چهارشنبه 17 خرداد 1385

شبکه ای‌بی‌سی نيوز آمريکا منتشر کرد: متن کامل پيش‌نويس پيشنهادهای گروه ۱+۵ به ايران، فارس

خبرگزاری فارس: شبکه خبری ای‌بی‌سی نيوز آمريکا گزارش داد: بنابر پيش‌نويس متن پيشنهادی پنج عضو دائم شورای امنيت به علاوه آلمان به ايران، اين کشورها تضمين‌های احتمالی را برای حفظ تماميت ارضی و حاکميت سياسی اين کشور به تهران داده‌اند.


به گزارش فارس، متن کامل پيش‌نويس اين پيشنهادها که در سايت اينترنتی شبکه تلويزيونی ای‌بی‌سی نيوز آمده است، در زير می‌آيد.

عناصر احتمالی پيشنهاد تصحيح‌شده به ايران
به منظور ارتقای روابط و همکاری با ايران بر اساس احترام دوجانبه و ايجاد اعتماد بين‌المللی به ماهيت کاملا صلح‌آميز برنامه هسته‌ای ايران و آماده شدن به منظور آغاز دوباره مذاکرات برای دستيابی به توافق جامع برای اين هدف به کمک آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و قيد شده در يک قطعنامه شورای امنيت:
جامعه جهانی اقدام به کارهای زير می‌کند:
- بار ديگر بر حق غيرقابل انکار ايران برای استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آميز در راستای ماده چهار پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌ای و در تطابق با تعهدات بين‌الملليش و حمايت سياسی از توسعه برنامه هسته‌ای غيرنظامی تاکيد می‌کند؛ حمايت فعالانه‌ای را از فعاليت‌ها مطابق با طرح هسته‌ای غيرنظامی ايران شامل ساخت رآکتورهای جديد آب سبک در ايران از طريق پروژه‌های مشترک در چارچوب آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و مطابق با منشور آن انجام می‌دهد؛ با تعليق بحث درباره پرونده ايران در شورای امنيت برای ازسرگيری مذاکرات موافقت می‌کند.
ايران نيز:
- متعهد به پاسخ به مسائل باقيمانده و همه نگرانی‌های ديگر بين‌المللی از طريق همکاری کامل با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌شود؛
- تعليق همه فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری را از سر گرفته و به ادامه اين اقدام در زمان مذاکرات متعهد می‌شود؛
- اجرای پروتکل الحاقی را از سر می‌گيرد.

مسائلی که می‌توان بر اساس يک توافق درازمدت در مذاکرات همکاری‌هايی را در آينده انجام داد

هسته‌ای
جامعه جهانی گام‌های زير را برمی‌دارد:
حق ايران برای دستيابی به انرژی هسته‌ای:
بر حق غيرقابل انکار ايران برای انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آميز بر اساس ماده چهارم پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌ای و مطابق با تعهدات بين‌الملليش بار ديگر تاکيد می‌کند و حمايت سياسی خود را از توسعه برنامه هسته‌ای غيرنظامی و مذاکره و اجرای توافق همکاری هسته‌ای [شرکت] يوراتم/ايران اعلام می‌کند.
رآکتورهای آب سبک:
- مطابق با طرح توليد انرژی هسته‌ای غيرنظامی ايران، حمايت فعالانه‌ای از ساخت رآکتورهای آب سبک جديد در ايران از طريق پروژه‌های مشترک در چارچوب آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و مطابق با منشور آن و با استفاده از پيشرفته‌ترين فناوری با صدور مجوز انتقال کالاهای ضروری انجام می‌دهد.

اقتصادی
تجارت و سرمايه‌گذاری بين‌المللی
حمايت از پيوستن کامل به سازمان‌های بين‌المللی از جمله سازمان تجارت جهانی و ايجاد چارچوبی برای سرمايه‌گذاری مستقيم افزايش يافته در ايران و تجارت با ايران (از جمله توافق همکاری تجاری و اقتصادی با اتحاديه اروپا)

هواپيمای غيرنظامی
همکاری در زمينه هواپيمايی غيرنظامی (شامل احتمال خريد هواپيمای غيرنظامی) و برداشتن محدوديت‌ها از توليدکنندگان هواپيمای غيرنظامی از صدور چنين هواپيماهايی به ايران و ايجاد چشم‌انداز خريد نسل جديد هواپيماهای غيرنظامی مدرن توسط ايران.

مشارکت در انرژی
ايجاد مشارکت راهبردی درازمدت انرژی بين ايران و اتحاديه اروپا و ديگران. گسترش و مدرنيزه کردن بخش گاز و نفت ايران، همکاری فنی و علمی همچنين در فناوری‌های پيشرفته، توسعه زيرساخت‌های انرژی ايران شامل احداث خط لوله و درباره کفايت انرژی و انرژی‌‌های قابل بازيافت.

همکاری در زمينه فناوری پيشرفته
همکاری در زمينه‌های فناوری پيشرفته و ديگر زمينه‌ها که بايد مورد موافقت قرار بگيرد.

تحقيق و توسعه در انرژی هسته‌ای
- ارائه پيشنهادی اساسی درباره همکاری تحقيق و توسعه شامل فراهم کردن احتمالی رآکتورهای تحقيقاتی آب سبک خصوصا در زمينه توليد راديوايزوتوپ، کاربردهای هسته‌ای و تحقيقات اوليه در توليد دارو و کشاورزی.

تضمين درباره سوخت
ارائه تضمين‌های چندلايه‌ای سوخت الزام‌آور به ايران بر اساس:
۰ حضور به عنوان يک شريک در مرکز چرخه سوخت هسته‌ای بين‌المللی در روسيه که همه UF۶ی را که در مرکز اصفهان توليد شده، غنی‌ می‌کند؛
۰ ايجاد تاسيسات/ بانک سوخت/ انبار محافظت‌شده برای نگهداری ذخيره حدود پنج سال سوخت هسته‌ای مخصوص ايران با مشارکت و تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی؛
۰ اجرای نظر فرانسه/آمريکا برای تضمين چندلايه‌ای مکانيسم تامين (سوخت هسته‌ای).

بازنگری در مهلت قانونی
توافق درازمدت با توجه به تلاشهای مشترک برای ايجاد اعتماد بين‌المللی از جمله استفاده از عبارتی برای بازنگری در توافق در همه جنبه‌های آن به شرح زير است:
- تاييد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اينکه همه مسائل باقيمانده و ديگر نگرانی‌های بين‌المللی حل شده و اين موضعی است که نتيجه‌گيری می‌کند هيچ فعاليت هسته‌ای اعلام‌نشده يا مواد اعلام‌نشده در ايران يا انحراف از مواد هسته‌ای در اين کشور وجود نداشته است؛
- اينکه اعلام هرگونه فعاليت جديد در زمينه هسته‌ای از سوی ايران با منطق اقتصادی معتبر و در حمايت از برنامه فعلی غيرنظامی اين کشور باشد؛
- و تصميم‌گيری از سوی شورای حکام آژانس و شورای امنيت سازمان ملل که همه تعهدات ايران اجرا شده و اينکه اعتماد بين‌المللی به ماهيت کاملا صلح‌آميز برنامه هسته‌ای غيرنظامی ايران بار ديگر احيا شده است.

سياسی

همکاری امنيتی منطقه‌ای
حمايت از اجتماع منطقه‌ای بين‌ دولتی شامل کشورهای منطقه و ديگر کشورهای ذی‌نفع به منظور ارتقای همکاری و گفت‌وگو در زمينه مسائل امنيتی در خليج فارس و غيره با هدف ايجاد ترتيبات امنيتی و روابط همکاری در مسائل امنيتی مهم منطقه‌ای شامل تضمين‌هايی برای حفظ تماميت ارضی و حاکميت سياسی.
منطقه عاری از تسليحات کشتار جمعی در خاورميانه
حمايت از هدف ايجاد خاورميانه‌ای عاری از تسليحات کشتار جمعی و راههای انتقال آنها در خاورميانه.

اقدامات احتمالی در صورتی که ايران همکاری نکند:

در صورتی که ايران با جامعه جهانی همکاری نکند، ما اقدامات مناسب را انجام می‌دهيم که از ميان فهرست زير به منظور موثر بودن تصميمات جامعه جهانی انتخاب می‌شود. هنگامی که مناسب باشد، اين اقدامات بر اساس ماده ۴۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل انجام می‌شود:

اقداماتی که عليه برنامه موشکی و هسته‌ای ايران انجام می‌شود

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الف) تحريم صدور کالا و فناوری‌های مربوط به اين برنامه‌ها.
ب) مسدود کردن دارايی‌ها و ممنوعيت تبادل اقتصادی سازمان‌ها و/يا اشخاص شرکت‌کننده در اين برنامه‌ها.
ج) ممنوعيت مسافرت/ويزا برای اشخاص مربوط به اين برنامه‌ها.
د) تعليق همکاری فنی با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی.
ه) ممنوعيت سرمايه‌گذاری عليه نهادهای مربوط به اين صنايع.
و) ممنوعيت تحصيل ايرانيها در رشته‌های مربوط به توسعه فناوری موشکی و هسته‌ای.

اقدامات سياسی و اقتصادی
ز) کاهش/ مسدود کردن ارتباطات دوجانبه.
ح) ممنوعيت ويزا/سفر مقامات بلندپايه و اشخاص خاص.
ط) تحريم تسليحاتی عليه ايران.
ی) تحريم صدور فناوری‌های خاص (مثلا محصولات گاز و نفت پالايش‌شده) به ايران.
ک) خاتمه حمايت از ايران برای عضويت در سازمان تجارت جهانی.
ل) ممنوعيت همکاری/سرمايه‌گذاری در بخش‌های خاصی در ايران.
م) مسدود کردن کلی دارايی‌های نهادهای اقتصادی ايران.
ن) کاهش حمايت دولتی از تضمين اعتبار صادرات و تجارت در ايران.
لازم به ذکر است پنج کشور عضو دائم شورای امنيت شامل آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان روز پنج‌شنبه نشستی را در وين برگزار کرده و درباره ارائه پيشنهادهای خود به ايران به توافق رسيدند.

Copyright: gooya.com 2016