چهارشنبه 21 تیر 1385

آمريکا لوح های باستانی ايران را پس می دهد، آفتاب

آفتاب : دانشگاه شيکاگو و دولت ايران برای بازگرداندن لوح های باستانی به ايران به توافق رسيدند. اخيرا رئيس دادگاه محلی شهر شيکاگو در بررسی ادعاهای قربانيان و بازماندگان حادثه بمب گذاری در کافه « آپروپو» شهر تل آويو دولت ايران را به دست داشتن در اين حادثه محکوم و مستوجب پرداخت غرامت دانست.حکم اخير اين دادگاه محلی ايالات متحده مبنی بر توقيف لوح های گلی تخت جمشيد ،بسياری از مردم ايران را نگران و آزرده خاطر ساخته است.


اين لوح ها مجموعه ای از ۳۰۰ لوح گلی با متونی به خط ميخی است که قدمت آنها به سال های ۳۳۰ تا ۵۵۳ قبل از ميلاد برمی گردد. اين لوح ها برای انجام امور تحقيقاتی از سال ۱۳۲۶ نزد موسسه خاورشناسی دانشگاه شيکاگو به امانت گذاشته شده بود.

در جريان حادثه ای که همزمان با نوروز ۱۳۷۶ رخ داد بيش از يکصد نفر کشته و مجروح شدند و بر اساس حکم قاضی دو رگه( آمريکا ـ افريقايی) شهر شيکاگو ،خود و يا بازماندگانشان می توانند از محل فروش الواح گلی تخت جمشيد که به عنوان دارايی های ايران در موسسه شرق شناسی دانشگاه شيکاگو نگهداری می شود، غرامت دريافت کنند.

مدير موزه خاورشناسی دانشگاه شيکاگو در نامه ای به مسئولان فرهنگی ايران اين لوح ها را مجموعه مطالعاتی غير قابل واگذاری توصيف کرده و گفته اين لوح ها نبايد موضوع اختلاف های سياسی قرار گيرد.

وی می گويد که حفاظت از ميراث فرهنگی و سوژه های تحقيقاتی، امری مهم و اساسی برای آنها تلقی می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران از سازمان ملل متحد و سازمام علمی فرهنگی ملل متحد (يونسکو) برای حفظ ميراث فرهنگی خود درخواست کمک کرده بود.

بر اساس توافق ايران و دانشگاه شيکاگو قرار بود پس از پايان تحقيقات به ايران بازگردانده شود که اين امر محقق نشد و تنها در سال ۱۹۴۸، ۱۷۹ لوح و در سال ۱۹۵۱ نيز بيش از ۳۰ هزار خرده لوح و در سال ۱۳۸۳ نيز ۳۰۰ لوح به کشور بازگردانده شد. بر اساس پيش بينی ها هم اکنون حدود هزار لوح ديگر در اين دانشگاه وجود دارد.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريکا لوح های باستانی ايران را پس می دهد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016