جمعه 9 تیر 1385

احمد خاتمی در نماز جمعه: در مورد پرونده هسته‌يی‌مان باآمريكا مذاكره نمی‌كنيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران با تسليت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و فرا رسيدن سالگرد شهداي هفتم تير، اظهار داشت: يكي از آفت‌هايي كه در حال حاضر جامعه‌ي ما با آن روبروست آفت شايعه‌پراكني است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت الاسلام و المسلمين سيد احمد خاتمي افزود: در حال حاضر دشمن به دنبال ايجاد فضاي اختلاف و جنگ رواني در جامعه است و اين جنگ رواني را با ساختن اخبار دروغ و شايعه از طريق رسانه‌هايي مانند راديو و تلويزيون و سايت‌هايي كه در اختيار دارد، ايجاد مي‌كند. متاسفانه افراد ساده‌لوح اين اخبار و شايعات را مي‌شنوند و اين‌جا و آن‌جا نقل مي‌كنند و دشمنان از اين طريق به اهداف خود مي‌رسند.


وي با بيان اين‌كه اسلام به ما تاكيد كرده است كه در برخورد با خبرها تحليل‌گرانه برخورد كنيم و هر خبري را بدون دليل قبول يا رد نكنيم، افزود: ما ابتدا بايد خبرها را تحليل كنيم و راست يا دروغ آن را دريبابيم و بعد از آن اظهارنظر كنيم. يعني ابتدا بايد خبر را فهميد و بدون دليل آن را رد يا قبول نكرد.


خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران، با بيان اين‌كه مسوولان نيز بايد به اين امر توجه كنند، گفت: مديري كه مجموعه‌اي زير نظر او كار مي‌كند، بايد به اخبار توجه ويژه داشته باشد. در بعضي موارد اگر مديري خوب كار كند، قلم‌ها بر اساس حسادت روي كاغذ مي‌رود و در برخي موارد نيز شاهديم كه گزارش‌هاي نادرستي ارايه مي‌شود. مديران بايد نسبت به اين خبرها برخورد تحليل‌گرانه داشته باشند و در قضاوت خود عجله نكنند.


وي گفت: اسلام تاكيد كرده است كه اخبار فاسق و بي‌دين را به راحتي قبول نكنيد و بر اساس آن عكس‌العمل نشان ندهيد چرا كه اين كار نابخردانه و ناداني است.


خاتمي از مصاديق بارز اخبار افراد فاسق را اداره‌كنندگان شبكه‌هاي تلويزيوني بيگانه مثل آمريكا و اسرائيل دانست و گفت: خبرهاي آن‌ها مصادق بارز فسق است. آن‌ها خبرهاي دروغ منتشر مي‌كنند و البته در بين آن نيز چهار تا خبر راست نيز مي‌گنجانند براي اين‌كه بتوانند خبر دروغ خود را جا بياندازند، اين حرف من نيست حرف قرآن است.


خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران، ادامه داد: به جوانان توصيه مي‌كنم كه به اين اخبار توجه داشته باشند و تحت تاثير آنان قرار نگيرند. اين اخبار براي جوسازي و ايجاد جنگ رواني است. اين رسانه‌ها در ايجاد جنگ رواني تخصص دارند و مي‌دانند كه در چه عرصه‌هايي خبرهاي كذب و دروغ بدهند، ما نيز بايد نگاه‌مان به آن‌ها نگاه بدبينانه باشد.


وي خاطرنشان كرد: قرآن تاكيد دارد كه نقل شايعات حرام است و شايسته نيست يك فرد چيزي را كه از آن مطمئن نيست را بيان كند، ولو آدم بگويد مي‌گويند يا شنيده مي‌شود يا گفته شده است. رسانه‌هاي مكتوب و نوشتاري و گفتاري به اين مساله توجه كنند كه نقل شايعات حرام است و رسانه‌ها بايد مواظب باشند كه چه چيزي را نقل مي‌كنند. گاهي اين شايعات با آبروي يك نهاد يا يك فرد مومن بازي مي‌كند و بازي كردن با آبروي افراد گناهي نابخشودني است.


خاتمي در خطبه‌ي دوم نمازجمعه‌ با اشاره به برگزاري كنكور سراسري براي شركت كنندگان در اين آزمون آرزوي توفيق و به آن‌ها توصيه كرد كه به خداوند ايمان داشته و اميدوار باشند.


خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران، هم‌چنين به سالگرد سوم تير اشاره كرد و با بيان اين كه حضور مردم در دو مرحله‌ي انتخابات رياست جمهوري باشكوه بود، گفت: راي مردم به آقاي هاشمي و احمدي‌نژاد راي به اصولگرايي و گفتمان انقلاب بود.


وي با بيان اين‌كه انتخابات نهم يك مقطع مهم در تاريخ انقلاب اسلامي بوده است، گفت: در آن مقطع كساني فكر مي‌كردند كه شعارهاي انقلاب در جامعه ديگر جايي ندارد و شعارهاي انقلاب را مطرح نمي‌كردند يا به صورت كمرنگ مطرح مي‌كردند ولي در همان مقطع كسي پيدا شد كه شعارهاي انقلاب را مطرح كرد و مردم به او راي دادند.


خاتمي افزود: رييس‌جمهور در انتخابات نهم راي خوبي كسب كرد و اكنون نيز هم‌چنان آراي خود را حفظ كرده است. شما مشاهده مي‌كنيد كه در سفرهاي استاني چگونه از وي استقبال مي‌شود. دكتر احمدي‌نژاد رييس جمهور محبوب و مردمي است و كابينه‌ي وي كابينه‌ي تلاش و خدمت است.


وي افزود: در حال حاضر كابينه‌ي نهم در حال تلاش شبانه‌روزي براي حل مشكلات مردم است و ما اميدواريم كه تلاش آن‌ها به ثمر برسد و آن‌ها بتوانند گره‌هاي زندگي مردم را بگشايند و مشكل گراني را حل كرده و براي جوانان زمينه‌هاي پيشرفت و ارتقاء را فراهم كنند و در عرصه‌ي مبارزه با فساد موفق شوند.


وي ادامه داد: البته تجليل از دكتر احمدي‌نژاد به معناي ناسپاسي از خدمات دولت‌هاي بعد از انقلاب نيست. ملت ما ملتي فهيم است و خدمات را مي‌بيند.


خاتمي گفت: املاي نانوشته است كه غلط ندارد و هر كسي كه املاء مي‌نويسد كمابيش اشتباه مي‌كند. ما از دولت‌هاي گذشته تشكر مي‌كنيم ولي نقدهايي را نيز داريم و ممكن است در مورد دولت نهم نقدهايي وجود داشته باشد.


خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران، افزود: ما بايد منصفانه برخورد كنيم، خوبي‌ها را ببينيم و در مورد نقدها و كاستي‌ها راه‌حل ارايه دهيم.


وي در بخش ديگري از سخنان خود به فرا رسيدن ششم تير ماه سالگرد سوء قصد به مقام معظم رهبري در مسجد ابوذر اشاره كرد و گفت: خوشبختانه سوء قصد دشمنان به جايي نرسيد و نظام ما توانست كه نفوذي‌ها را از خود دور كند و جريان نفاق را در اين كشور كنار بگذارد كه از جمله‌ي آن كنار گذاشتن بني‌صدر بود. بعد از اين‌كه منافقين كنار گذاشته شدند، آن‌ها درصدد برآمدند كه چهره‌هاي موثر را از مردم بگيرند كه يكي از اين چهره‌هاي موثر مقام معظم رهبري بود كه در هنگام سخنراني ايشان ضبط صوت را دقيقا مقابل قلب ايشان قرار داده بودند و اگر ايشان حركت نكرده بود ما دچار فاجعه مي‌شديم. البته اين انقلاب انقلابي خدايي است و خداوند ذخاير خود را نگه مي‌دارد.


وي ادامه داد: بعد از سوء قصد به مقام معظم رهبري بود كه امام خميني(ره) پيامي را صادر كردند و در آن پيام ويژگي‌هاي فردي و اجتماعي آيت‌الله خامنه‌اي اشاره كردند و ايشان را به عنوان يك سرباز در جبهه‌هاي جنگ و به عنوان يك روحاني در پشت جبهه‌هاي جنگ مورد تمجيد قرار دادند.


خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران، هم‌چنين به سالگرد شهداي هفت تير اشاره كرد و گفت: ما در اين حادثه تعداد زيادي از خدمت‌گزاران انقلاب از جمله سيد شهيدان اين حادثه دكتر بهشتي را از دست داديم. دكتر بهشتي فردي فقيه، مجاهد، مدير و مدبر و نظم و اخلاصش زبانزد همگان بود. وي معمار دستگاه قضايي در جمهوري اسلامي بود و به همين مناسبت سالگرد شهادت وي به نام هفته‌ي قوه‌ي قضاييه نامگذاري شده است.


وي ضمن تقدير و تشكر از تمام كساني كه در قوه‌ي قضاييه فعاليت مي‌كنند به ويژه رييس آن آيت‌الله هاشمي شاهرودي، گفت: قوه‌ي قضاييه بايد به نحوي عمل كند كه خلافكاران از اين قوه احساس ناامني كنند و مظلومان احساس آرامش. الگوي قوه‌ي قضاييه مطلوب اين است كه مظلومان باور كنند كه قلدران نمي‌توانند با زور و قلدري حق آن‌ها را غصب كنند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد احمد خاتمي در ادامه به عملكرد قوه‌ي قضاييه اشاره كرد و گفت: البته در قوه‌ي قضاييه در اين راستا گام‌هايي برداشته شده است ولي بايد در اين راستا گام‌هاي بلندتري نيز برداشته شود.


وي در اين ادامه‌ي خطبه‌ي خود به مسائل خارجي پرداخت و در مورد روند پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان، گفت: روند كنوني پرونده‌ي هسته‌يي‌مان نشان از موفقيت ديپلماسي كشور در عرصه‌ي مسائل هسته‌يي و شكست ديپلماسي آمريكاست.


خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران، افزود: يادمان نرفته كه آن‌ها چگونه ما را تهديد مي‌كردند كه پرونده‌هايتان را به شوراي امنيت مي‌بريم و مانند شمشير و يك لولو خورخوره شوراي امنيت را براي ما كرده بودند. آن‌ها فكر مي‌كردند كه با اين ابزار مي‌توانند ملت ايران را از حق مسلم خود بازدارند. در صورتي كه ديدند پرونده به شوراي امنيت رفت ولي آب از آب تكان نخورد و مسوولان و مردم ما جا نزدند و آن‌ها متوجه شدند كه نمي‌توانند با زبان زور با ملت ايران حرف بزنند.


خاتمي ادامه داد: آن‌ها در نتيجه به مذاكره گرايش پيدا كردند و در حال حاضر صحبت از مذاكره است.


وي گفت: من نمي‌دانم در اين مذاكرات آمريكا چه نقشي دارد كه دائم در مساله‌ي هسته‌يي ايران فضولي مي‌كند. مگر آمريكا چه كاره است. مگر قرار است هر كسي كه زور دارد در همه‌ي مسائل دخالت كند.


خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران، تاكيد كرد: در مورد مذاكره با پرونده‌ي هسته‌يي‌مان با آمريكا كاري نداريم و مذاكره‌اي نخواهيم كرد.


خاتمي گفت: مطمئنا در طول مذاكرات ما در مورد حق مسلم خود مذاكره نخواهيم كرد و مطمئنا مسوولان نظام ما در ارتباط با حق مسلم ايران پاي ميز مذاكره نخواهند نشست. اروپايي‌ها اگر راست مي‌گويند بايد در ابتدا حق مسلم ايران را بپذيرند و بعد از آن در مورد معاهدات بين‌المللي و شيوه‌هاي اجراي آن مذاكره كنند.


وي با بيان اين‌كه روند اتفاقات بيانگر مديريت خوب ديپلماسي كشور در عرصه‌ي هسته‌يي است، گفت: ما بايد از مقام معظم رهبري به خاطر مديريت خوب‌شان در اين عرصه‌ي كلان تشكر كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي ادامه داد: ما در عرصه‌ي جهاني شاهد دو نوع سياست بوده‌ايم. يك سياستي كه مبتني بر دروغ و مكر است و دوم سياستي كه مورد توجه امام(ره)، اسلام و انقلاب ايران بوده است و ما متاسفانه در حال حاضر در عرصه‌ي جهاني شاهد هستيم كه ديپلماسي و سياست شيطاني، مكر و حيله حاكم است. زورگويان در عرصه‌ي جهاني به بهانه‌ي مبارزه با تروريسم و برقراري دموكراسي در عرصه‌ي جهاني به كشورهاي مختلف حمله مي‌كنند. مسلمانان را مي‌كشند و مثلا در همين رژيم صهيونيستي به صراحت اعلام مي‌كند كه ما رهبران فلسطيني را ترور مي‌كنيم.


وي تاكيد كرد: وحشي‌گري و آدم‌كشي جزء ذات صهيونيست‌هاست و تفاوتي بين شارون و غير شارون نيست و متاسفانه در اين عرصه نيز اروپايي‌ها خود را شريك جنايت‌هاي اسرائيلي‌ها كرده‌اند و آن‌هايي كه گوش فك را از دموكراسي و مردم كر كرده‌اند چگونه اجازه مي‌دهند كه اسرائيلي‌ها با مردم فلسطين اين‌گونه عمل كنند و كمك‌هاي خود را به مردم و دولت فلسطين كه برآمده از آراي مردم است قطع كرده‌اند و اين عملكرد بيانگر اين است كه شعار ليبرال دموكراسي آمريكا و اروپا دروغ بزرگي است.


خاتمي افزود: ما متاسفانه در اين عرصه شاهد سكوت دولت‌هاي اسلامي نيز هستيم. آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها دائم شعار مبارزه با تروريسم را سر مي‌دهند ولي خود تروريسم‌پرور هستند و ما يك زماني اقدامات آن‌ها را در اين زمينه افشاء خواهيم كرد. به تازگي يك مقام آمريكايي در بغداد با اين گروه‌هاي تروريستي ملاقات داشته و گفته ما از شما به سه شرط حمايت مي‌كنيم. 1- اينكه كاري به آمريكايي‌ها نداشته باشيد 2- اينكه تا آنجايي كه مي‌توانيد شيعه بكشيد و 3- نيز ايراني‌ها را بكشيد و اين پشت صحنه‌ي مبارزه با تروريسم است. پس مي‌بينيد كه همه‌ي آن‌ها دروغ مي‌گويند.


خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران، گفت: آن‌ها در مساله‌ي پرونده‌ي هسته‌يي نيز مي‌گفتند كه اجماع جهاني عليه ايران است ولي مشاهده كرديد كه در اجلاس غيرمتعهدها صد و اندي كشور از حقوق هسته‌يي ما دفاع كردند. از نگاه آمريكايي‌ها جهان يعني انگليس ولي اين‌ها بايد بدانند كه منفورترين كشورها در عرصه‌ي جهاني هستند. نشانش اين است كه وقتي رييس‌جمهور ما به كشوري سفر مي‌كند در اين كشورها براي دست دادن با رييس‌جمهور ما مسابقه است ولي وقتي كه رييس‌جمهور آمريكا به كشوري سفر مي‌كند بزرگ‌ترين مشكل امنيتي در اين كشور به وجود مي‌آيد و آن‌ها اقدامات امنيتي ترتيب مي‌دهند كه به رييس‌جمهور آمريكا حمله نكنند. شما بايد باور كنيد كه منفور هستيد.


پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه‌ي تهران، حجت‌الاسلام باغاني از بازماندگان فاجعه‌ي هفتم تير به بيان خاطراتي از شهداي هفت تير و روز فاجعه پرداخت.

Copyright: gooya.com 2016