جمعه 15 اردیبهشت 1385

آنگلا مرکل: بايد هر كاري را براي جلوگيري از ايران در به دست آوردن تسليحات هسته‌يي انجام داد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


صدراعظم آلمان روز پنجشنبه خواهان ايجاد جبهه‌اي مشترك براي آنچه وي بازداشتن ايران از توسعه تسليحات هسته‌يي خواند، شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان خواهان جبهه‌اي مشترك عليه ايران شد كه از تكرار ازهم‌گسيختگي اروپاييان پيش از حمله به رهبري آمريكا به عراق در سال 2003، جلوگيري كند.

بر اساس اين گزارش، مركل در نشستي با رهبران تجاري آلماني و آمريكايي در طول ديدارش از نيويورك گفت: ما از كشمكش عراق درس‌هايي را گرفته‌ايم يكي از درس‌ها اين است كه تفرقه اروپا را ضعيف مي‌كند. ما نبايد به ديكتاتورها اين حس را بدهيم كه جهان دموكراتيك بر سر چگونگي رويارويي با آنها متفرق است.

در حالي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد كرده هيچ گونه انحرافي را در برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌يي ايران شاهد نبوده است، وي با ادعاي قصد ايران براي توليد سلاح هسته‌يي افزود:‌ من فكر مي‌كنم خيلي مهم است كه همه ما از جمله روسيه در اين نگرش سهيم باشيم كه بايد براي جلوگيري از ايران در به دست آوردن تسليحات هسته‌يي هر كاري انجام شود.

خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از مركل نوشت كه واشنگتن و برلين در توافقي كلي درباره لزوم بازداري ايران از آنچه وي به دست آوردن تسليحات هسته‌يي خواند، قرار دارند.

بر اساس اين گزارش، مركل پس از ديدار با جورج بوش، رييس جمهور آمريكا افزود: ما فكر مي‌كنيم كه در چارچوب كنوني ضروري است كه تصميم روشن جامعه جهاني با متحد ماندن، از طريق نشان دادن همگرايي بر سر اين موضوع نشان داده شود.

وي افزود: چيز ديگري كه در اين چارچوب ضروري و حياتي است، اين است كه سعي كنيم همه شركا را تا جايي كه ممكن است گرد آوريم تا به طور روشني به ايرانيان نشان دهيم كه دستيابي‌شان به سلاح هسته‌يي غير قابل قبول است.

در ادامه گزارش، اين خبرگزاري فرانسوي آمده است كه مركل و بوش براي گفت‌وگوهايي كه تحت شعاع جنجال‌هاي بين‌المللي درباره برنامه هسته‌يي ايران قرار گرفته بود، در واشنگتن ديدار كردند.

خبرگزاري رويتر در گزارش ديگري نوشت كه بوش و مركل هر دو در ديدارشان در روز چهارشنبه، بر ديپلماسي در حل و فصل موضوع هسته‌يي ايران تاكيد كردند.

آن دو در گفت‌وگوي يك ساعته در دفتر بوش گفتند كه مهم است جامعه جهاني در كوشش براي توافق ايران متحد بماند.

بوش نيز در اظهاراتي تكراري گفت: ايرانيان بايد بدانند كه همكاري ما قوي است و آنها بايد به خاطر صلح جهاني تقاضا‌هاي تسليحات هسته‌يي خود را متوقف كنند.

وي افزود: اين كه روسيه بر سر هدف نهايي كه ايران نبايد تسليحات هسته‌يي داشته باشد، با ما هم عقيده است، نقطه آغاز خوبي است.

بوش ادامه داد: ما به توافقي مشترك بر سر چگونگي ادامه دادن خواهيم رسيد، زيرا اين تلاشي مشترك است.

در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم: ديدار مركل و بوش همزمان با طرح قطعنامه‌اي توسط فرانسه، انگليس و آمريكا صورت گرفت، متن اين قطعنامه خواستار اعمال تحريم عليه ايران نشده، اما از آنچه انتظار مي‌رفت شديد‌الحن‌تر است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بوش كه اعلام كرده در اواسط ماه ژوييه پيش از نشست گروه هشت در روسيه به آلمان مي‌رود، درباره نوع اعمال تحريمي كه احتمالا مورد توجه قرار مي‌گيرد، صحبتي نكرد.

وي در عين حال گفت: اين موضوعي است كه دوستان آن را به طور خصوصي مورد بحث قرار مي‌دهند.

در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم كه مركل كه ديدارش در ماه ژانويه فصل جديد گرم‌تري را در ارتباط با آمريكا رقم زد، بر خلاف گرهارد شرودر، صدراعظم پيشين آلمان عمل مي‌كند كه بر سر عراق با كاخ سفيد مخالفت كرد.

مركل گفت: من كاملا از اقداماتي كه توسط سه كشور اتحاديه‌ي اروپا با هم و در كنار آمريكا انجام شده، حمايت مي‌كنم، زيرا از ابتدا ما با هم بوده‌ايم و بايد به اين كار ادامه دهيم.

اين گزارش افزود كه مركل از اظهارنظر درباره درخواست برخي از منتقدان بوش به گفت‌وگوي مستقيم ميان تهران و واشنگتن امتناع كرد.

Copyright: gooya.com 2016