سه شنبه 2 خرداد 1385

بیانیه جبهه مشارکت آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در خصوص چاپ كاريكاتور توهين آميز در روزنامه دولتي ايران، تبريزنيوز

پيمان پاك مهر . روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel:00989144157400

تبريز نيوز:سرويس سياسي:جبهه مشارکت ايران اسلامي مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در خصوص كاريكاتور و مطلب توهين آميز در روزنامه دولتي "ايران" كه در تاريخ 22 ارديبهشت 85در روزنامه ايران به چاپ رسيده بود بيانيه اي صادر كرد.
متن كامل اين بيانيه كه در تاريخ 31 ارديبهشت 85 منتشر شده ، در زير آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
پروژه توهین و تحقیر قومیت ها که هر از چندگاهی از طریق رسانه های عمومی و ملی دنبال می شود، متاسفانه در روزهای گذشته از روزنامه دولتی ایران، ارگان خبرگزاری جمهوری اسلامی، دوباره سر برآورد و موجب توهین به فرهنگ، تمدن، زبان و تاریخ آذربایجان گردید. این عمل غیراخلاقی و غیرحرفه ای که با چاپ کاریکاتوری موهن عینیت یافته است، در ادامه پروژه ای است که از واقعیتهای جامعه ایران که در یک نگاه دمکراتیک، فرصت و زمینه همبستگی و وحدت ملی است، سوء استفاده کرده و صفحه ای دیگر از بی تدبیری ها که جامعه ایران هزینه آن را می پردازد، افزود.
آنچه روشن و مبرهن است این است که سرمایه های فرهنگی اقوام به یک باره به وجود نیامده است که با حرکت هایی نظیر حرکت سخیف روزنامه ایران از بین برود. واقعیت این است که شکوه و بزرگی شیرمردان و شیرزنان آذربایجان مقوله ای نیست که نیاز به تعریف و تمجید دوباره داشته باشد. نگاهی گذرا به تاریخ معاصر ایران خصوصا جنبش مشروطه طلبی که در صد سالگی آن قرار داریم، قیام عظیم مردم قهرمان تبریز در 29 بهمن سال 1356 و دلاوری ها و جانفشانی های مردم آذربایجان در طول جنگ تحمیلی، نمود عینی آزادی خواهی و روشنفکری ترک ها و دفاع انان از تمامیت ارضی و وحدت ملی است. بنابراین آنچه مظلوم واقع شده است، اخلاقیات و اصول اولیه یک زندگی جمعی می باشد. روزنامه ایران به عنوان دولتی ترین روزنامه کشور که انتظار از آن نگاهی ملی و فرا بخشی به مقولات اجتماعی میباشد، از طریق فردی با مغز بیمار، معیوب و تفرقه انگیز چنان در گرداب کوته بینی و کوته نظری گرفتار آمد که موجب به طاق نسیان سپرده شدن واقعیتی به نام آذربایجان گردید.
این توهین و تحقیر صرفا متوجه مردم آذربایجان نیست، بلکه حرکتی در راستای توهین و تحقیر تمامی قومیتها است که به عنوان واقعیت های جامعه ایران وجود دارند. اما آنچه مایه تعجب و در عین حال تاسف است، این نکته است که تا به حال مدعی العمومی پیدا نشده است تا از حق و حقوق چند ده میلیون ترک آذربایجانی حمایت کند. دستگاه قضایی که یدی طولانی در به محاق کشاندن مطبوعات دارد، چنان آسان از کنار این مسئله گذشته است که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و صد افسوس که دولت به اصطلاح 70 میلیونی نیز در قبال توهین روزنامه ایران که خود صاحب امتیاز آن است سکوت اختیار کرده است .
جبهه مشارکت ایران اسلامی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل با تاکید بر شعار محوری خود - ایران برای همه ایرانیان- ضمن محکوم نمودن شدید این حرکت غیرمدنی اعلام می دارد که حلاوت و شیرینی پیشرفتهای اقتصادی، آن هم اگر بدست امده باشد، زمانی به ذائقه مردم خوشایند خواهد بود که ارزش، کرامت و حرمت انها حفظ شده و به سرمایه های فرهنگی مردم به دیده اهمیت و اعتبار نگریسته شود و دمکراسی به عنوان تنها راه نجات ملت در اولویت و اهمیت باشد. با این اوصاف حرکت قبیح روزنامه ایران دست پیش آوردن برای پس نیفتادن است، چرا که انتظار این بود که اصول فراموش شده قانون اساسی خصوصا اصول 15 و 19 از طریق مطبوعات و دولت مردان، اجرایی شود و اقوام مختلف ایرانی بتوانند در سایه اجرایی شدن آن اصول، به حقوق اولیه خویش دست پیدا کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ما به عنوان جبهه مشارکت ایران اسلامی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل اعلام میکنیم برای تصحیح و ترمیم اشتباهات صورت گرفته، شخص وزیر ارشاد اسلامی به عنوان عالیترین مرجع و متولی روزنامه ایران، از رسانه ملی از مردم آذربایجان عذرخواهی نماید و دستگاه قضایی نیز در سریع ترین زمان با لحاظ نمودن تمام اصول و قوانین دادرسی، مرتکبین این حرکت قبیح غیر فرهنگی را به میز محاکمه بکشاند. همچنین از مردم شریف با فرهنگ و آزادیخواه آذربایجان در سراسر ایران می خواهیم تا تحقق دو خواسته فوق الذکر، در یک حرکت مدنی از خرید روزنامه ایران خودداری نمایند.
یاشاسین ایران - یاشاسین آذربایجان
31/2/1385

Copyright: gooya.com 2016