جمعه 22 اردیبهشت 1385

حسن روحاني: نخبگان براي حل مشكل هسته اي وارد عمل شوند، آفتاب

آفتاب : دكتر حسن روحاني نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به وضعيت فعلي پرونده هسته اي ايران، خواستار آن شد كه نخبگان براي حل اين مشكل وارد عمل شوند. "روحاني" روز پنجشنبه در نشست نمايندگان ادوار مجلس گفت : نمي‌توان براساس آرمانگرايي و اصول برنامه‌ريزي كرد و واقعيتها را در نظر نگرفت. بايد با همكاري يكديگر اين مساله مهم را از كوتاه‌ترين راه حل كنيم.


نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي ، كسب اعتماد جامعه جهاني در خصوص غني‌سازي ايران را منوط به همكاري كشورمان و ساير كشورهاي توليدكننده سوخت هسته‌اي در تقويت مقررات عدم اشاعه آن دانست.
روحاني گفت : من در مقاله‌اي كه به نشريه تايم دادم ، كه بعدا رسانه‌هاي خارجي ازآن به عنوان نامه نام بردند ، گفته‌ام كه اگر دنيا مساله غني‌سازي ايران را بپذيرد ، ما نيز در تصويب پروتكل تعليق گام خواهيم برداشت.

وي در خصوص پيشنهادهاي ارايه شده در اين مقاله براي برون رفت از اين چالش ، گفت : پيشنهاد كردم، ايران آماده است برنامه‌هاي خود براي توسعه، مقدار و زمان غني‌سازي صنعتي را اعلام كند.

وي با بيان آنكه ايران بايد متناسب با سقف غني‌سازي در حد نيروگاهي خود متعهد شود، اظهار داشت : ايران بازرسي به لحاظ كسب اطمينان آژانس از توليد يواف ‪ ۶‬را مي‌پذيرد و قول مي‌دهد كه با آژانس درباره چگونگي حضور دائمي بازرسان در ايران و ارزيابي اعتبار عدم انحراف توافق كند.

وي در مقاله ارايه شده به نشريه تايم آورده است، ايران آماده است كه در غني‌سازي با چند كشور در داخل كشورمان همكاري كند.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك گفت: پيشنهاد نهايي در اين مقاله اين است كه شوراي امنيت سازمان ملل بايد حل مساله صلح آميز هسته‌اي ايران را در نهايت و با قدرت بيشتر به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي واگذار كند.
آقاي روحاني تلاش براي دستيابي به راه‌حل سياسي و فني در شرايط فعلي را براي خارج شدن مساله انرژي هسته‌اي ايران از چالش ضروري دانست و گفت: دولت بايد براي حل اين مساله از راه‌حلهاي مختلف استفاده كند.

وي با بيان آنكه مساله هسته‌اي اكنون به صورت يك مساله مهم و پيچيده درآمده است، گفت: براي حل اين موضوع بايد علاوه بر توجه به منافع ملي، منافع حياتي كه شامل اصل نظام، كشور و تماميت ارضي است نيز مورد توجه قرار گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي متذكر شد: در مقام عمل بايد واقع گرا باشيم و واقعيت منطقه و جهان را در نظر بگيريم، نمي‌توان براساس آرمانگرايي و اصول برنامه‌ريزي كرد و واقعيتها را در نظر نگرفت.

روحاني گفت: هرچند تصميم‌گيري در اين خصوص از وظايف شوراي امنيت ملي و تيم مذاكره‌كننده است، اما مساله هسته‌اي متعلق به يك فرد، گروه و غيره نيست و چون از سال ‪ ۸۱‬همه مردم در تحقق آن نقش داشتند، بايد علاوه بر مجلس شوراي اسلامي، مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان، همه مردم به خصوص نخبگان براي حل اين مشكل وارد عمل شوند.

وي تصريح كرد: بايد با همكاري يكديگر اين مساله مهم را از كوتاه‌ترين راه حل كنيم تا علاوه بر حفظ مسير فناوري صلح آميز هسته‌اي ، چرخه سوخت را نيز داشته باشيم و مانع از ايجاد مشكلات در اين مسير شويم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسن روحاني: نخبگان براي حل مشكل هسته اي وارد عمل شوند، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016