جمعه 27 مرداد 1385

انور خامه‌ای: هنوز فرهنگ مشروطه در مردم ايران جا نيفتاده است، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تاريخ

با گذشت يک صد سال از پيروزی انقلاب مشروطه در ايران هنوز فرهنگ مشروطه در ملت ايران جا نيفتاده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر انور خامه‌ای که نشست بزرگداشت آيت‌الله سيد محمد طباطبايی و بررسی نقش اين روحانی در انقلاب مشروطه سخن می‌گفت، با بيان اين مطلب و يادآوری اينکه پدرش مدير حبل‌المتين تهران و در جوانی از پيروان سيد محمد طباطبايی و پس از انقلاب از همراهان سيد محمدصادق طباطبايی بوده است، افزود : آنچه عامه‌ی مردم از مشروطيت توقع داشتند عوض کردن نظام استبدادی و جايگزين شدن نظام مشروطه‌ی مشروعه يعنی نظامی بر اساس قانون و حفظ حقوق مردم با آن بود.

وی اشاره به اينکه با شعله‌ور شدن اعتراضات مردم در عصر مشروطه شاه مجبور شد دست‌خط مشروطيت را صادر کند، افزود: اين دست‌خط تاسيس عدالت‌خانه بود و مردم احساس می‌کردند دولت سازمانی متکی به ملت خواهد شد که نظم و اصول معينی داشته باشد و عمال آن خود را خدمت‌گزار مردم بدانند.

انور خامه‌ای با بيان اينکه در آن مقطع عده‌ی کمی از مردم می‌دانستند که نظام استبدادی به اتکاء پشتيبانی روسيه و انگلستان باقيمانده است، اظهار داشت: مردم خواستار قانون و رابطه‌ای بين مردم و دولت بودند تا دولت نتواند از حدود آن تجاوز کند و مردم نيز تابع آن قوانين باشند.

وی ادامه داد: اما بعد از صد سال فرهنگ مشروطه در مردم ايران جا نيفتاده است، متاسفانه می‌بينيم پس از صد سال از مشروطيت مردم هم‌چنان اگر به حق‌شان تجاوز شود اعتراضی نمی‌کنند در حالی که مسئله‌ی اساسی در انقلاب مشروطيت اين بود که تک تک افراد ملت قانون را بشناسند. حق را بدانند و اگر پايمال شد به آن اعتراض کنند زيرا اين اعتراض‌ها هرگز بی‌اثر نخواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی همچنين با طرح اين سووال که چرا آنچه مشروطه‌طلبان می‌خواستند در روح مردم رسوخ نکرد؟، افزود: تا زمانی که فرهنگ ملی‌مان روح ضد استبدادی نداشته باشد و مردم اين را درک نکنند راه به جايی نخواهيم برد.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انور خامه‌ای: هنوز فرهنگ مشروطه در مردم ايران جا نيفتاده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016