پنجشنبه 1 تیر 1385

ژاپن اعلام کرد در صورت اعمال تحریم های جامعه جهانی علیه ایران، این کشور هم در این تحریم ها شرکت می کند، آفتاب

آفتاب - شبنم جعفرزاده: ژاپن اعلام کرد در صورت اعمال تحریم های جامعه جهانی علیه ایران، این کشور هم در این تحریم ها شرکت می کند هرچند تاکید کرد ه است که هنوز برای چنین اقدامی زود است. "تارو آسو"، وزیر خارجه ژاپن در گفتگویی با خبرگزاری رویترز اظهار داشت که وی از مقامات ایرانی خواسته است به طور جدی بسته پیشنهادی اروپا را بررسی کنند .وی افزود این بسته مورد حمایت گروه هشت و سایر کشورهای صنعتی است.



آسو هم چنین با اشاره به اینکه پیش از دریافت پاسخ از سوی ایران، صحبت درباره تحریم زود است، گفت که تحریم تنها یک گزینه است ولی اگر جامعه جهانی اقدامی عینی صورت دهد ژاپن نمی تواند از پیوستن به آن خودداری کند.

توکیو مدت هاست که تحت فشارهای مداوم آمریکا برای اعمال فشارهای مالی بر ایران قرار دارد و انتخابی دشوار را پیش روی خود می بیند زیرا از یک سو برای تامین انرژی خود نیازمند نفت ایران است و از سوی دیگر از متحدان اصلی آمریکا به شمار می رود و خود را ملزم به حمایت از مواضع واشنگتن می بیند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ژاپن اخیرا به دلیل نگرانی از مسئله هسته ای ایران واردات نفت خود از ایران را محدود کرده و با کاهش 20 درصدی به 18/2 میلیون کیلولیتر رسانده است. ژاپن در مقابل برای تامین نیازهای انرژی خود به خرید بیشتر نفت از عربستان سعودی و امارات متحده عربی روی آورده است.

همچنین شرکت ژاپنی اینپکس که مجری پروژه میدان نفتی آزادگان در ایران است، احتمال دارد بدون هیچ گونه پیشرفت قابل توجهی که دلیل آن را عدم پاکسازی میدان از مین های جنگی ذکر کرده، ایران را ترک کند. برخی رویکرد ژاپن را به دلیل فشارهای آمریکا مبنی بر توقف همکاری های تجاری با ایران می دانند ولی ژاپن این اظهارات را رد کرده و دلیل تعلل در این پروژه را عدم مین روبی میدان می داند هر چند به گفته مقامات ایرانی محل اصلی میدان آزادگان برای فعالیت ژاپن آماده شده است.

Copyright: gooya.com 2016