پنجشنبه 4 خرداد 1385

شش قدرت بزرگ جهان به آستانه توافق با یکدیگر بر سر پرونده هسته ای ایران نزدیک شدند، راديو فردا

پس از هفته ها رایزنی و گفتگو سرانجام شش قدرت بزرگ جهان به آستانه توافق با یکدیگر بر سر پرونده هسته ای ایران نزدیک شدند. نیکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت واشنگتن از پیشرفت چشمگیر در این رایزنی ها دلگرم شده است. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت انتظار نمی رفت دیدار نمایندگان کشورهای پنج باضافه یک در لندن همه مسایل مربوط به بحران هسته ای ایران را ازمیان بردارد. از سوی دیگر آمریکا در پاسخ به پیشنهاد جمهوری اسلامی برای گفتگوهای هسته ای مستقیم میان واشنگتن و تهران صریحا اعلام کرد تا روند فرآوری و غنی سازی اورانیوم در ایران یکسره متوقف نشود، آمریکا تن به گفتگوی مستقیم با جمهوری اسلامی نخواهد داد.
عليرضا طاهري


علیرضا طاهری (رادیو فردا): سرانجام پس از هفته ها رایزنی و گفتگو شش قدرت بزرگ جهان به آستانه توافق با یکدیگر بر سر پرونده هسته ای ایران نزدیک شدند. نمایندگان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه نماینده آلمان در گردهمایی روز گذشته شان در لندن بسیاری از اختلاف هایشان را در مورد فعالیت های هسته ای تهران از میان برداشتند.
نیکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمریکا در پی گردهمایی و رایزنی های روز گذشته گروه پنج باضافه یک به خبرنگاران گفت واشنگتن از پیشرفت چشمگیر در این رایزنی ها دلگرم شده است و اکنون مشتاقانه در انتظار دیدار کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان آلمانی، بریتانیایی، چینی، روسی و فرانسوی اش است تا برسر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی توافق نهایی بدست آید. از سوی دیگر خود خانم رایس روز گذشته در واشگنتن گفت انتظار نمی رفت دیدار نمایندگان کشورهای پنج باضافه یک در لندن همه مسایل مربوط به بحران هسته ای ایران را ازمیان بردارد. اما مسایل باقیمانده نیز بزودی حل و فصل خواهد شد.

در این گیرو دار آمریکا در پاسخ به پیشنهاد جمهوری اسلامی برای گفتگوهای هسته ای مستقیم میان واشنگتن و تهران صریحا اعلام کرد تا روند فرآوری و غنی سازی اورانیوم در ایران یکسره متوقف نشود، آمریکا تن به گفتگوی مستقیم با جمهوری اسلامی نخواهد داد. تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا تنها در صورتی مساله گفتگوی مستقیم با ایران را بررسی وسبک سنگین خواهد کرد که روند فرآوری و غنی سازی اورانیوم در ایران بکلی متوقف شده باشد.

همزمان با این تحولات محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز پیش با کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار داشت، از آمادگی جمهوری اسلامی برای معوق گذاشتن فعالیت هایش در زمینه فرآوری و غنی سازی اورانیوم خبر داده است. آقای برادعی می گوید جمهوری اسلامی این فعالیت ها را چندین سال به حال تعلیق درخواهد آورد و صرفا به مشارکت در کنسرسیومی بین المللی برای غنی سازی اورانیوم درخارج از ایران خواهد پرداخت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با اینحال آقای برادعی یادآور شد که مساله فعالیت های جمهوری اسلامی در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای همچنان لاینحل مانده است و هنوز معلوم نیست که آیا تهران حاضر به کنارنهادن فعالیت هایش در چارچوب تحقیق وتوسعه برای بهره گیری از نیروی هسته ای نیز خواهد بود یا نه.

جمهوری اسلامی که فعالیت های هسته ای اش را صرفا صلح آمیز می داند بارها تاکید کرده است که به هیچ روی از حق مسلم ایران برای فرآوری و غنی سازی اورانیوم چشم نخواهد پوشید.

Copyright: gooya.com 2016