سه شنبه 31 مرداد 1385

آيت‌الله خزعلی: در اسلام مردم به حکومت مشروعيت نمی‌دهند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تاريخ

يک عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه هدف اصلی مبعث حکومت بود، تصريح کرد: در اسلام مردم به حکومت مشروعيت نمی‌دهند بلکه تنها در اجرا به حاکم کمک می‌کنند.

آيت‌الله خزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،با بيان اين مطلب برداشت مردم از دين را متفاوت از برداشتی که پيامبران از دين دارند دانست و گفت: مردم دين را برای توسل به خدا، رفع مشکلات و برآورده کردن حاجاتشان می‌خواهند؛ آنها دين را وسيله‌ای برای ارتباط با خدا می‌دانند اما از نظر انبياء حاکم فقط خداست و غير از مسائل تقرب و تعبد حکومتداری تنها از آن اوست و چنانچه او اجازه دهد اين حکومت به پيامبر يا هر شخص ديگری که شايسته بداند منتقل می‌شود و آنها نيز از حق حکومت کردن بهره‌مند می‌شوند.

وی تصريح کرد: بر اين اساس هر حکومتی که بی‌اذن خدا باشد حتی اگر در اعلاء درجه‌ی سياسی قرار بگيرد ساقط است. زيرا بنای دين بر اين است که تمام کارها اعم از امور اجتماعی، سياسی، اقتصادی، قضايی و حکومت بايد اول با اذن خدا همراه باشد.

وی در ادامه با استناد به آيه‌ی ۵۵ سوره‌ی مائده اظهار داشت: از نظر انبياء مهمترين مطلب حکومت بود و نه مسائل تربيتی، اقتصادی. البته همه‌ی اين موارد اهميت دارد اما نقش عمده بر عهده‌ی حکومت است.

وی با اشاره به اقدام امام راحل در کنار زدن حکومت غاصب پهلوی، گفت: خدا و امام زمان به ايشان به عنوان يک فقيه اجازه داده بودند براين اساس امام حکومت پهلوی را کنار زد.

اين عضو مجلس خبرگان همچنين با استناد به خطبه‌ی سوم نهج‌البلاغه که در آن از زبان اميرالمومنين نقل شده مردم بر سر من ريختند و از من خواستند حکومت را بپذيرم، افزود: امام در اينجا می‌فرمايد اگر فرمان خداوند مبنی بر ياری رساندن به مظلومان نبود کنار می‌کشيدند زيرا حکومت در نظر من ارزش بيش از آب بينی بزی ندارد اما چون وظيفه بر من وارد شده که حکومت کنم تا ظلمی واقع نشود حکومت را پذيرفتم.

وی در ادامه با تأکيد بر اينکه مسأله‌ی مبحث مسأله‌ی حکومت است، اضافه کرد: مگر مردم مکه که با پيامبر(ص) مخالفت می‌کردند نسبت به نماز خواندن و يا رو به کعبه ايستادن ايشان اعتراض داشتند. ابوسفيان خود را حاکم می‌دانست و به پيامبر می‌گفت شما آمده‌ای در مقابل حکومت من بايستيد از اين رو با ايشان مخالفت می‌کردند.

وی ادامه داد: اگر پيامبر به آنها می‌فرمود که به حکومت و ظلم و فساد آنها کاری ندارد مکيان شايد حتی دست ايشان را می‌بوسيدند اما پيامبر (ص)فرموده بود من آمده‌ام ظلم را کنترل کنم لذا آنها جلوی ايشان ايستادند.

خزعلی در ادامه با استناد به فرمايشات حضرت علی (ع) که بر مبنای آن ايشان فرموده‌اند اگر همه دنيا را به من بدهند حاضر نيستم برگ خشکيده‌ای را به ظلم از زبان موری بگيرم، افزود: اول مسأله در دين ما حکومت است و بالاترين مقامات کشور و آقای احمدی‌نژاد و همچنين آقای سيد حسن نصرالله نيز چنين اعتقادی دارند. آقای نصرالله به خاطر نماز و روزه جلوی اسرائيل نايستاد آنها می‌خواهند نفت و حکومت را خودشان داشته باشند لذا آمريکا و اسرائيل از اين مسأله به لرزه افتاده‌اند و اسرائيل مجبور شد سی و سه روز جنگ راه بيندازد تا حزب‌الله را از بين ببرد.

وی افزود: مبنای مبعث پيامبر اين بود که حکومت را از دست نااهلان بگيريم و اگر غير از اين باشد مظلومان و بی‌سرپرستان چه کار کنند؟

وی با تأکيد بر اينکه پايه‌ی حکومت در اسلام، الله است، ‌اظهار داشت: در حکومت مقام معظم رهبری و امام راحل نيز اگر اذن امام زمان نبود ما اين حکومتها را هم غاصب می‌دانستيم اما امام زمان فرمود کسانی که از فقها مخالف هوای نفس باشند و دين را بشناسند و برای آن کار کنند من او را حجت قرار داده‌ام بر اين مبنا امام و مقام رهبری حاکم هستند.

وی در ادامه با يادآوری فرمان امام در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به مردم ايران که در شرايط حکومت نظامی از آنها خواسته بود در منزل نماندند، تصريح کرد: در آن روز همه‌ی مردم به دستور امام(ره) عمل کردند اما آيا اين به خاطر سيد بودن امام بود؟ مردم امام(ره) را نايب امام زمان می‌دانستند بنابراين دستور ايشان را دستور امام زمان دانسته و به آن عمل کردند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با انتقاد از افکاری که دين را محدود به مسائل تعبدی و رفع حاجات مردم می‌دانند، افزود: اولين قصد دين حکومت است زيرا برخورد با ظالمان و فاسدان جز از طريق برخورداری از حکومت امکانپذير نيست.

وی در ادامه تأکيد کرد: در اسلام حکومت مشروعيتش را از خدا می‌گيرد و مردم در اين حکومت برای اجرا بايد حضور داشته باشند. حضرت علی (ع) ۲۵ سال در خانه نشست اما ايشان حاکم اسلامی بودند و می‌فرمودند برای حرکت به دست و پا نياز دارم که دست و پای من مردم هستند اما تا آنها نيايند من نمی‌توانم حرکت کنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با تأکيد بر اينکه حاکم برای پيشبرد اهدافش به ابزار نياز دارد،‌ اظهار داشت: اين ابزار مردم هستند بنابراين مشروعيت حکومت از جانب مردم نيست بلکه اجرا از جانب آنهاست.

خزعلی در ادامه با اشاره به روايتی که بر مبنای آن طلحه و زبير خدمت امام علی آمدند و به ايشان گفتند می‌خواهيم در حکومت شرکت کنيم، گفت: امام اين درخواست آنها را نپذيرفت و به آنها فرمود شما می‌توانيد تنها همانند ساير مردم در اجرای اين حکومت مشارکت داشته باشيد.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيت‌الله خزعلی: در اسلام مردم به حکومت مشروعيت نمی‌دهند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016