یکشنبه 1 مرداد 1385

نتايج گزارش کميته تحقيق و تفحص از وزارت ارشاد دولت خاتمی: محتوای محصولات فرهنگی دولت اصلاحات با سياست‌‏های کلی نظام مغاير بود، نثر ما

فاطمه رهبر، عضو کميته تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد دولت خاتمی، گزارش نتايج به دست‌‏آمده از اين تحقيق و تفحص را تشريح کرد.

عضو ائتلاف آبادگران در خصوص محورهای اين تحقيق و تفحص، گفت: يکی از محورهای تحقيق و تفحص بررسی انطباق عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد با اهداف و وظايف قانونی که بر عهده داشته است، بود. در سال‌‏های اخير شاخص‌‏های کمی در مورد آثار و محصولات فرهنگی، هنری و سينمايی نسبت به سال‌‏های قبل افزايش داشته است اما متاسفانه اين توليدات از رشد کيفی برخوردار نبوده و علت آن سياست اجرايی يا عدم نظارت مناسب بر توليدات بوده است.
وی افزود: اين توليدات فرهنگی نه تنها در راستای اهداف وزارتخانه نبوده بلکه در مواردی محتوای محصولات فرهنگی با سياست‌‏های کلی نظام مغاير بوده است.
رهبر ادامه داد: محور بعدی بحث صدور مجوزهای کتاب و تخصيص يارانه‌‏های حمايت از برگزاری نمايشگاه‌‏های کتاب بود که بررسی‌‏های صورت گرفته در اين زمينه نشانگر اين است که نسبت به محصولات و صدور مجوز مقداری کم‌‏توجهی صورت‌‏گرفته و در مميزی‌‏ها اهمال و تخلفات ديده شده که مستندات آن موجود است.
عضو کميسيون فرهنگی مجلس هفتم تصريح کرد: همچنين تحقيق و تفحصی از آثار منتشر شده با موضوع ادبيات داستانی در مقطع زمانی سال‌‏های ۷۸ تا ۸۱ صورت‌‏گرفت که از ميان ۶۵۹ اثر به صورت تصادفی مورد ارزيابی قرار گرفت که از اين تعداد ۷۸ درصد دارای اشکالاتی بودند.
عضو کميته تحقيق و تفحص از وزارت ارشاد ادامه داد: در لابه‌‏لای اين کتاب‌‏های داستانی مفاهيمی در زمينه اشاعه ابتذال، عادی‌‏سازی روابط محرم و نامحرم، عادی ساختن و از بين بردن قبح گناه اشاعه رفتارهای غيراخلاقی، اشاعه روابط نامشروع، ترويج روابط غيرشرعی قبل از ازدواج، هنجارشکنی دختران جوان يا بی‌‏توجهی به احکام شريعت و به مسخره گرفتن اعتقادات و آداب و رسوم دينی و بعضا اشاعه تفکرات سکولاريستی وجود داشتند.
وی تصريح کرد: در رابطه با نمايشگاه‌‏های کتاب متاسفانه به واقعيت‌‏های بدی برخورد کرديم، از جمله اينکه نظارت مناسب در محتوای و کيفيت آثار و همچنين غرفه‌‏داران و ناشرين که کتاب‌‏هايی را عرضه کرده‌‏اند، وجود نداشته است.
رهبر خاطرنشان کرد: به طور نمونه هجدهمين نمايشگاه کتاب مورد بررسی قرار گرفت که در آن عرضه کتاب‌‏های خارجی ممنوعه و مبتذلی را شاهد بوديم که با ضوابط وزارت ارشاد مغاير بود. يا کتاب‌‏هايی که به معرفی چهره‌‏های به اصطلاح هنرمند يا هنرپيشه‌‏هايی که فساد اخلاقی دارند، پرداخته بود.
نماينده تهران تاکيد کرد: در نمايشگاه کتاب آثاری عرضه شده بود که در بين آنها توصيف صحنه‌‏های غيراخلاقی وقيحانه، عرضه کتاب‌‏های مبلغ انديشه الحادی و مکاتب کفرآميز و کتاب‌‏هايی که به تبليغ آثاری عليه دين مبين اسلام می‌‏پرداختند، وجود داشته است.
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس تصريح کرد: بررسی‌‏های انجام شده در خصوص بحث کاغذ و توزيع و تخصيص يارانه‌‏ها نيز نشان می‌‏دهد که کارشناس لازم در زمينه خريد کاغذ خارجی وجود نداشته است و هيچ‌‏گونه آمار کارشناسی در اين رابطه صورت نمی‌‏گرفته است. معاونت فرهنگی و مطبوعات کمترين اطلاعات و نظارت را در رابطه با خريد کاغذ توسط مطبوعات انجام می‌‏داد و بررسی فنی در اين زمينه صورت نمی‌‏گرفته است.
رهبر گفت: اقدامات فراوانی نيز در رابطه با قراردادها وجود داشته است. در رابطه با هزينه‌‏های حق‌‏العمل کاری و سرمايه‌‏هايی در اين رابطه حيف و ميل شده است. همچنين جابجايی‌‏هايی در رابطه با اين حق‌‏العمل‌‏های کاری صورت گرفته است و جهت توزيع کاغذ يارانه‌‏ای اتفاقاتی صورت می‌‏گرفته که بعضا با تعويض کاغذ مرغوب و نامرغوب در بازار انجام می‌‏شده است.
نماينده تهران تاکيد کرد: گزارش‌‏های زيادی از تخلفات در اين رابطه از جمله از طرف ديوان محاسبات نيز وجود دارد.
عضو کميسيون فرهنگی مجلس هفتم خاطرنشان کرد: بررسی‌‏ها در بحث توليدات سينمايی و برگزاری جشنواره‌‏ها نشان داد که هيچ‌‏گونه نظارتی بر فعاليت‌‏ها وجود نداشته است. از جمله گسترش فرهنگ لمپنيزم، حاکميت فرهنگ دين‌‏زدايی، غرب‌‏گرايی، زير سوال رفتن نهادهای انقلاب اسلامی در فيلم‌‏ها و اينکه غرب را به عنوان کعبه آمال جوان ايرانی مطرح کرده‌‏اند، رقص و خوانندگی زنان، پخش موسيقی های غير مجاز، سير صعودی خشونت در فيلم‌‏ها، رفتار قبيحانه در فيلم‌‏ها که امر عادی و جايز نمايش داده شده است، به چشم می‌‏خورد.
عضو کميته تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: در رابطه با ريشه‌‏يابی علل و گرايش اهالی سينما در سال‌‏های ۷۶ تا ۸۴ نشان می‌‏دهد که آيين‌‏نامه‌‏ای که دال بر نظارت باشد، وجود نداشته است و به جای آن شاهد حاکميت يک روح تسامح و تساهل و سليقه‌‏ای در صدور مجوز و نظارت به امر سينما هستيم.
رهبر گفت: در بحث تئاتر نيز همين موارد که در سينما بود، وجود دارد؛ از جمله بحث ابتذال کلامی و رفتاری، پوچ‌‏گرايی، اهانت و کم‌‏ارزش کردن دفاع مقدس، کم‌‏ارزش کردن اخلاق و ارزش‌‏های دينی، ترويج انديشه فمينيستی، سياه‌‏نمايی و تضعيف نظام و تضعيف باورهای دينی مردم وجود دارد.
عضو ائتلاف آبادگران در مجلس هفتم تصريح کرد: در بحث موسيقی نيز، عدم نظارت مناسب بر توليدات، تکثير ميليون‌‏ها نوار و CD مبتذل و غيرمجاز، ترويج نوارهای مبتذل غربی وجود داشته که ابهامات زيادی در مورد نامشخص بودن هزينه‌‏های فرهنگی و هنری، مخدوش بودن اسناد و مدارک و وضعيت سفرها مربوط به برخی هنرمندان، عدم وجود ضوابط روشن در جهت ارزشيابی آثار هنری و ابهام در پرداخت حق‌‏الزحمه‌‏ها وجود دارد.
وی افزود: در برخی موارد پرداخت‌‏های غيرقانونی به برخی افراد و هنرمندان برای اينکه در خارج از کشور نمايشگاه برگزار کنند صورت می‌‏گرفت که گاهی اصلا نمايشگاهی هم برگزار نمی‌‏شد.
رهبر خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد وزارت ارشاد در بحث منابع نيروی انسانی نشان می‌‏دهد توجه لازم به شايسته‌‏سالاری، توانمندی تخصصی و تعهد وجود نداشت و نيروهای غيرمجاز و فاقد صلاحيت لازم، به کار گرفته شده بودند.
وی با اشاره به يکی ديگر از محورهای تحقيق و تفحص در رابطه با عملکرد خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، گفت: ميزان اعتبار خبر يا تحليل‌‏هايی که در مورد اخبار ارايه می‌‏شده است، غير قابل قبول بوده و بعضا سياست‌‏های کلی جمهوری اسلامی را رعايت نمی‌‏کرده و در بسياری از موارد گرفتار مسايل جناحی شده است. در زمينه‌‏های مالی و نيروی انسانی نيز مشکلاتی داشته است.
عضو کميسيون رسانه‌‏های کميسيون فرهنگی در ادامه تصريح کرد: در بحث مطبوعات، نشريات و موسساتی فعاليت می‌‏کردند که بعضا فاقد مجوز بودند و نظارتی بر آنها نمی‌‏شده است. همچنين پخش يک‌‏سری از وجوه کلان ميلياردی از طرف وزارت ارشاد، بدون دادن تضمين و برداشت ۱۰ درصد از وجوه مذبور به عنوان کارمزد جهت انجام توافقنامه‌‏ای که صورت گرفته و عدم رعايت آيين‌‏نامه اجرايی ماده ۱۷ در مورد اعتبارات را شاهد هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: مهمترين تخلفات نشريات و مطبوعات، ترويج فرهنگ غرب، سياه‌‏نمايی نظام، ترويج فرهنگ سکولاريسم، تضعيف باورهای دينی، تضعيف ولايت فقيه، قوای سه‌‏گانه، ارزش‌‏های انقلاب و روحانيت بوده که مستندات آن موجود است.
رهبر تصريح کرد: در بحث عملکرد سازمان حج و زيارت در مورد سپرده‌‏های مردم و متقاضيان حج و عتبات عاليات و هزينه‌‏های تمام‌‏شده شرکت‌‏های خدماتی ابهاماتی وجود داشت، از جمله آيين‌‏نامه روشنی در مورد چگونگی بحث اعزام، ثبت نام، تغذيه، اسکان و بهداشت زائران وجود نداشته و سليقه‌‏ای عمل می‌‏شده است که نارضايتی زائرين را در برداشته است.
نماينده تهران خاطرنشان کرد: سازمان حج علی‌‏رغم اينکه سازمان هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران اعلام آمادگی کرده بود، ترجيح داده بود که با شرکت‌‏های خارجی قرارداد ببندد که خروج سرمايه‌‏های زياد و نارضايتی را در برداشته است در عين حال هيچ‌‏گونه نظارتی بر خدمات هواپيمايی سعودی وجود نداشته است.
وی افزود: عدم نظارت کافی بر گروه‌‏های آزادی(خصوصی) که برای زائرين فعاليت می‌‏کردند، وضعيت اسفناکی را به وجود آورده بود. همچنين قراردادهای ناسالمی که به صورت انحصاری و غيراصولی توسط برخی شرکت‌‏های حج صورت گرفته است.
عضو کميته تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد تصريح کرد: تمامی اين نکات دارای اسناد و مدارکی است که ضميمه گزارش ارايه می‌‏شود و پس از قرائت برای پيگيری به مرجع قضايی ارايه می‌‏شود.
قرائت گزارش تحقيق و تفحص از وزارت ارشاد دولت اصلاحات در دستور کار هفته جاری مجلس هفتم قرار دارد.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016