یکشنبه 14 خرداد 1385

حجت‌الاسلام معاديخواه: اعلاميه‌ جهانی حقوق بشر را به رسميت بشناسيم، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خاستگاه اسلام معطوف به انسان و کرامت او بوده است و اگر قانونی ناقض کرامت انسان وجود دارد مربوط به اصل آن نيست بلکه به دوره‌های گذار بر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين معاديخواه طی سخنانی در همايش بين‌المللی امام خمينی و قلمرو دين با اشاره به بخش‌هايی از نهج‌البلاغه اظهار داشت: امام علی (ع) به يارانش که معاويه را در جنگ دشنام می‌دهند اظهار می‌کند که دشنام دادن به يک انسان ولو دشمن مخالف کرامت انسانی است و اين‌گونه آن‌ها را از پايين‌ترين سطح خشونت که کرامت انسان را لگدکوب می‌کند به خود می‌داشت.

وی افزود: چطور می‌توان با وجود چنين مکتب مقدسی‌ که حتی اين سطح از خشونت را نفی می‌کند اين همه لگدکوب شدن کرامت انسانی را به اسلام و حقوق اسلامی توجيه کرد؟

معاديخواه در ادامه اعلاميه‌ی جهانی حقوق بشر را برگه‌ی زرين در تارخی تمدن بشری قلمداد کرد و افزود: برماست که اين سند جهانی و بين‌المللی را به رسميت بشناسيم، هر چند در فضای تنظيم اين اعلاميه روشنفکران از کليسازده شده بودند و شرايطی هيجانی در تنظيم آن فراهم بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: انسان ظرفيت خداگونه شدن را دارد، با اين وجود اگر انسان خلاف مسير خدا گام بردارد حتی اگر از نخبگان هم باشد مانند درندگان وحشی به جان همنوعان خود می‌افتد و شهرهای بزرگ را با خاک يکسان می‌کند.

وی افزود: امام (ع) در توصيه‌های خود به مالک اشتر آورده است که تار و پود دلت بايد لطف محبت و رحمت باشد، يعنی يا عاشق باش يا درنده. حاکمان نيز اگر عاشق مردم نباشند از خود بيگانه‌ی قدرت می‌شوند و از کرامت انسانی فاصله می‌گيرند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حجت‌الاسلام معاديخواه: اعلاميه‌ جهانی حقوق بشر را به رسميت بشناسيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016