص مسايل عراق پاسخ مثبت داد، تصريح كرد : موضوع مذاكره با آمريكا كه توسط نظام تصميم‌گيري شده فقط عراق است و نه خارج از آن، آن هم بازخواسته ايران نبوده و خواسته آمريكايي‌ها بوده است. ايران هم به آنها جواب نداد تا اينكه مسوولان رده بالاي عراق درخواست كردند.

وي با تاكيد به اينكه در هرگونه مذاكره با طرف‌هاي مقابل همواره همه چارچوب‌هاي نظام رعايت مي‌شود و اين مورد هم مستثني نيست ، تاكيدكرد: بايد توجه داشت آمريكايي‌ها در مقاطع مختلف به ويژه در ماه‌هاي گذشته و از طرق گوناگون بارها و بارها به اطلاع دولت جمهوري اسلامي ايران رسانده بودند كه در رابطه با عراق مطالبي دارند و مي‌خواهند با ايران گفت‌وگوكنند اما ايران به اين درخواست پاسخ نداد تا زماني‌كه مورد درخواست مسوولان بلندپايه عراق قرارگرفت ، اما اين تصميم نيز هنوز شكل نهايي و اجرايي به‌خود نگرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير اسبق امور خارجه ايران گفت : اين نوع برخوردي كه ايران بعد از درخواست آمريكايي‌ها و تاييد مسوولان عراقي كرد و به نوعي برخورد مثبت تلقي شد، بيش ازاين كه نشانه خواست ايران براي مذاكره با آمريكا باشد، يك نوع پاسخ مثبت به خواسته مسوولان عراقي است تابعدها اگر در عراق احيانا مشكلاتي بين عراقي‌ها و اشغالگران در اثر كارشكني‌هاي آمريكايي‌ها و انگليسي‌ها در رابطه با مسايل مربوط به امنيت داخلي و روند شكل‌گيري دولت جديد عراق نه تنها حل نشد بلكه افزايش يافت و پيچيده‌تر هم شد،مسوولان عراقي‌كه از دوستان ما هم هستند از ايران جاي گلايه نداشته باشند.

ولايتي ادامه داد : پاسخ مثبت ايران به درخواست مقامات عراقي پاسخ به اين اشكال مقدر است كه اگر ايران كمك‌مي‌كرد آمريكايي‌ها اين كارهاي بي‌حساب را نمي‌كردند، پس اين پاسخ بيش از آنكه به‌درخواست آمريكايي‌ها باشد در جهت مساعدت به عراقي‌ها است.

اين صاحبنظر مسايل سياسي در عين حال تاكيد كرد : مشكلات مردم عراق جز با وحدت و يكپارچگي ومقابله با اشغالگران ، پرهيز از اقدامات تفرقه آميز حل نمي‌شود و دادن امتياز به اشغالگران آمريكايي و انگليسي گره‌اي از كار آنها نخواهد گشود.

وي اظهارداشت: آمريكايي‌ها و انگليسي‌ها دچار توهم شده‌اندو تصور مي‌كنند جنگي اتفاق افتاده و عراق را تصرف كرده‌اند و حالا مي‌توانند هرطور كه دلشان بخواهد در امور داخلي عراق دخل و تصرف كنند.

ولايتي گفت : از نوع سخنان اخير وزير امور خارجه‌آمريكا و برخي ديگر از مسوولان آمريكايي و انگليسي برمي‌آيد كه براي خودشان حق قائل هستند در امور داخلي عراق دخالت كنند، مثلا مي‌گويند وزيران مهم كابينه دولت عراق بايد با نظر ما برگزيده شوند ، مگر عراق مستعمره آمريكاست و مگر استعمار انگليس بازگشته است ؟!
وزير اسبق امور خارجه ايران در پايان تاكيد كرد : فكر مي‌كنم دل بستن به مذاكره ايران با آمريكابراي حل عادلانه مشكلات‌مردم عراق بدون اينكه مردم عراق خود تلاش كنند يك نوع ساده‌نگري سياسي است.

Copyright: gooya.com 2016