پنجشنبه 18 خرداد 1385

گفتگوی مريم افشنگ با ايرج جمشيدی درباره اهداى جايزه انجمن بين المللى آزادى در ايتاليا به وی، صدای آلمان

ايرج جمشيدی: حمايت‌هاى بين‌المللى بسيار تاثيرگذار است.


ایتالیا این روزها میزبان روزنامه‌نگاران ایرانی است که در راه آزادی بیان و دموکراسی تلاش می‌کنند. امروز ایرج جمشیدی به پاس فعالیت در عرصه دموکراسی جایزه ویژه انجمن آزادی را در شهر میلان دریافت کرد. هفته آینده نیز اکبر گنجی شهروندی افتخاری شهر فلورانس و همچنین درفش نقره‌ای را برای دفاع از آزادی بیان را دریافت خواهد کرد.

انجمن بین‌المللی آزادی در ایتالیا، جایزه ویژه خود در رابطه با فعال‌ترین فرد در عرصه دموكراسی و آزادی را از میان هزار كاندیدای دریافت این جایزه به ایرج جمشیدی، سردبیر روزنامه «اقتصادی آسیا» اختصاص داد. چهارمین دوره این جایزه عصر امروز طی مراسم ویژه‌ای در شهر میلان ایتالیا در قصر اسفرزسکو به ایرج جمشیدی اهدا شد.

انجمن آزادی با حمایت رئیس جمهوری ایتالیا برای شناسایی و تشویق افراد یا نهادهایی که برای شکوفایی ارزشهای عالی آزادی فعالیت می‌کنند تشکیل شده است. این جایزه به افراد غیره وابسته به جریانات سیاسی که آزادیخواهی را بعنوان رسالت شخصی پذیرفته‌اند تقلق می‌گیرد و تاکنون ۳ دوره آن برگزار گردیده است.

مصاحبه گر: مريم افشنگ

دويچه‌وله:‌ آيا حمايت‌هايى اروپا و آمريکا، از طريق اهداء جوايز به نويسنده‌ها،‌ فعالين سياسى و روزنامه‌نگاران خاورميانه و کشورهايى که آزادى بيان در آنها سانسور مى‌شود، مى‌تواند کمک کند به پيشبرد دمکراسى در اين کشورها؟ براى نمونه شما كه در ايتاليا جايزه مى‌گيريد و يا آقاى گنجى كه چند روز ديگر هم قرار است به ايتاليا بيايند و و شهروندى فلورانس را به ايشان بدهند. آيا فکر مى‌کنيد كه در هرصورت اين جوايز تاثيرگذار است؟

ايرج جمشيدى: بله! بسيار تاثيرگذار است. خصوصا براى افراد فعال در زمينه‌هاى آزادى که در زندان بسر مى‌برند و در گوشه‌هاى سلول که ما بوديم، اقدامات جهانى بسيار تاثير داشت در رفتارى که با ما مى‌شد. کما‌اينکه اگر نماينده‌ کوفى عنان، آقاى ليگابو به ايران براى ديدن من نمى‌آمد، من از زندان‌هاى غيرقانونى معلوم نبود کى به زندان قانونى منتقل بشوم. با آمدن ايشان و با ديدن ليگابو با من و با صحبتى که بطور کاملا خصوصى داشتيم، به تقاضاى من فورا من از زندان غيرقانونى به زندان قانونى اوين منتقل شدم که در واقع مثل اين مى‌ماند که يک زندانى آزاد شده باشد، يعنى تاثيرش اينقدر بر زندانيان بالا هست. هريک از اين جوايز، پوشش‌هاى خبرى، اعتراضات بين‌المللى، اقدامات سازمان ديده‌بان حقوق بشر، اقدامات عفو بين‌الملل، اظهارات شخصيت‌هاى فرهنگى، هنرى، سياسى جهان در اين رابطه بسيار بسيار تاثير دارد در حرکات آزاديخواهانه‌ى مردم ايران. و بسيار بسيار به آنها کمک مى‌کند. موجب مى‌شود آنها با روحيه تقويت شده وارد ميدان بشوند و به فعاليت‌هاى خودشان شتاب بيشترى بدهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دويچه‌وله: شما بعنوان کارشناس مسايل اقتصادى نظرتان در مورد اين بسته‌ى مشوق‌ها، بسته‌ى جديدى که اروپا به ايران پيشنهاد کرده چه هست؟ فکر مى‌کنيد پذيرش اين به نفع منافع ملى و اقتصادى ايران خواهد بود؟

ايرج جمشيدى: بايد بگويم که به نظر من يا به نظر بسيارى از مخالفان جمهورى اسلامى و به تشخيص هيات حاکمه جمهورى اسلامى غرب به رهبرى آمريکا تصميم خودش را در مورد ايران گرفته است. تصميم‌اش اين است که جمهورى اسلامى را در ايران تغيير بدهد. و لذا، هر يک از اين برنامه‌هايى که مى‌گذارند به‌گونه‌اى‌ست که جمهورى اسلامى نه توان پذيرش دارد، نه توان عدم پذيرش آن را. چون هيات حاکمه جمهورى اسلامى، سياستمداران تاثيرگذار جمهورى اسلامى خودشان و کشور را به سمتى برده‌اند که نه راه پس دارند و نه راه پيش. ما مى‌دانيم که هريک از اين موارد را اگر جمهورى اسلامى بپذيرد، خودشان هم مى‌دانند که مرحله‌ى بعدى مطرح مى‌شود. و اگر مرحله‌ى بعدى که رعايت حقوق بشر و رعايت آزادى بيان و آزادى قلم باشد در جمهورى اسلامى برگزار بشود، مردم ايران فرصت چندانى به جمهورى اسلامى نمى‌دهند و اعتراضاتشان را بسرعت گسترش مى‌دهند و بسرعت دردسرهاى کاملا تاثيرگذار براى جمهورى اسلامى بوجود مى‌آورند، بطوريکه بقاى آن را با خطر جدى روبرو مى‌کنند.

Copyright: gooya.com 2016