ادوارنيوز: دکتر بابک احمدی انقلاب مشروطه را مهمترین تحول تاریخ ایران دانست .
دکتر احمدی سخنان خود در میزگرد ادوار تحکیم وحدت به مناسبت مشروطه را با گرامیداشت یاد و خاطره اکبر محمدی آغاز کرد و گفت: مرگ هر آزادیخواهی همانند زندگی او منشا اثر است. دکتر احمدی این بیت از حافظ را در این ارتباط خواند که: خیال تیغ تو با ما حدیث تشنه و آب است /اسیر خویش گرفتی، بکش چنان که خود دانی
دکتر احمدی ادامه داد: اسیر کشی در ادبیات ما ننگین ترین کارهاست اما من نمی خواهم کسی را به اسیر کشی متهم کنم چرا که بسیاری افراد دلیل مرگ محمدی را کوتاهی و قصور زندانبانان دانسته اند. اما وقتی به یاد آوریم که این زندانبانان متعلق به نظامی هستند که تابستان 67 را ساخت و چند سال پیش ماجرای زهرا کاظمی را ایجاد کرد. قصه اسیر کشی به ذهن متبادر می گردد. قصه ای که در تاریخ بعد ار مشروطه بارها تکرار شده است. به یا د می آورو گروه بیژن جزنی را که پیش از انقلاب شبانه به میان تپه های اوین بردندشان و 9 نفر از آنان ر از پشت با تیر زدند و بعدا توجیه آوردند که اینها را در حال فرار کشته اند.
بابک احمدی با اشاره به صدمین سال مشروطه گفت: یکصد سال پیش شاه بیمار ایران که ملت را رعیت خود می پنداشت فرمان مشروطه را امضا کرد فرمانی که به خط خوش احمد قوام که بعدها قوام السلطنه شد نوشته شده بود. قوامی که چند وزیر کمونیست به کابینه خود راه داد و اجازه فعالیت سندیکاهای کارگری در ایران را داد. اما به دلیل مخالفت با ملی شدن نفت و مرحوم دکتر مصدق در 30 تیر از صحنه سیاسی کنار رفت. صد سال تاریخ ایران در صاحبقرانیه و سعد آباد قرار دارد ، از روز امضای مشروطه تا امروز که ما عزادار محمدی هستیم و نگران باطبی اسانلو و جهانبگلو.
احمدی ادامه داد هیئت حاکمه ایران چند سالی است که مرتب سخن از خطر تکرار مشروطه می گوید و روحانیون حاکم به مناسبتهای مختلف یکدیگر را از تکرار مشروطه می ترسانند. اما باید دید مشروطه برای آنان چه معنا دارد و برای شما دانشجویانی که با هزینه زیاد در راه آزادی قدم برمی دارید چه معنایی دارد.امروز حکومت هیچ خیابانی را چراغانی نکرده است و مراسم باشکوهی برگزار نمی کند چرا که در واقع مشروعه خواهان بر سرکارند نه مشروطه خواهان. اما برای ما گرامیداشت مشروطه و آنان که در راهش جان دادند مهم است.
احمدی گفت: هر حادثه بزرگ و تاثیر گذار تاریخی مورد اختلاف نظرهای زیادی قرار می گیرد. بنابر این شما تفاسیر گوناگون و متناقضی در باب مشروطه می شنوید و این خود نشاندهنده عظیم بودن این رویداد است.
این رویداد در شرایطی واقع شد که 93 درصد جامعه ایران بی سواد بودند. شهرنشینی مدرن وجود نداشت و کشور صنعتی نشده بود و حتی منبع منتشر شده برای مشروطه برای مردم ملموس نبود مثلا کتاب مرحوم نایینی حتی اسم فارسی نداشت و مطالبش سنگین قابل تفسیر بود. اما در این شرایط در سال 1906 همین مردم اولین انقلاب مشروطه اسیا را رقم زدند.
احمدی با طرح این سوال که اگر مشروطه انقلاب بوده است چه نوع انقبلای است گفت: به نظر تئوری پردازان چپ انقلاب اجتماعی انقلابی است که در آن طبقه ای اجتماعی جای طبقه دیگر را بگیرد و شیوه تولید را عوض کند مثال کلاسیک آن هم انقلاب 1917 روسیه است. اما در مشروطه چنین نبوده و هنوز طبقه ای اجتماعی شکل نگرفته بوده است. انقلاب سیاسی نیز انقلابی است که با ایجاد یکسری تغییرات سیاسی و فرهنگی زمینه را برای تحول بعدی فراهم کند از این لحاظ شاید انقلاب مشروطه سیاسی بوده است اما از سوی دیگر این انقلاب ر تمامی ارکان جامعه ایران تاثر وسیع داشت.
احمدی مشروطه را از نوع انقلابهای بورژوا دموکراتیک نیز ندانست چرا که این نوع انقلاب که مثال بارزش انقلاب انگلستان است ضرورت 1 تغییر طولانی و سپس بالا آمدن یک طبقه جدید را می خواهد چونانکه مارکس آن را بروز آتشفشان گونه تحولات دیر شده می داند.
احمدی گفت: بدون معطلی بر این اصطلاحات باید گفت یک نکته قطعی است و آن اینکه یک ملت با تمام شرایط عقب ماندگی خود برای آزادی سیاسی جنگید و آرمان خود را مجلس دانست. این ملت توسط روزنامه و شبنامه و وعظ و خطابه از این آرمان آگاه شد آرمان مشروطه ای که به سرعت روحانیت همواره یکپارچه شیعه را به دو قسمت کرد و این در تاریخ شیعه اتفاق کمی نبود که یک مرجع بزرگ و عالیرتبه را در تهران به دار بیاویزند .
به اعتقاد بابك احمدي، هيچ آزاديخواه، سوسياليست يا ليبرال ايراني مشروطه را به ديده تحقير نمينگرد چون مشروطه بزرگترين تحول تاريخ ايران است و از انقلاب سال 57 نيز بزرگتر است.
احمدي با بيان اينكه ما هيچ انقلابي نداريم كه به معناي واقعي به اتمام رسيده باشد، گفت: انقلابها تصوراتي ميآفرينند كه در صورت محقق نشدن آنها در نسلهاي بعد، انتقادات آغاز ميشود و به همين دليل ميتوان گفت كه همه انقلابها بيپايان و شكستخورده هستند. مثلا در انقلاب فرانسه جنگها و ترورها سرانجام به دیکتاتوری و سلطنت رسید اما همراه سربازان فرانسوی مفاهیم آزادی برابری و برادری به سراسر اروپا رفت و امروز حقوق بشر و را از انقلاب فرانسه داریم انقلاب فرانسه جهان جدید را ساخت .
وي با تاكيد بر اينكه آنچه همه ما ايرانيان را به هم پيوند ميدهد و خواست جامعه آزاد حکومت آزاد و شهروند آزاد و قانون مدون را در ما زنده نگه ميدارد، چيزهايي است كه از انقلاب مشروطه به دست آمده است، گفت: انقلاب مشروطه اگر چه پيروزي كامل به دست نياورد اما ايرانيان را براي نخستين بار با مفاهيمي همچون آزادي، حقوق بشر و عدالت آشنا كرد.
احمدی گفت: آرزوی من تکرار آن مشروطه است که در آن ملت بالغ ما نمی گذارد 18 تیر شکل گیرد و اکبر محمدی بمیرد مشروطه به ما یاد داد که ما شهروند آزادیم هر چند که آقایان ما را درجه دو بدانند اما ما خود را شهروندان آزادی می دانیم که می خواهیم زندگی خود را بر اساس نیازهای روز اداره کنیم.
احمدی گفت ما باید یک ملت مشروطه خواه بسازیم و این بدان معنا نیست که مانند دوست عزیزم حجاریان، مشروطه را آرمان خود بدانیم بلکه شجاعت را در مردم ایجاد کنیم. انقلابی بودن را در قامت 1 اصلاحگرا ببینیم و لبته اگر حکومتب اصلاح را پذیرفت که هیچ و اگرنه محکوم به فناست.
بحث ما شجاع کردن مردم و ستایش این شجاعت حتی به بهای یزینه های سنگین است که در دوران مشروطه وجود داشت .