دوشنبه 15 خرداد 1385

رايس در گفت‌وگو با فاکس نيوز: مساله‌ هسته‌يی ايران بايد ظرف چند هفته و نه چند ماه حل شود، ايسنا

* حضور آمريکا متضمن موفقيت مذاکرات است


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

کاندوليزا رايس با ادعای اين که تهران به درآمدهای نفتی وابسته است، تهديد تهران را در خصوص ايجاد بحران نفتی در جهان کم اهميت جلوه داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در گفت‌وگو با شبکه‌ی خبری فاکس نيوز وابسته به پنتاگون (وزارت دفاع آمريکا) در پاسخ به سوالی درباره‌ی تهديد ايران به ايجاد اختلال در تامين نفت جهان در صورت اقدام اشتباه آمريکا عليه تهران گفت: نبايد به تهديدی از اين نوع تاکيد زيادی داشته باشيم.

وی ابراز عقيده کرد: ايران به درآمد نفتی بسيار وابسته است و نزديک به ۸۰ درصد بودجه‌ی ايران از درآمد نفتی تامين می‌شود و قطعا در صورتی که بازار نفت دچار اختلال شود، مشکلی جدی برای ايران پيش خواهد آمد.

وی افزود: در حال حاضر نبايد به اين مساله تاکيد کنيم و آنچه بايد بر آن تاکيد شود، فرصت ايران برای يافتن راه خروجی از بن‌بست است.

رايس در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که آيا واکنش‌های اوليه‌ی مقامات ايرانی به پيشنهاد مذاکرات هسته‌يی آمريکا رد اين پيشنهاد در نظر می‌گيرد؟ گفت: ما متوجه هستيم که ممکن است ارزيابی اين موقعيت برای ايران به زمانی اندکی نياز داشته باشد. آنها به زودی پيشنهاداتی که سه کشور اتحاديه اروپا و ديگران آن را بررسی کرده‌اند، دريافت خواهند کرد و بايد به آنها زمان داده شود.

وی مدعی شد: شرايطی که ما مطرح کرده‌ايم، شروط آمريکايی نيست، بلکه شروط شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است و بيانيه‌ی شورای امنيت و در واقع شرطی است که اروپايی‌ها در زمانی که مذاکرات قطع شد، مطرح کردند. لازم است ايران غنی‌سازی و فعاليت‌های مربوط به آن را تعليق کرده و بر سر ميز مذاکره باز گردد و اين شرط آمريکا نيست، بلکه شرط جامعه‌ی بين‌المللی است.

رايس ضمن خودداری از مطرود دانستن پيشنهاد آمريکا در ايران گفت: فقط بايد منتظر بمانيم و ببينيم چه می‌شود.

وزير امور خارجه‌ی آمريکا در خصوص زمان ارايه‌ی مجموعه‌ی پيشنهادات به ايران گفت: ظرف چند روز آينده، نماينده‌ای از جانب گروه، به ايران خواهد رفت و آن را به تهران تسليم خواهد کرد، اما مساله‌ی مهم اين است که اين فرصتی بزرگ است.

رايس گفت: اين نوعی نقطه‌ی عطف مهم برای ايران است و شايد تعجب برانگيز نباشد که آنها برای بررسی‌اش به اندکی زمان نياز داشته باشند.

وی افزود: اما واقعيت اين است که دو راه وجود دارد و ما اميدواريم که آنها راهی را که راه خروج از رويارويی و حرکت به سوی راه‌حل باشد، انتخاب کنند.

وزير امور خارجه‌ی آمريکا در پاسخ به اين سوال که آيا در اين پيشنهاد ضرب‌الاجلی مشخص برای پاسخ‌گويی تهران وجود دارد يا خير؟ گفت: ما به ايران اجازه نخواهيم داد مساله را به درازا بکشاند. اين مساله واقعا نبايد ظرف چند ماه حل شود. اين مجموعه طوری کنار هم قرار گرفته است که در برابر مذاکرات کش‌دار در حالی که برنامه ايران ادامه می‌يابد، محافظت شود و هم چنين به طريقی کنار هم قرار گرفته که گزينه‌ای روشن را در خصوص اين که ايران چه گزينه‌ای را می‌تواند انتخاب کند، مطرح می‌سازد.

رايس از پاسخگويی مستقيم به اين که آيا پيشنهاد دارای ضرب‌الاجلی مشخص است، خودداری کرد و ادامه داد: ما به روشنی بيان کرده‌ايم و خواهيم کرد که جامعه بين‌المللی حاضر نيست در حالی که ايران اين مسير را ادامه می‌دهد، منتظر بماند.

وی با بيان اين که ايران برای بررسی مجموعه پيشنهادات به زمان نياز دارد، گفت: اما هيچ کس در ميان شش قدرت حاضر نيست اجازه دهد اين مساله به درازا بينجامد، در حالی که ايران در برنامه هسته‌يی‌اش پيشرفت حاصل می‌کند.

رايس بار ديگر گفت: اين مساله بايد ظرف چند هفته و نه چند ماه حل شود.

وزير امور خارجه‌ی آمريکا از پاسخگويی به پرسش‌های مکرر مجری فاکس نيوز درباره اين که آيا آمريکا موافقت و يا تعهد روسيه و چين را برای اعمال تحريم عليه تهران در صورت مخالفتش با اين پيشنهاد دريافت کرده است، خودداری کرده و گفت: وزير امور خارجه‌ی انگليس که رياست نشست وين را عهده‌دار بود در بيانيه‌ی پايانی آن گفت که جامعه‌ی بين‌المللی دو راه در پيش رو دارد که يکی مسير مشوق‌های بسياری است و ديگری بازگشت به شورای امنيت است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ادامه داد: قطعا ما از تعهدات متحدين‌مان در خصوص مسيری سخت در دشواری امنيت در صورتی که اين مساله کارآرايی نداشته باشد، راضی هستيم. ما قصد نداريم درباره اين که در هر يک از اين دو مسير چه چيزی وجود دارد، صحبت کنيم، زيرا مهم است که به آن فرصت داده شود.

وزير امور خارجه‌ آمريکا در پاسخ به اين سوال مجری فاکس نيوز که آيا بر سر ميز مذاکره با تهران نشستن به معنای مشروعيت بخشيدن به حکومت ايران است، گفت: اين تصميم مکمل تصميمی بود که رييس جمهور حدود بيش از يک سال قبل و برای حمايت تمام و کمال از مذاکرات اروپايی‌ها با ايران اتخاذ کرد و ما گفتيم گام‌هايی را نظير حمايت از حق ايران برای پيوستن به سازمان تجارت جهانی بر می‌داريم.

رايس ادامه داد: اين مکملی طبيعی است، زيرا اگر قرار باشد مذاکرات موفق شود و فرصتی برای موفقيت وجود داشته باشد، کاملا طبيعی است که آمريکا بايد بر سر ميز باشد. اما اين پيشنهاد به نوعی چانه زنی بزرگ با ايران نيست.

وزير امور خارجه‌ی آمريکا با متهم کردن ايران به دنبال کردن سلاح هسته‌يی در تکرار ادعاهای خصمانه‌ی واشنگتن عليه تهران ادعا کرد: ما قصد داريم رفتار ايران را تغيير دهيم، رفتاری که برای جامعه بين‌المللی خطرناک است و آن دستيابی به سلاح هسته‌يی در ايران است. ما نسبت به ماهيت رژيم ايران ابهامی نداريم.

وی ادامه داد: يادآوری می‌کنيم که ما تجاربی در اين زمينه داريم. ما قادر بوديم ليبی را به رها کردن سلاح‌های کشتار جمعی وادار کنيم و با شرکايمان درباره رژيم کره شمالی مذاکره می‌کنيم.

رايس هم چنين گفت: اگر موضوع تلاش برای توقف برنامه‌ی تسليحاتی باشد، بايد به مسير ديپلماتيک بيشترين فرصت ممکن برای موفقيت داده شود.

Copyright: gooya.com 2016