پنجشنبه 12 مرداد 1385

گزارش کامل گردهمايی اعتراض به مرگ اکبر محمدی در دفتر سازمان دانش آموختگان، ادوارنيوز

ادوار نيوز: گردهمايی اعتراضی دفتر تحکيم وحدت و سازمان دانش آموختگان ايران پيرامون شهادت دانشجوی زندانی اکبر محمدی با عنوان "سوگ رهايی" عصر روز چهارشنبه و از ساعت ۱۸ برگزار شد .
در اين نشست به همراه شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران و شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت جمع کثيری از فعالان سياسی و مدنی حضور داشتند که از جمله اين چهره ها می توان به : تقی رحمانی ، هدی صابر ، عباس عبدی ، خسرو سيف ، هاشم آغاجری ، حبيب الله پيمان ، محمد بسته نگار ، محمد توسلی، بها الدين ادب ، محمد علی عمويی ، فريبرز رييس دانا، هرميداس باوند ، بابک احمدی ، خشايار ديهيمی ، محسن کديور ، رضا عليجانی ، معصومه شفيعی ، حسين انصاری راد، عيسی سحرخيز ، احمد زيدآبادی ، مجيد تولايی ، حسين رفيعی، نرگس محمدی ، خليل بهراميان ، مجتبی سميع نژاد ‏، شيوا نظر آهاری ، کيانوش سنجری و ... حضور داشتند.

همچنين در اين نشست اعضای هيات مديره سنديکای شرکت واحد تهران ، فعالين جنبش زنان ، شورای تهران دفتر تحکيم وحدت ، خانواده حشمت الله طبرزدی و ... نيز حضور داشتند .

در اين نشست تعدادی از حاضران به سخنرانی پرداخته و نسبت به درگذشت اکبر محمدی در زندان اوين اعتراض کردند.

در ابتدای اين مراسم و پس از همخوانی سرود أی ايران توسط حاضرين ، مهدی امينی زاده عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران که اجرای مراسم را نيز بر عهده داشت گفت : اکبر محمدی نامی است که پس از ۱۸فاجعه تيرماه ۷۸ و به خاک و خون کشيدن دانشگاه بارها و بارها تکرار شده است و نامی آشنا است . وی گفت : در جريان کوی دانشگاه قرار بود دانشجويان و مطبوعات به عنوان جريان اصلی تحول خواهی سرکوب شوند . در اين فاجعه دانشجويان پس از ضرب و شتم از پنجره های خوابگاه به پايين پرتاب شدند . در اين فاجعه عزت ابراهيم نژاد شهيد شد .
امينی زاده گفت : در دادگاهی که برای فاجعه ۱۸ تير برگزار شد تمامی عاملان و آمران تبرئه شدند و به جای آنها تعدادی از دانشجويانی که کاری نکرده بودند جز اعتراض به خاک و خون کشيده ساحت دانشگاه به حکم های شديد و غليظ اعدام و حبس های طويل المدت محکوم شدند و اکبر محمدی يکی از اين دانشجويان بود .
وی با اشاره به اعتصاب غذای محمدی گفت : به دليل بی کفايتی مسئولان زندان وروحيه أی که حاضر نيست هيچکدام از حقوق مردم و زندانيان را به آنها بدهد ، محمدی صداقت خودش را با مرگش امضا کرد و ما امروز در سوگ او نشسته ايم .

*** کديور: نام محمدی در تاريخ ايران می ماند

اولين سخنران اين مراسم دکتر محسن کديور بود . دکتر کديور در سخنان خود ضمن تسليت درگذشت اکبر محمدی به خانواده او ‏ دانشجويان و ملت ايران گفت : همانگونه که کشتار مردم در فلسطين امری عادی است ، از بين رفتن شهروندان سياسی در زندان های ما چندان امر دور از انتظاری نيست . وی همچنين نرخ جان انسانها را نشان توسعه يافتگی يک کشور دانست و از حکومت مردان پرسيد :‌ آيا حکومت برای جان مخالفان خود ارزشی قايل است ؟ وی گفت : برای مثال اسرائيل مخالفان فلسطينی خود را می کشد و ککش هم نمی گزد وی افزود : رژيم هايی که مانند اسراييل مخالفان خود را می کشند از همان ارزش انسانی برخوردار اند که اسراييل برخوردار است .

کديور با اشاره به نقش مهم زندان در کشورهای توسعه نيافته و لزوم نظارت بر آنها گفت : اگر کسی به اولا به اعدام محکوم شده باشد و سپس با عفو ملوکانه به ۱۵ سال زندان محکوم شده باشد و ۷-۸ سال هم در زندان باشد در اين شرايط اگر اعتراضی داشته باشد ، چه بايد بکند ؟ وی همچنين گفت : بابی ساندز سرنوشتی مشابه با اکبر محمدی داشت ، در زمان فوت بابی ساندز جمهوری اسلامی واکنش نشان داد ، آما آيا حاضر است يک کوچه يا خيابان را به نام محمدی بگذارند . کديور گفت : نام محمدی در تاريخ می ماند و به عنوان کشته فاجعه ۱۸ تير در تاريخ ايران می ماند .

کديور با اشاره به واقعه درآوردن زيور از پای دختر يهودی در حکومت علی (ع) گفت :‌ امروز بايد از مدعيان جانشينی علی پرسيد آيا حاضريد به خاطر خون بی گناهی که در حکومت شما ريخته شد آرزوی مرگ کنيد .

***هاشم آغاجری: اين جنايت با جنايات اسراييل تفاوت ندارد

سخنران بعدی مراسم دکتر هاشم آغاجری استاد دانشگاه بود . آغاجری نيز ضمن تسليت اين فاجعه انسانی به پدر و مادر اکبر محمدی با يادآوری وضعيت وخيم جسمی او در اثر سالها زندان و شکنجه گفت:‌ داستان اکبر محدی اين است که يک جوانی در اعتراض به سلب حقوق در سال ۷۸ اعتراض می کند اما او را سالها به زندان می اندازند و بعد دچار انواع و اقسام بيماريها می شود و در نهايت نه در اعتراض به اصل نقض حقوق اش بلکه در اعتراض به عدم برخورداری از مرخصی استعلاجی به اين سرنوشت دچار می شود .
آغاجری گفت : پس از شهادت اکبر محمدی بدون اينکه حتی به مادر او اجازه دهند که چهره فرزندش را برای آخرين بار ببيند او را در يک روستای دورافتاده دفن ميکنند ، اما داستان اکبر محمدی تمام نشده است .
وی گفت : از ديد منطق قرآن کريم مرگ يک انسان مانند مرگ کل بشريت است . وی افزود : اين جنايت با جنايات اسراييل در لبنان و فلسطين تفاوتی ندارد .
وی با اشاره به شرايطی که موجب مرگ تدريجی همه مردم ايران شده است و شهادت اکبر محمدی نماد آن است گفت :‌ اين سياست برآمده از شرک است چرا که سياست توحيدی بر پايه رهايی است .
آغاجری همچنين با يادآوری نام زندانيان ديگری از فاجعه ۱۸ تير از جمله عباس دلدار و لهراسبی گفت :‌ آيا در منطق شما جواب سنگ پرانی مرگ است ؟ اين منطق اسراييل است که جواب سنگ پرانی جوانان فلسطين را با گلوله می دهد .
وی همچنين گفت : آيا قرار است حکم اعدام های اوليه برای زندانيان تير ۷۸ به مرور اجرا شود ؟
آغاجری همچنين در پايان سخنان خود با طرح اين پرسش که چرا به اين سرعت پيکر اکبر محمدی دفن می شود خواستار تشکيل يک کميته حقيقت ياب برای روشن شدن دليل مرگ اکبر محمدی شد .

*** خليل بهراميان:‌ آيا برنامه حذف فيزيکی زندانيان سياسی در جريان است؟

در ادامه اين گردهمايی خليل بهراميان وکيل مدافع اکبر محمدی در سخنانی گفت : مرگ اکبر محمدی زشت و جنايتکارانه است ، اما مرگی است که تخم آزادی را می کارد و به بار می آورد ، آنانی که اقتدارگرا هستند نمی دانند که با ريختن هر قطره خون ، انسانهايی زاده می شود که جلوی اقدامات اقتدارگراها را می گيرد .
وی گفت : متاسفانه پس از ۱۰۰ سال هنوز در شعار تاسيس عدالتخانه مانده ايم ، هر کس فکر می کند ما الان دادگستری داريم تصوری نادرست دارد .
اين وکيل دادگستری با اشاره به وضعيت باطبی و ساير زندانيان سياسی گفت :‌آيا برنامه حذف فيزيکی زندانيان سياسی در جريان است ؟
وی با اشاره به تصادف ساختگی که در زمان مرخصی اکبر محمدی برای او بوجود آوردند گفت : پس از بازداشت مجدد او به من گفتند که پنجاه هزار تومان برای انتقال او از زندان آمل به تهران از خانواده او پول گرفتند .
وکيل اکبر محمدی گفت :‌ وقتی از اعتصاب غذای اکبر محمدی آگاه شدم برای منصرف کردن او به زندان مراجعه کردم اما حتی اجازه گفتگوی تلفنی مرا با او ندادند تا او را از مرگ نجات دهم و در پاسخ به اين درخواست من که اگر او اعتصاب غذای کند می ميرد ، گفتند به درک .
وی همچنين با اشاره به وکالت جديد که از والدين اکبر محمدی خواهد گرفت گفت : در صورتی که علت واقعی مرگ محمدی مشخص نشود بلا شک در نامه أی به کوفی عنان از او خواهم خواست تا پزشکان مستقل را به ايران بفستد تا دليل اصلی مرگ محمدی را اعلام کنند .


*** شيوا نظر آهاری : اکبر محمدی از دست ما رفت لااقل احمد باطبی را فراموش نکنيد

در ادامه اين مراسم شيوا نظر آهاری در سخنانی که چنيدن بار به دليل شدت تاثر وی قطع شد ضمن تسليت اين واقعه تلخ با تشريح وضعيت اکبر محمدی گفت : خواسته اکبر محمدی يک چيز بيشتر نبود و آن هم درخواست معالجه بود چرا که به گفته پزشکی قانونی او توان تحمل حبس را نداشت .


نظرآهاری با اعلام اين مطلب که دليل بازداشت مجدد محمدی انتشار کتاب او در خارج از کشور بوده است ، از عدم توجه نهادهای حقوق بشری داخل و خارج از کشور به وضعيت محمدی و عدم انتشار خبر اعتصاب غذای او ابراز تاسف کرد .

وی گفت : اکبر محمدی زمانی که به بهداری زندان هم منتقل می شود از تزريق سرم به خودش جلوگيری می کند و خواستار مذاکره بر سر مطالباتش با يک مقام مسئول در زندان می شود که کسی به درخواست او توجه نمی کند .

شيوا نظرآهاری گفت : در روزی که نمايندگان مجلس به زندان اوين رفته بودند ‏، برای آنکه سر و صدای اکبر محمدی به گوش نرسد او را به تخت می بندند و با چسب دهانش را می بندند .

نظر آهاری ادامه داد : روز شنبه مسئول حراست زندان در بهداری اوين به اکبر محمدی می گويد اعتصاب غذايت را بشکن و وقتی محمدی امتناع می کند او می گويد : «پس بفرستيدش به بند تا مثل سگ جان بکند» . اين حرکت مسئولان او را برآشقته می کند و اعتصاب غذای خشک خود را آغاز می کند . صبح روز يکشنبه پزشک بهداری زندان بر بستر محمدی حاضر می شود و به حراست اعلام می کند با اين وضعيت محمدی تا دو روز ديگر دوام نمی آورد . مسئول حراست دوباره بر سر او حاضر می شود و وقتی با اصرار محمدی برای ادامه اعتصاب مواجه می شود دستور می دهد او را به بند منتقل کنند در حالی که شب قبل از مرگ ، محمدی يک سکته خفيف قلبی را از سر گذرانده بوده و وی بايستی به بخش مراقبت های ويژه منتقل می شده است به بند منتقل می شود که حتی يک آسپرين در آن وجود ندارد .

نظر آهاری سپس گفت : وقتی محمدی به بند منتقل می شود به دليل وضعيت بدی که در بهداری داشته است ‏‌، همبندان اش وی را به حمام می برند که در همانجا ناگهان صورت او کبود می شود و در حالی که آمبولانسی در کار نبوده است او را با برانکارد به بهداری منتقل می کنند اما در ميانه راه آن واقعه تلخ روی می دهد .

او در پايان سخنانش با اشاره به وضعيت جسمانی احمد باطبی و در حالی که به شدت متاثر بود گفت : اکبر محمدی از دست ما رفت لااقل احمد باطبی را فراموش نکنيد . و نگذاريد که اکبرهای بعدی در راه باشند .

پس از اين سخنان بيانيه حزب ملت در اين مورد قرائت شد .

*** بهاالدين ادب: اين مرگ قطعا مشکوک است

بهاالدين ادب ديگر سخنران اين مراسم بود . سخنگوی جبهه متحد کرد نيز در اين نشست گفت: ما کردها وقتی اين خبر را شنيديم تصميم گرفتيم در اين جمع محترم حاضر شويم و تعظيم کنيم به روح بلند اکبر محمدی و اکبر محمدی ها . ما برای اين عزيزان نبايد اشک بريزيم بلکه بايد آنها را تعظيم کنيم و ياد آنها را بزرگ بداريم .

وی گفت : اعدام و مرگ آزادی خواهان مشکلی از تماميت خواهان حلی نمی کند بلکه باعث آبياری درخت آزادی خواهد شد .
وی همچنين گفت : اين مرگ قطعا مشکوک است چرا که اينگونه و در سياهی شب جنازه اکبر محمدی را به نقطه ی دوری منتقل می کنند و در آنجا دفن می کنند .
ادب همچنين از تشکيل کميته حقيقت ياب دفاع کرد و آمادگی جبهه متحد کرد را برای هرگونه همکاری در اين مورد اعلام کرد . با ذکر يک شعر کردی گفت :‌قطعا نمی ميرند آنانکه در دل ملت جای دارند .

*** محمد بسته نگار: اکبر محمدی آخرين قربانی نخواهد بود

محمد بسته نگار از فعالان ملی مذهبی سخنران ديگر اين مراسم بود . وی گفت :‌آيا نبايد حداقل حقوق که خود اين زندانبانان نوشته اند برای يک زندانی سياسی در نظر گرفته شود .
وی گفت : ملت با نزديک به ۱۵ سال در راه زدودن حوکمت های خودکامه و استقرار قانون گام برداشته و در اين راه اکبر محمدی آخرين قربانی نخواهد بود .

*** باوند: اکبر محمدی مانند پر سياوشان باعث برخواستن جنبش آزادی خواهان خواهد شد

هرميداس باوند نيز در اين تجمع از سوی جبه ملی ايران سخنرانی کرد . وی گفت :‌برای من بسيار دشوار است که در چنين جمعی که برای درگذشت يک جوان آزادی خواه تشکيل شده است شرکت می کنم .
وی گفت : امروز پس از يکصد سال مساله در اين است که آيا حکومت از آن مردم است يا مردم تنها دکور و تزيين هستند . جوانان ما اکنون برای آزادی به پا خواسته اند و اکبر محمدی از جمله کسانی است که برای آزادی در ۱۸ تير به پا خواست .
وی گفت :‌ بدون شک مرگ اکبر محمدی مانند پر سياوشان باعث برخواستن جنبش آزادی خواهان خواهد شد .

*** عباس عبدی: حکومت از بشکه های نفت مست شده است

عباس عبدی از فعالان سياسی نيز در اين نشست ضمن ابراز تسليت به خانواده محمدی و آرزوی آزادی فرزند ديگرشان گفت: پرونده ۱۸ تير بسته نخواهد شد و امروز اين پرونده بازهم گشوده شده است . وی افزود: ‌اصولا وضعيت کنونی کشور ما پيشا حقوقی است ،‌گرچه ما خواستار کميته تحقيق می شويم اما می دانيم که چنين چيزی تشکيل نخواهد شد .

عبدی همچنين گفت :‌ اينکه پيکر محمدی را اينگونه به سرعت دفن می کنند و با پدر و مادر او چنين برخورد می کنند نشانه قدرت حکومت نيست . نظام قدرتمند وقتی ظلم هم می کند پای کارش می ايستد و می گويد کار خوبی کردم اما نظامی که هيچ چيز را قبول ندارد و کوشش می کند که همه را حذف کند آخر سر خودش تنها می ماند و رفتارهای غير معقول انجام می دهد.
وی افزود : حکومت از درون تضعيف شده است اما در صورت با سرکشيدن بشکه های نفت مست شده است و اين گونه عملکرد نشانه اين مستی است .

*** رييس دانا: اگر در برابر کشتار ۶۷ مقاومت می کرديم شاهد اين اتفاق نبوديم

دکتر فريبرز رييس دانا نيز در اين مراسم به سخنرانی پرداخت ، وی گفت :‌ هنوز دلمان از فاجعه قانا خون بود که با فاجعه بی شرمانه کشتار درونی و از بين رفتن اکبر محمدی مواجه شديم .
رييس دانا گفت :‌در سال ۶۷ در اين مملکت يک شبه ۴۰۰۰ زندانی سياسی را کشتند اگر ما در آن سال مقاومت کرده بوديم اين اتفاق نمی افتاد .

وی گفت :‌ نيازی به کميته حقيقت ياب نيست ، اين کميته در بين مردم تشکيل شده است و ما تنها احتياج داريم انگشت اشاره مان را نشان دهيم .

*** رضا عليجانی: ارزش جان انسان در ساخت قدرت از لوله فاضلاب کمتر است

رضا عليجانی از فعلان سياسی نيز در اين جمع گفت: وقتی من اين خبر را شنيدم و همسرم گفت اين خبر مانند بمب خبری به گوش همه می رسد خوشحال شدم . آقای عمويی ،‌آقای رحمانی ، شما کشتار دهه ۶۰ را به ياد داريد ، آن زمان هيچ کس به حال آن زندانيان دل نسوزاند.
وی گفت : اين البته درس تاريخی و آموزنده أی است . درس ديگر اين است که ما نبايد برای مرده همديگر جمع شويم ، ما را چه شده که برای زنده همديگر اهميتی قايل نيستيم .
وی با يادآوری يک خاطره گفت : يکی از هم سلولی های من در اعتراض به برخورد پزشکی که با او داشتند اعتصاب غذا کرد ، دو روز پس از اعتصاب غذای او رييس زندان آمد و به وضعيت لوله فاضلاب زندان رسيدگی کرد . و رفت و به وضعبت اين دوست ما بی توجهی کرد . او نامه أی نوشت و گفت که حال که ارزش جان من از ارزش يک لوله فاضلاب کمتر است به اعتصاب غذای خشک دست خواهم زد . وی گفت او در دو روز ۸ کيلو کم کرد و در آن زمان با سراسيمگی به مطالبات او رسيدگی کردند . هنوز هم ارزش جان انسان در ساخت قدرت از لوله فاضلاب کمتر است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با انتقاد از عدم گفتگو و برخورد حذفی ميان نيروهای سياسی گفت: روشنفکران ما چه به اين نسل گفته اند که می خواهند اولين کسی است باشند که بهره می برند و آخرين کسی که فدا می شود . وی گفت : اگر اين درسها را از اين واقعه تلخ آموخته باشيم خون اکبر محمدی هدر نرفته است .


*** محمدعلی عمويی: اعتصاب حق هر انسان معترضی است

در اين گردهمايی محمدعلی عمويی ديگر سخنران بود . وی گفت : در اين مملکت هنر آقايان در عرصه قيمت گذاری چنان است که همه چيز گران می شود جز جان انسانها و ارزش جان يک انسان آنقدر کم می شود که به هيچ می ارزد .

عمويی گفت : زندانی سياسی حق دارد مطالباتی را طرح کند و حتی حق دارد اعتصاب کند ،‌چه کسی می گويد زندانی حق اعتصاب ندارد ، اعتصاب حق هر انسان معترضی است .

عمويی گفت : ما از وضعيت زندانيان سياسی بی خبريم و اين از ويژگی های جوامع بسته است.
وی گفت : زندانی دست اش از دنيا کوتاه است و هر آزادی خواهی بايد چه اسم زندانی را می داند يا نمی داند به صرف اينکه به خاطر اعتقادش به زندان افتاده است از حقوق او دفاع کند .

محمد علی عمويی در پايان سخنان خود از وکيل اکبر محمدی و احمد باطبی و ساير زندانيان سياسی خواست تا گزارش کاملی از وضعيت آنها را به افکار عمومی اطلاع دهد .

همچنين در پايان اين گردهمايی مجتبی بيات عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت قطعنامه پايانی را برای حضار قرائت کرد .

Copyright: gooya.com 2016