یکشنبه 10 اردیبهشت 1385

آصفي: نامه ايران نقطه عطفي در همكاري با آژانس است، تنها راه، بازگشت پرونده به آژانس است، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۲/۱۰‬

"حميدرضا آصفي" سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص نامه جديد ايران به آژانس بين‌المللي انرژي‌اتمي، اين نامه را نقطه عطفي در همكاري‌هاي ايران با آژانس توصيف كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا وي روز يكشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران افزود: چنانچه شوراي حكام و آژانس متحد شوند كه پرونده ايران در آژانس بررسي شود، آماده‌ايم كه نهايت همكاري را با آژانس داشته باشيم.

آصفي افزود: نامه‌اي كه جمهوري اسلامي ايران فرستاد ظرفيت آژانس را براي كار، بيشتر مي‌كند.

وي گفت: از روزي كه تصميم گرفته شود كه پرونده ايران در آژانس بررسي شود از آن زمان ظرف سه هفته برنامه و تقويم همكاري با آژانس را ارايه خواهيم كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه درپاسخ به سوال ديگري تاكيد كرد كه الان صحبت از آن نيست كه جمهوري اسلامي ايران از ان پي تي خارج مي‌شود يا نه.

وي‌افزود: اقدامات ما متناسب باعملكرد طرف مقابل است، درمقابل اقدامات راديكال، ايران اقدامات متناسب انجام مي‌دهد و اگر طرف مقابل اقدام معقول كند، اقدام ايران هم متناسب با آن خواهد بود.

آصفي خاطر نشان كرد: در صورتي كه آژانس پرونده ايران را به شوراي امنيت بفرستد و اين شورا نيز تصميم‌هايي در قبال ايران بگيرد، ايران متناسب با آن تصميمات همكاري خود با آژانس را تعريف و تنظيم مي‌كند.


** گزارش البرادعي، آنچه آمريكا در پي آن بود را محقق نكرد
آصفي درخصوص گزارش جديد محمد البرادعي به‌شوراي امنيت سازمان ملل گفت:
اين گزارش نشان مي‌دهد كه هيچ محمل قانوني براي ارسال پرونده ايران به شوراي امنيت وجود ندارد.

وي با بيان اين كه اين گزارش آنچه كه آمريكا در پي آن بود را محقق نكرد، گفت: گزارش البرادعي تصريح دارد كه ايران انحراف ندارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه بندي در اين گزارش وجود دارد كه در آن آژانس وقت بيشتري براي بررسي مي‌خواهد، افزود: اين نشان‌دهنده نگراني آژانس از عملكرد شوراي امنيت و برخي كشورها است كه مي‌خواهد آژانس را دور بزنند.

** بحث تعليق غني‌سازي از دستور كار جمهوري اسلامي ايران خارج است وي گفت : جمهوري اسلامي ايران از مسيري كه طي كرده است برنخواهد گشت، بنابراين بحث تعليق تحقيقات خواسته‌اي است كه مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

سخنگوي وزارت امور خارجه به اجلاس پاريس توصيه كرد كه از زبان تهديد و فشار اجتناب كنند و تاكيد كرد: تنها راه برون رفت از اين شرايط بررسي پرونده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و نه شوراي امنيت است.


** زمان مذاكره با آمريكا مناسب نيست
آصفي در پاسخ به اين پرسش‌كه آيا زمان مذاكره با آمريكا فرانرسيده است، گفت: در حال حاضر زمان مذاكره با آمريكا مناسب نيست.

وي تاكيد كرد: مذاكره با آمريكا در دستور كار جمهوري اسلامي ايران نيست.

"حميدرضا آصفي" سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: غني‌سازي تحقيقاتي غير قابل بازگشت است.

آصفي روز يكشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در عين حال گفت:
جمهوري اسلامي ايران علاقمند است كه غني‌سازي صنعتي از دل مذاكرات بيرون بيايد.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه ايران از حق خود در اين زمينه صرف نظر نمي‌كند، تاكيد كرد: ما آماده‌ايم كه از طريق مذاكره و تفاهم به آن برسيم.


** چرا در دقيقه ‪۹۰‬
خبرنگاري از آصفي پرسيد: شما نامه اخير ايران به آژانس را يك نقطه عطف دانسته‌ايد ، پس چرا اينقدر دير و دقيقه ‪ ۹۰‬اقدام شد؟
آصفي پاسخ داد: دقيقه ‪ ۹۰‬نبود. البته در بازي فوتبال در وقت اضافه هم گل مي‌زنند.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد كه مهم اين است كه هر اقدامي بر اساس تدبير انجام شود كه اين امر صورت گرفته است.


** طرح جديد
خبرنگاري از آصفي در خصوص طرح جديد يك كشور اروپايي براي پرونده هسته‌اي ايران سوال كرد.

سخنگوي وزارت خارجه ضمن تاييد اين خبر از بيان اينكه كدام كشور اروپايي اين طرح را ارايه كرده است ، خودداري كرد.

آصفي در عين حال در پاسخ به پرسشي كه آيا اين كشور فرانسه است گفت:
اين كشور فرانسه نبود.


** دو زنجيره ديگر ‪۱۶۴‬تايي
خبرنگاري از آصفي پرسيد: آيا اين خبر صحت دارد كه ايران دو زنجيره ‪ ۱۶۴‬تايي ديگر سانتريفيوژ را آماده كرده است؟
سخنگوي وزارت خارجه پاسخ داد: كارشناسان كار خود را انجام مي‌دهند و هر زمان كه آماده شود ، اعلام خواهد شد.


** غني‌سازي مشكلي ندارد
خبرنگار ديگري پرسيد آيا اين خبر صحت دارد كه غني‌سازي با زنجيره ‪۱۶۴‬تايي مشكل پيدا كرده است؟
آصفي پاسخ داد: مشكلي ندارد.


** پيشنهاد روسيه هم روي ميز است
يك خبرنگار خارجي از سرنوشت طرح روسيه سوال كرد و آصفي پاسخ داد:
پيشنهاد روسيه هنوز روي روي ميز است، ولي بايد جامع و آماده شود.


** در مذاكره با آمريكا خيري نيست
آصفي همچنين در پاسخ به سوالي درباره امكان مذاكره ايران و آمريكا گفت: در مذاكره با آمريكا خيري نيست چون آمريكايي‌ها هميشه از موضع تكبر و با تبليغات مسموم تلاش مي‌كنند كه اهداف خود را دنبال كنند. در چنين شرايطي مذاكره به نفع نيست.


** چرا اين تصميم گرفته شد؟
آصفي در پاسخ به اين پرسش كه چرا اين تصميم گرفته شده است، گفت:
رفتار غلط آمريكا ، صحبت‌ها و اشتباهات مكرر آنها، بدبيني‌هاي ما را دامن زد.

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص بحث عراق نيز گفت: آينده عراق را بايد عراقي‌ها تعيين كنند و اگر دخالتهاي آمريكا در اين كشور نبود،تشكيل دولت در عراق زودتر به نتيجه مي‌رسيد.


** تحريم اقدامي غير عقلاني است
آصفي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص واكنش ايران به تحريم احتمالي گفت: تحريم به لحاظ عملياتي ، اقدامي غير عقلاني است.

او توضيح داد كه در صورت اعمال تحريم عليه ايران، طرف مقابل بيشتر ضرر مي‌كند و شكننده تر خواهد بود.

آصفي در عين حال گفت كه اگر اين تصميم غير عقلاني هم گرفته شود ، در اين صورت ايران تدابير لازم را انديشيده است.


** نمي‌خواهيم فضاي دنيا ملتهب شود
آصفي در پاسخ به سوال ديگري تصريح كرد كه جمهوري اسلامي ايران دوست دارد فضاي كنوني دنيا ملتهب نشود. البته برخي كشورها با تصميم غلط خود سعي دارند كه فضاي دنيا را ملتهب كنند.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به همكاري ايران با اروپا، ژاپن، چين، هند ، پاكستان در زمينه نفت و گاز ، بر ضرورت ادامه اين همكاريها تاكيد كرد.


** آيا از موشك شهاب ‪ ۳‬استفاده مي‌كنيد؟
خبرنگاري از آصفي پرسيد اگر به ايران حمله شود آيا ايران از موشك شهاب ‪ ۳‬براي حمله به منافع آمريكا استفاده مي‌كند؟
آصفي پاسخ داد: نمي‌دانم شما چرا روي خط حمله مي‌رويد. اين بحث، يك بحث رواني و فاقد مبناي عقلاني است.

وي افزود: ما اصلا بحث حمله نظامي را جدي نمي‌دانيم و كساني كه اين گزينه را مطرح مي‌كنند، از دنياي كنوني فاصله دارند.


** اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي
آصفي در پاسخ به سوال ديگر اين خبرنگار در خصوص همكاريهاي بيشتر ايران با آژانس كه در نامه اخير مقامات ايراني به مسوولان آژانس مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: ما آمادگي داريم در صورتي كه پرونده ايران صرفا در آژانس مطرح شود، بر اساس مسووليتهايمان و در چارچوب آژانس با اين نهاد بين‌المللي همكاري كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه توضيح داد كه اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي و اقدامات داوطلبانه ديگر كه مسير قانوني خود را طي كند، مي‌تواند از جمله اين همكاريها باشد.

وي با بيان اينكه بخاطر رويكرد غلط آژانس برخي همكاريهاي ايران با آژانس قطع شده است خاطرنشان كرد در صورتي كه اين رويكر اصلاح شود ، ايران در تصميم خود تجديد نظر مي‌كند.


** هيچ مذاكره‌اي صورت نگرفته است
آصفي در پاسخ به سوال ديگري درباره دعوت دو ديپلمات آمريكايي به كنفرانس هسته‌اي ايران كه هفته گذشته از طرف مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد ، گفت: اين افراد نه به عنوان يك سياستمدار، بلكه به عنوان محقق آمده بودند و وزارت امور خارجه چك‌هاي لازم را با دستگاههاي مسوول براي صدور روايد انجام داده بود.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد كه با اين افراد هيچ مذاكره‌اي صورت نگرفته است.


** زمان براي مذاكره مناسب نيست
آصفي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا ايران حاضر به مذاكره با اروپا و آمريكاست، گفت: اگر اروپا زبان تهديد را كنار بگذارد ، آماده مذاكره هستيم، هرچند الان هم با اروپايي‌ها مذاكره مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه در عين حال گفت كه زمان براي مذاكره با آمريكا مناسب نيست.


** سفير فرانسه سه بار احضار شد
آصفي در اين نشست مطبوعاتي همچنين در پاسخ به سوالي درباره كشته شدن يك شهروند ايراني در فرانسه گفت: در اين خصوص سه بار سفير فرانسه را احضار كرده و توضيح خواسته‌ايم.

وي افزود: اينكه فردي ‪ ۱۴‬ماه بازداشت شود و بعد به شكل مشكوكي كشته شده و دفن شود ، با هنجارهاي بين‌المللي سازگار نيست.

آصفي اتفاقات روي داده در اين زمينه را مبهم توصيف كرد و گفت كه ايران از فرانسه خواسته است كه كميته‌اي براي بررسي موضوع تشكل شود.

"حميدرضا آصفي " سخنگوي وزارت امور خارجه ايران‌در ادامه كنفرانس خبري روز يكشنبه خود به شركت‌كنندگان در اجلاس آتي پاريس توصيه كرد كه از زبان تهديد و فشار عليه ايران استفاده نكنند.

وي تاكيد كرد : گذشته نشان داده است كه استفاده از زبان تهديد و فشار به هيچ وجه موفق نبوده است.

آصفي ، راه حل را مذاكره دانست و گفت : جمهوري اسلامي ايران از مسيري كه طي كرده برنخواهد گشت، بنابراين بحث تعليق تحقيقات ، خواسته‌اي است كه مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

سخنگوي وزارت‌خارجه در عين حال از اجلاس پاريس خواست‌كه براساس واقعيات، "ان. پي.تي" و هنجارهاي بين‌المللي با ايران تعامل داشته باشند.


** يك تبعه فرانسه دستگير شده است
آصفي در پاسخ به سووالي ، دستگيري يك تبعه فرانسوي در ايران را تاييد كرد.

وي گفت كه مراحل قضايي بررسي پرونده اين تبعه فرانسوي در قوه قضاييه در حال طي شدن است.


** شهروند كانادايي
خبرنگاري از آصفي در خصوص دستگيري يك شهروند كانادايي سووال كرد و او پاسخ داد: سفير كانادا ديروز (شنبه) به صورت شفاهي اين موضوع را به وزارت خارجه اطلاع‌داد و ماگفتيم كه در اين زمينه يادداشت‌بدهد تا از دستگاه قضايي پي‌گيري كنيم.


** جلسه رييس جمهوري با مسوولان سياسي
خبرنگاري‌از آصفي در خصوص جلسه صبح‌يكشنبه رييس جمهوري با مسوولان سياسي از جمله دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزراي كشور ، امور خارجه و اطلاعات ، سووال كرد كه وي در پاسخ گفت : از اين جلسات زياد برگزار مي‌شود.

سخنگوي وزارت‌خارجه تصريح‌كرد:رييس جمهوري در حوزه‌هاي اقتصادي و فرهنگي نيز اين جلسات را برگزار مي‌كند و جلسه امروز (يكشنبه) هم با مسوولان سياسي بوده است.


** موضع رييس جمهوري موضع نظام است
آصفي در پاسخ به سووال ديگري مبني بر اينكه آيا موضع‌اخير رييس جمهوري مبني بر عدم مذاكره با آمريكا ، موضع نظام است ،گفت: آنچه رييس جمهوري در خصوص مذاكره با آمريكا گفت ، موضع كشور و نظام است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي با اشاره به تلاش آمريكا براي منصرف‌كردن كشورهايي همچون ژاپن، هند و پاكستان از همكاري با ايران ، خاطرنشان كرد : كشورها بر اساس منافع خود تصميم مي‌گيرند همانطور كه هندو پاكستان در زمينه طرح‌لوله گاز اينگونه عمل كردند.

سخنگوي وزارت‌خارجه‌ايران همچنين، ژاپن را كشوري بزرگ، مستقل و توانمند توصيف‌كرد و افزود:ژاپن نيز براساس منافع ملي خود عمل مي‌كند واجازه نخواهد داد كه آمريكا با زورگيري ، سياست يك‌جانبه خود را پيش ببرد.


** اروپا به آينده فكر كند
آصفي در ادامه‌اين نشست مطبوعاتي با تاكيدبه اينكه بحث تعليق غني‌سازي از دستور كار خارج شده است ، به اروپا توصيه كرد كه به آينده فكر كند.

وي به تعلل اروپايي‌ها و نقض يك طرفه توافق پاريس از سوي آنها اشاره و ابراز اميدواري كرد كه در آينده و از طريق مذاكره موضوع حل‌وفصل شود.


** تقويم همكاري با آژانس چه زماني ارايه مي‌شود؟
آصفي در خصوص زمان ارايه تقويم همكاري ايران به آژانس گفت : از روزي كه تصميم گرفته شود كه پرونده ايران در آژانس بررسي شود ، از آن زمان ظرف سه هفته برنامه و تقويم همكاري با آژانس را ارايه مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد كه در خصوص اين برنامه با مسوولان آژانس نيز تبادل نظر خواهد شد.

وي با بيان اينكه در اين برنامه زمان‌بندي شده مي‌توان به سوالات باقي مانده پاسخ داد، تصريح كرد: ايران آماده است كه بر اساس برنامه زمان‌بندي شده با آژانس همكاري كند.


** " هولوكاست " و " دو عنصر آمريكايي "
زمان برگزاري كنفرانس هولوكاست و همچنين موضع وزارت خارجه در قبال حضور " دو عنصر آمريكايي" در كنفرانس هسته‌اي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ، از ديگر سوالاتي بود كه در نشست خبري آصفي مطرح شد.

سخنگوي وزارت خارجه توضيح‌داد كه اين وزارتخانه به وظيفه خود در زمينه معرفي دعوت‌شدگان به كنفرانس به مراجع‌ذيربط اقدام كرده و پس از تاييد اين مراجع، اقدام به صدور ويزا كرده است.

آصفي‌در خصوص زمان‌برگزاري كنفرانس هولوكاست نيز گفت:بايد مقالات دريافت شود تا پس از نظرخواهي ، در زمينه زمان دقيق برگزاري كنفرانس ، تصميم‌گيري شود.


** سخنگوي وزارت خارجه در دسترس است
در ادامه اين نشست مطبوعاتي، خبرنگار صدا و سيما از در دسترس نبودن آصفي گلايه كرد.

سخنگوي وزارت خارجه گفت كه او ‪ ۲۴‬ساعته در خدمت خبرنگاران است.

آصفي در عين حال افزود : بعضي مواقع به دليل جلسات يا ملاقاتهاي خارجي شايد امكان مصاحبه نباشد.

وي همچنين با زبان طنز گفت:البته شايد گاهي هم بخواهيم فكر كنيم. آدم چند دقيقه هم بايد فكر كند!

"حميدرضا آصفي" در ادامه نشست مطبوعاتي خود تصريح كرد كه تنها راه برون رفت از شرايط كنوني، بررسي پرونده هسته‌اي ايران در آژانس است.

آصفي خاطرنشان كرد كه شوراي امنيت با در اختيار گرفتن پرونده ، آژانس را تحقير مي‌كند.

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد كه شوراي امنيت ظرفيت بررسي اين پرونده به لحاظ كارشناسي را ندارد.


** جو دنيا اين است كه پرونده به آژانس برگردد
آصفي همچنين توضيح داد كه در حال حاضر پرونده هسته‌اي ايران بين آژانس و شوراي امنيت معلق است.

وي با اشاره به ديدگاه كشورهاي روسيه، چين ، غير متعهدها و كشورهاي مسلمان مبني بر ضرورت بررسي پرونده ايران در آژانس گفت: در گزارش جديد البرادعي نيز تصريح شده است كه آژانس به وقت زيادي نياز دارد.

آصفي گفت: در مقابل جو عمومي دنيا كه تاكيد دارد پرونده ايران در آژانس بررسي شود ، آمريكا و چند كشور ديگر مي‌گويند كه اين پرونده بايد به شوراي امنيت برود.


** ايران چه خواهد كرد؟
آصفي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ايران در چه صورتي همكاري خود با آژانس را معلق مي‌كند، گفت: در اين زمينه چند نكته مورد توجه است.

"نخست آنكه ايران در شرايط تهديد و فشار مذاكره نمي‌كند. دوم آنكه اگر پرونده ايران در شوراي امنيت بررسي و تصميم گرفته شود ، ايران هيچ گزينه‌اي را براي خود منتفي نمي‌داند."
آصفي تاكيد كرد كه اگر تصميمات در قبال ايران تند و حاد باشد ، تصميم ايران نيز تند و حاد خواهد بود ولي اگر تصميمات معقول باشد، رفتار ايران نيز متناسب با آن خواهد بود.


** هچكس مذاكره نكرده است
آصفي در پاسخ به سوال ديگري درباره حضور دو ديپلمات آمريكايي در ايران و شركت در كنفرانس هسته‌اي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت : اين افراد به عنوان محقق به ايران آمدند و سخنراني كردند.

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد كه "هيچ كس در ارتباط با روابط ايران و آمريكا ، مذاكره نكرده است."
آصفي گفت: مذاكره با آمريكا در دستور كار نيست.


** بحث انتقال دانش هسته‌اي نيست
خبرنگاري از آصفي پرسيد كه آيا ايران قصد دارد دانش هسته‌اي خود را به كشورهايي چون سودان منتقل كند؟ او پاسخ داد: نه به هيچ وجه اين بحث مطرح نيست و در انتشار اخبار در اين زمينه دقت نشده است.

وي توضيح داد كه جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد به سودان و ساير كشورهاي اسلامي علم و تكنولوژي روز را منتقل كند.

آصفي تاكيد كرد كه بحث انتقال دانش و تكنولوژي هسته‌اي نيست.


** گزارش البرادعي مي‌توانست بهتر باشد
خبرنگاري نظر آصفي را در خصوص گزارش جديد البرادعي جويا شد و او پاسخ داد: اين گزارش مي‌توانست بهتر باشد.

آصفي در عين حال افزود: البته اين گزارش آنچه كه آمريكا در پي آن بود، نيست چراكه در آن تاكيد شده است ايران انحراف ندارد.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد كه اگر كار آژانس حرفه‌اي باشد ، ايران نگراني ندارد.

آصفي با بيان اين نكته كه دبيرخانه آژانس از كار غير حرفه‌اي شوراي حكام و برخي كشورهاي قدرتمند ناراحت هستند، گفت: گزارش نشان مي‌دهد كه هيچ محمل قانوني براي ارسال پرونده ايران به شوراي امنيت وجود ندارد.

وي همچين با بيان اينكه ايران تحت شرايط فشار و تهديد ، نه مذاكره مي‌كند و نه تسليم مي‌شود، گفت كه اين موضوع بايد از طريق گفت و گو و در فضايي آرام و باتدبير و بدون ماجراجويي حل و فصل شود.


** پاسخ به سوال يك خبرنگار خارجي
يك خبرنگار خارجي از آصفي پرسيد كه آيا اين امر صحت دارد كه موضوع هسته‌اي بهانه‌اي است براي سرپوش گذاشتن دولت ايران بر مشكلات داخلي؟ آصفي پاسخ داد: برعكس، ما فكر مي‌كنيم كه آمريكا موضوع فعاليتهاي صلح آميز هسته‌اي ايران را بهانه‌اي قرار داده براي پوشاندن ناكامي خودش در عراق ، فلسطين و آمريكا.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد كه آمريكا در اين مسير نه تنها متعهدين غربي بلكه حمايت مردمي خود را نيز از دست داده است.

آصفي گفت: دليلي ندارد از فناوري صلح آميز هسته‌اي براي پوشش امور ديگر استفاده كنيم.

وي دسترسي به اين فناوري را حق مشروع هر كشوري از جمله ايران دانست و تصريح كرد: مردم ايران در موقعيت‌هاي مختلف نظر خود را در اين زمينه اعلام كرده‌اند و دولت در پي اجراي اين نظر است.


** جامعه جهاني نگران نيست
آصفي در پاسخ به سوال ديگري تصريح كرد كه جامعه جهاني نگران پرونده ايران نيست، بلكه اين آمريكاست كه به دليل مخالفت با استقلال ايران ، فتنه انگيزي مي‌كند.

وي افزود: آمريكا در مورد هر ملتي كه بخواهد مستقل زندگي كند، فتنه انگيزي مي‌كند، از جمله در مورد كوبا، ونزوئلا و ايران.


** فردا امير قطر به تهران مي‌آيد
آصفي در ابتداي اين نشست مطبوعاتي خبر داد كه روز دوشنبه امير قطر وارد تهران خواهد شد و علاوه بر ديدار با رييس جمهوري با رهبر معظم انقلاب نيز ديدار خواهد كرد.

سخنگوي وزارت خارجه موضوعات مورد بحث در اين ديدارها را بررسي مسايل منطقه، گسترش روابط دوجانبه، اوضاع بين‌المللي، اوضاع عراق و فلسطين عنوان كرد.

Copyright: gooya.com 2016