پنجشنبه 14 اردیبهشت 1385

سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها افتتاح شد، سخنان صفار هرندی، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها صبح امروز باحضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افتتاح شد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، در اين نمايشگاه كه يش از پانصد موسسه و نشريه حضور دارند تا 22ارديبهشت به كار خود ادامه خواهد داد.

نمايشگاه مطبوعات امسال با حدود چهار هزار و پانصد متر وسعت، به روزنامه‌ها 12 متر مربع، نشريات 6 متر و موسسات 24 متر غرفه در سالن‌هاي 1، A 1، 2، 4 و 35 برپا شده است.

***

صفار هرندی:
نمايشگاه مطبوعات زير پوشش همه جانبه دولت قرارگيرند
نمي‌توانيم همچون گذشته فقط درارتباط با رسانه‌هاي مكتوب فعاليت كنيم


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز بعد از ديدار از غرفه‌هاي a1 و 1 و 2 كه در آن نشريات داخلي واقع شده است در جمع خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي در ستاد اطلاع رساني نمايشگاه مطبوعات حضور پيدا كرد و به تشريح ديدگاه‌هاي دولت نهم در ارتباط با مطبوعات پرداخت و به سوالات آنها به همراه ظهوريان، مديركل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد و رييس نمايشگاه، همچنين مختار پور، معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدحسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ابتدا با تشكر از دست اندركاران برگزاري اين نمايشگاه گفت: خوشحال هستم كه امروز نمايشگاه ديگري در حوزه‌ي مطبوعات افتتاح شده است و خداوند به من و به عنوان يك عضو خانواده مطبوعات اين توفيق را داده كه بتوانم خدمت گذار خانواده مطبوعات باشم، من اميد دارم اين دوره‌اي كه در خدمت شما هستم زمينه‌اي فراهم شود، تا مطبوعات ما از لحاظ كمي و كيفي ارتقا پيدا كرده و به سطح بالا صعود كنند.

صفار هرندي با بيان اينكه مطمئنا نمايشگاه داراي كاستي‌هايي است گفت: ولي شما مطمئن باشيد كه دوستان دست اندركار برپايي نمايشگاه تلاش زيادي كرده‌اند كه كاستي‌ها كمتر باشد و من به سهم خودم اگر قصور و كاستي در اين ارتباط وجود دارد از شما پوزش مي‌خواهم.

صفار هرندي در ادامه به تشريح ديدگاه‌هاي دولت نهم در مورد مطبوعات پرداخت گفت: شعار اين دولت بازگشت به مباني اعتقادي و اخلاقي جامعه از يك سو و خاكساري و خدمت گذاري بي شائبه و از سوي ديگر با در نظر گرفتن محبت و مهرورزي به بندگان خدا و شهروندان ايران عزيز بوده است.

وي با بيان اينكه ما همگي براي ارتقاي ايران عزيز تا آنجا كه مي‌توانيم تلاش مي‌كنيم و اين آرمان كل نظام است گفت: من از اهالي مطبوعات و تمام كساني كه دلشان براي ايران و اسلام مي‌تپد در سال پيامبر عزيز اسلام (ص) مي‌خواهم در جهت عزت و سرافرازي ايران و مهرورزي با مردم و تقويت بنيه‌ي اعتقادي و اخلاقي مردم قدم بردارند و ما دست كساني كه در اين راه قدم بر مي‌دارند به گرمي مي‌فشاريم و از اقدامات آنها استقبال همه جانبه مي‌كنيم.

صفر هرندي با بيان اينكه در كشور ما نيز به مانند اكثر كشور‌هاي دنيا مي‌بايست مطبوعات زير پوشش همه جانبه دولت قرار گيرند، گفت:‌ البته اينكه نحوه‌ي حمايت‌ها چگونه باشد، يك مساله قابل بحث است.

وي گفت: ما در حال حاضر يارانه‌هايي را در باب توزيع كاغذ و ساير لوازم مطبوعاتي به اهالي رسانه مي‌دهيم، البته بايد بررسي كنيم و ببينيم كه آيا راه ديگري جز راه فعلي براي رساندن يارانه به اهالي مطبوعات وجود دارد.

وي گفت: متاسفانه بعضا يارانه‌هاي وزارت ارشاد مستقيما به اهالي مطبوعات نمي‌رسد و اين يارانه‌ها را واسطه‌گرها و يا كساني كه كمترين زحمت را در عرصه مطبوعات مي‌كشند مي‌برند و اطلاعات ما مويد صحت اين موضوع است.


بنابراين ما بايد به دنبال راه‌حل ديگري براي توزيع يارانه‌ها به اهالي مطبوعات باشيم. به نحوي كه اين يارانه ها در اختيار خود اهالي مطبوعات قرار گيرد، نه ديگران، به گونه‌اي كه ذره‌اي از دادن يارانه‌ها كاسته شود.

وي گفت: من اكيدا با حذف يارانه مطبوعات مخالف هستم و معتقدم كه ما به زودي به زماني نخواهيم رسيد كه حوزه‌ي نشر ما بي‌نياز از يارانه باشد و معتقدم كه بايد اين يارانه‌ها را به بهترين راه‌حل توزيع از اهالي مطبوعات داشت.

صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بعد از تشريح ديدگاه‌هاي خود در ارتباط با مطبوعات به سوالات خبرنگاران در ارتباط با حوزه نشر و مطبوعات پاسخ گفت: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به سوالي در مورد برنامه‌هاي اين وزارتخانه در حمايت از مطبوعاتي كه در ارتباط با دفاع مقدس و شاهد فعاليت مي‌كنند گفت: همگي مي‌دانيم كه استقلال كنوني ايران عزيز مديون خون شهداست و اكنون اگر ما در اوج افتخار زندگي مي‌كنيم به خاطر تلاش‌هاي آنهاست و وزارت ارشاد نيز وظيفه خود مي‌داند كه در جهت ترويج فرهنگ دفاع مقدس از رسانه‌هايي كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند حمايت كند و تاكنون خوشبختانه اقدامات مثبتي در اين ارتباط انجام شده است.

وزير ارشاد در ارتباط با ايجاد معاونت رسانه‌يي در وزارت ارشاد گفت: بنده پيشنهاد تشكيل اين معاونت خانه را در جشنواره وبلاگ نويساني كه در حوزه انقلاب فعاليت مي‌كردند ارايه كردند، اين معاونت رسانه‌يي در برگيرنده رسانه‌هاي مكتوب، ديجيتالي، سايت‌ها ، وبلاگ‌ها و خبرگزاري‌ها كه در حوزه اينترنت تعريف مي‌شوند خواهد بود.

وي گفت: ما نمي توانيم همچون گذشته فقط در ارتباط با رسانه‌هاي مكتوب فعاليت كنيم، چون در حال حاضر حوزه‌ي رسانه بسيار گسترش پيدا كرده است.

وي گفت: اين موضوع يعني ايجاد اين معاونت خانه در حال بحث و بررسي است و ما داريم آن را بررسي مي‌كنيم تا تبديل به طرح شود.

وي گفت: در صورتي كه معاونت رسانه‌اي تكميل شود اين معاونت خانه جامع‌تر از معانت مطبوعاتي خواهد بود و معاونت مطبوعاتي كنوني را نيز در بر خواهد گرفت.

وزير ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگاري در ارتباط با صدور پروانه‌هاي خبرنگاري از سوي وزارت ارشاد، اظهار داشت: در قبل از انقلاب و در ابتداي انقلاب رسانه‌هاي ما محدود بودند كه سه الي چهار روزنامه بيشتر نداشتيم و كارت‌هاي خبرنگاران اين مطبوعات داراي اعتبار بود و در همه‌ي جاها مي‌توانستند خبرنگاران با استفاده از اين كارت‌ها فعاليت كنند؛ ولي در حال حاضر با توجه به رشد روزافزون مطبوعات و اينكه خود مطبوعات كارت‌ها خبرنگاري را صادر مي‌كنند و نهاد‌هايي كه در جامعه ايجاد شده‌اند كه مدعي هستند بايد كارت‌هاي خبرنگاري از آنجا صادر شود اين امر باعث شده تا كارت‌هاي خبرنگاري كنون جايگاه گذشته را نداشته و در برخي ادارات اين كارت‌ها معتبر نباشند.


وي گفت: وزارت ارشاد مبحثي را مطرح كرد كه كارت‌هاي خبرنگاري را اين وزارت خانه صادر كند كه در آن موضع تعدادي از اصحاب مطبوعات اعتراض كردند و گفتند چرا اين وزارتخانه مي‌خواهد كارت صادر كند. حال ما سوالمان اين است، كه آيا اين رسانه‌ها مي‌خواهند همچنان با اين كارت‌هايي كه چندان اعتبار ندارد فعاليت كنند يا اينكه با كارت‌هايي فعاليت كنند كه داراي پشتوانه است.

وي گفت:‌ ما مي‌خواهيم كارت‌هايي ارايه كنيم كه داراي پشتوانه باشد و پشتيباني‌هاي لازم از خبرنگار بشود.

وي ادامه داد: ما در مورد اين موضوع در حال حاضر با اصحاب رسانه در حال صحبت هستيم و ديدگاهاي آنها را مي‌خواهيم جمع آوري كنيم و بعد از آن يك تصميم قاطع اتخاذ كنيم.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا همچنين مختارپور، معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد نيز در پاسخ به اين سوال در ارتباط با كارت‌هاي خبرنگاري اظهار داشت‌: ما در حال حاضر هزار و هفتصد نشريه داريم كه فعاليت مي‌كنند و نزديك به هزار نشريه نيز مجوز دارند براي انتشار دارند. يعني ما جمعا 2700 نشريه داريم كه اين تعداد نشريه مي‌تواند براي خبرنگاران خود كارت صادر كند. ما گفتيم كه بايد زمينه‌اي فراهم شود كه خبرنگاران و روزنامه‌نگاراني كه در يك نشريه به مدت طولاني، مثلا ده‌ها سال فعاليت مي‌كنند نبايد از نظر امتياز صدور كارت و ارزش كارت خبرنگاري با روزنامه‌نگاراني كه در يك نشريه جديد الاتاسيس كه تازه مجوز نشر گرفته يكسان باشند.

به گزارش ايسنا، وزير ارشاد در پاسخ به سوالي در مورد فعاليت‌هاي وزارتخانه‌ي متبوعش در ارتباط با حمايت از مطبوعات ديني گفت: مي‌توانيم با افتخار بگويم كه طي سال هاي اخير كيفيت مطبوعات در حوزه فرهنگ ديني رشد پيدا كرده و وزارت ارشاد خود را موظف مي‌داند كه از اين مطبوعات حمايت كند. البته اين مطبوعات بايد هويت اصلي خود را حفظ كنند.

وزير ارشاد با بيان اينكه اين وزارتخانه از نشريات تخصصي حمايت قاطع مي‌كنند گفت: ما در وزارت ارشاد سعي مي‌كنيم تقاضاهاي انتشار نشريات تخصصي چندان معطل نشده و زود به اين تقاضا‌ها جواب بدهيم كه در مورد نشريات ديني و قرآني نيز با توجه به اهميت‌شان چنين سياستي را در پيش گرفته‌ايم.

وي گفت: ما تسهيلات و يارانه‌هاي خاصي را به مطبوعات فاخري كه در حوزه ديني فعاليت مي‌كنند ارايه مي‌كنيم و مورد حمايت ما است.

به گزارش ايسنا، وزير ارشاد در ادامه اظهار داشت: يكي از ادعاهاي اين دولت گسترش عدالت است و يكي از مصاديق گسترش عدالت، عدالت فرهنگي است و يكي از شاخص‌هايش اين است كه حضور نشريات و مطبوعات شهرستان‌ها برابر با مطبوعاتي استاني باشد.

وي ادامه داد: ما هم رويكردي كه در اين دوره داريم اين است كه اولويت را در رسيدن به عدالت فرهنگي و مطبوعاتي در توزيع امكانات به طور مساوي بين تمام مطبوعات شهرستان‌ها قرار داده‌ايم كه در سفرهاي استاني نيز بر آنها تاكيد شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در مورد استراتژي وزارت ارشاد در مقابل نشريات و رسانه‌هاي خارجي گفت: استراتژي كلي ما اطلاع رساني به هنگام و همكاري نزديك با آژانس‌هاي خبري است و ما در جهاني زندگي مي‌كنيم كه اطلاع رساني در آن رو به گسترش است و در اين ميان همكاري‌ رسانه‌هاي خبري كه دفتر نمايندگي و يا به صورت ماموريتي در كشور وجود دارند بسيار نزديك است.

وي تاكيد كرد: اما ما انتظار داريم كساني كه از چنين فرصتي بهره‌مند مي‌شوند در انعكاس مطالب امانت‌داري را آنچنان كه شايسته است به جاي آورند و ما حق داريم كه توقع داشته باشيم كه دوستان ما همان گونه رفتار كنند كه انصاف و حرفه‌اي گري ايجاب مي‌كند و در غير اين صورت ما با قانون‌مان از آنها استقبال مي‌كنيم.

صفار هرندي اظهار داشت: در كشورهايي كه وضعيت مطبوعات‌شان وضعيت مطلوبي است ما شاهد آن هستيم كه نشرياتي كه قصد دارند شروع به كار كنند بايد منابع مالي خود را براي ادامه كار اثبات كنند تا اجازه كار به آنها داده شود و البته در كنار آن صلاحيت سياسي‌شان هم بررسي مي‌شود و در داخل هم در حقيقت توقع آن است يك نشريه به طور بي‌اندازه از دولت انتظار كمك نداشته باشد.

صفار هرندي در مورد بازداشت رامين جهان بگلو نيز گفت: وقتي خبر بازداشت ايشان را شنيدم از دوستانم خواستم تا دليل را پيگيري كنند و اگر به ما ارتباط داشته باشد ما هم وظيفه خود مي‌دانيم از حق روزنامه‌نگاري آن دفاع كنيم.

وي در مورد آزادي بيان گفت: براي جوان‌ها مناسب است كه از افرادي در سن بنده يا بالاتر نكاتي را در مورد وضعيت مطبوعات پيش از انقلاب بشنوند. من در پيش از انقلاب يك دانشجو بودم و از طرفي مطبوعات و روزنامه‌ها را پيگيري مي‌كردم و بايد امروز اعتراف كنيم كه تصويري كه از آزادي بيان در ذهن‌مان هست به هيچ وجه قابل مقايسه با آن زمان نيست.

وي ادامه داد: در حال حاضر در برخي از مطبوعات چيزهايي ديده مي‌شود كه گاهي آنها را مي‌توان با قانون مورد پيگرد قرار داد، اما تفكر مسوولين ما نسبت به آزادي مطبوعات شكيبايي در مقابل آنهاست؛ به اين ترتيب من معتقدم نمي‌توان به هيچ وجه شرايط امروز را با گذشته قياس كنيم و اين از رهگذر انقلاب است.

صفار هرندي در كنفرانس مطبوعاتي از طرح تخصيص يارانه‌هاي اعطايي به رسانه‌ها و مطبوعات به صورت پول نقد خبر داد.

وي ادامه داد: من اعتقاد به تهاجم فرهنگي از سوي ايران ندارم و ما در بستر نسيم فرهنگمان را توسعه مي‌دهيم و دلهاي بيدار خود پذيراي پيام اين انقلاب هستند. اما در مورد حركت رو به جلو در اين عرصه من با تكميل حلقه‌هاي خدمت ما به تدريج با همكاري دوستانمان در حوزه فرهنگ كارهاي ماندگارتري را انجام خواهيم داد.

در اين مراسم مختار پور، معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد نيز اظهار داشت: در زمينه افزايش سهميه ارزي براي رسانه‌ها وزارت ارشاد پيشنهاداتي داشته است. اما به هر حال مجلس نيز اختياراتي دارد و ما هم سعي مي‌كنيم همين ميزان امكانات را به صورت منصفانه تقسيم كنيم.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها افتتاح شد، سخنان صفار هرندی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016