سه شنبه 16 خرداد 1385

از نشست برلين تا لندن، از لندن تا به کجا؟ گزارشی کوتاه از نشست لندن، عبدالستار دوشوکی

از جمعه دوازدهم خرداد تا يکشنبه چهاردهم خرداد ماه جاری بيش از هشتاد نفر از شخصيت های سياسی، فرهنگی، ادبی و فعالان حقوق بشر بهمراه نمايندگان فکری جريانات و نحله های مختلف سياسی اپوزيسيون در لندن گرد هم آمدند و بعد از سه "شبانه روز" بحث و گفتگو به توافق هايی دست يافتند که بزودی در يک بيانه رسمی ( بيانيه پايانی نشست لندن) منتشر خواهند شد. حضور فرهيختگان و چهر ه های سرشناس شعر و ادبيات ايران بهمراه نمايندگان سازمانها و جريانات سياسی از چپ و راست، مشروطه خواه و جمهوريخواه، جبهه ملی تا وزير سابق کابينه شاهپور بختيار و نمايندگان احزاب و ساز مانهای قومی و "مليت ها" ايرانی در نشست لندن حائز اهميت بود. نيرو ها و سازمانهای مختلف و همچنين شخصيت های شناخته شده سياسی درونمرزی برای نشست پيام فرستاده بودند. عليرغم سکوت عمدی و بعقيده من معنا دار بخش فارسی راديو بی بی سی، بسياری از رسانه ها نشست لندن را تحت پوشش خبری قرار دادند که از جمله آنان می توان از راديو صدای ايران ، راديو فردا، و تلويوزيون صدای آمريکا نام برد.

تشکيل نوعی ائتلاف، اتحاد و يا هماهنگی بين نيروهای اپوزيسيون برونمرزی و درونمرزی همواره چون سرابی جذاب در درونمای فکری و حتی عملی بسياری از فعالان سياسی و حقوق بشر ايرانی حضور داشته است. اما تا به امروز اين آرزو شايد جز سرابی بيش در صحرای غربت و آوارگی بيش از چهار ميليون ايرانی آواره و قريب به شصت و هفت ميليون ايرانی اسير نبوده است. آنچه که همه ما را وادار به نشستن در کنار يکديگر و اقدام به تقلای جمعی برای جستجوی يک راهکار ملی نموده است، اوضاع بحرانی کشورمان و شرايط ويژه جهان در رابطه با ايران می باشد. هيچ ايرانی دردمند، وطن دوست و مستقلی نمی تواند شاهد بازی های بين المللی و رقابت و چانه زنی های ابر قدرت ها برای تصميم گيری در مورد ايران و چپاول ثروت های ايران باشد، و همچنان بی تفاوت بماند. بهمين دليل شرکت کنندگان نشست برلين که در سپتامر سال گزشته در برلين تشکيل شد، با همکاری و همرائی ديگر جريانات و گروهای مختلف سياسی در لندن گرد هم آمدند تا در مورد راهکار هايی برای هماهنگی و همسوئی اپوزيسيون درونمرز و برونمرز و همچنين امکان تشکيل يک گرد همايی وسيع با شرکت نيروهای مختلف اپوزيسيون تحت شعار دمکراسی و حقوق بشر رايزنی کنند.

بيش از يازده طرح برای بررسی و تجزيه و تحليل با نشست لندن ارائه شده بود ( طرح ها در سايت موقتی نشست لندن موجود است). طرح کنگره ملی که توسط عباس امير انتظام پيشنهاد شده بود، مورد تائيد بسياری از طرحهای ديگر بود. طرح پارلمان در تبعيد نيز مورد بررسی قرار گرفت. هدف نشست لندن مشورت برای حرکت بعدی و يا تدارکات برای تشکيل يک جمع بزرگتر بوده و است. بسياری از پيشنهادات ارائه شده برای نشست بعدی يا کنگره ملی و يا مجمع عمومی می باشد، يعنی بعد از نشست لندن. بعقيده من آنچه که وظيفه ما در نشست لندن می باشد، تعيين تکليف برای کنگره ملی يا رهنمود برای عملکرد کنگره ملی نيست، بلکه وظيفه ما ارائه پيشنهاد و يا طرحی است که ما را بهمراه ديگران به آن مجمع و يا کنگره برساند. بعد از آن وظيفه شرکت کنندگان آن مجمع بزرگ است که برای کاربرد تشکيلاتی و يا عملکرد خود تصميم بگيرند. همانگونه که در پيشنهاد يکی از دوستان آمده بود، شايد بهتر باشد که تا هنگاميکه ابزار تشکيل کنگره اماده نشده است، از "هزينه و خرج کردن" عنوان هايی نظير «کنگره ملی» برای توضيح اقدامات تدارکاتی کنونی اجتناب شود، و از نام کنگره فقط برای توضيح چشم انداز بعدی استفاده شود تا حرمت کلمه حفظ شود.

خوشبختانه نشست لندن بجای استعمال کلماتی نظير کنگره ملی و يا مجمع ملی و سراسری و غيره ، واژه "نهاد ملی" را برای نشست بزرگ و سراسری نهائی برگزيد تا هيچگونه شبه ای در رابطه با ادعا های احتمالی مثل "تعيين تکليف قبلی" در اذهان بوجود نيايد. هئيت هماهنگی نشست لندن موظف شد تا هر چه سريعتر مستقيما و يا از طريق گروه های کاری تشکيل شده برای مشورت و گفتمان با بقيه نيرو های دمکرات و آزاديخواه مشغول به کار شود. نشست لندن کار خود را روز يکشنبه با رياست سنی موقت آقای باقر پرهام شروع کرد و بعد از انتخاب هئيت رئيسه ، وارد بررسی و کالبد شکافی طرحهای ارائه شده گشت. پيشنهاد کنندگان طرحها ، پيشنهادات و طرح های خود را ارائه نمودند و بعد از سخنرانی تعدادی از شرکت کنندگان، سه کميسيون کار تشکيل شد که بلافاصله کار خود را شروع کردند. غروب روز دوم، کميسيون ها گزارش های کاری خود را به مجمع عمومی نشست لندن ارائه دادند و پيشنهادات متنوع کميسيون های مختلف مورد بررسی و رای گيری قرار گرفت. نشست لندن يک هئيت هماهنگی نه نفره را نيز انتخاب نمود. هئيت هماهنگی نشست لندن به همراه گروه های تدارکات ، انديشه و مالی موظف هستند تا در اسرع وقت با بقيه نيروهای آزاديخواه و دمکرات که به دمکراسی و حقوق بشر اعتقاد و التزام عملی دارند وارد گفتمان شده و با همياری و همکاری آنان برای تشکيل يک نشست بزرگ (نهاد ملی) اپوزيسيون درونمرزی و برونمرزی اقدام نمايند. پيشنهاد مشخص من و بعضی از دوستان اين بود که نهاد ملی حداکثر تا سه و چهار ماه ديگر تشکيل شود، اما ما متعاقبا متقاعد شديم که اصرار بر تعيين ضرب العجل زمانی ، قبل از مذاکره و مشورت با ديگران بهترين روش کار نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روند کار از نشست تاريخی برلين تا نشست لندن موفقيت آميز بوده است. بعد از اين همکاری و گفتمان بين يک جمهوريخواه چپ و دمکرات با يک مشروطه خواه آزاديخواه نه تنها تابو ( حرام و ممنوع) نيست بلکه يک ضرورت تاريخی و وظيفه ملی است برای همه آنهائی که سرنوشت ايرانی و ايرانی را مقدمتر از جايگاه ايدئولوژيکی و حزبی خود می دانند. در حاليکه نيمی از مردم ايران زير خط فقر زندگی می کنند، در حاليکه مرد ايرانی برای استمرار زندگی خانوادگی خود کليه خويش را می فروشد و زن ايرانی برای امرار معاش شرف ايرانی خود را در امارات به حراج گذاشته است، متاسفانه هستند امروز رهبران سياسی که ادعا می کنند هنوز بايد سالها صبر کرد چون زمان ديالوگ و گفتمان فرا نرسيده است. اکثريت شرکت کنندگان نشست برلين و بخصوص جوانان بر اين عقيده استوار بودند که زمان حتی تا حدی دير شده است، و بايد با شتابی سريعتر حرکت نمود. حال ! سوال اين است که از لندن به کجا می رويم؟ اين سوالی است که جوابش را همه آنهائی که نگران سرنوشت مردم محروم و ستمديده در داخل ايران هستند بايد با همفکری و همکاری ديگران بيابند.

شما می توانيد با نشست لندن از طريق سايت موقتی نشست لندن تماس بگيريد و طرح های مطرح شده را بخوانيد. آدرس وب سايت موقتی و ايميل موقتی نشست لندن در زير آمده است. آدرس نهائی وب سايت هميشگی نشست لندن بزودی در سايت موقتی ذکر خواهد شد. در پايان بايد عرض کنم که اگر چه بنده مسئول گروه تدارکات نشست لندن، و عضو منتخب هئيت هماهنگی نشست لندن می باشم، گزارش بالا نظر شخصی بنده است ؛ و نبايد بعنوان گزارش رسمی نشست لندن و يا تحت هر عنوان رسمی و يا غير رسمی ديگری تلقی شود. بيانيه رسمی نشست لندن بزودی منتشر خواهد شد.

www.iran.org.uk
iran@iran.org.uk

عبدالستار دوشوکی
سه شنبه شانزدهم خرداد ۱۳۸۵

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016